Chemia rolna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.3s.CHR.NI.RROAX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Chemia rolna |
Jednostka: | Katedra Chemii Rolnej i Środowiskowej |
Grupy: |
Rolnictwo, 3 sem, niestacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: ROLNICTWO / ECTS: 6 / semestr 3 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom NI status: kierunkowy / obowiązkowy Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest przedstawienie roli składników (makro i mikro) pokarmowych w żywieniu roślin, ze szczególnym uwzględnieniem oceny zawartości tych składników w plonie roślin. W czasie zajęć omówione zostaną zagadnienia związane ze środowiskiem gleby jako źródła składników mineralnych dla roślin. Scharakteryzowane zostaną także nawozy mineralne, naturalne i organiczne oraz ich wpływ na jakość roślin i oddziaływanie na środowisko. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Chemia rolna jako dyscyplina naukowa. 2. Pierwiastki niezbędne do wzrostu i rozwoju roślin. 3. Podział oraz rola składników pokarmowych (makroskładników) w żywieniu roślin. 4. Mikroskładniki - zawartość i ich fizjologiczne funkcje w organizmach żywych. Mechanizmy pobierania składników pokarmowych przez rośliny. 5. Środowisko glebowe i jego cechy. 6. Właściwości fizycznochemiczne gleby. 7. Gleba jako źródło składników pokarmowych dla roślin. Zawartość i formy występowania składników pokarmowych w glebie. 8. Nawozy mineralne. Podział, pochodzenie, produkcja, właściwości i stosowanie nawozów mineralnych. Omówienie nawozów wapniowych. 9. Nawozy naturalne i organiczne. Podział, wpływ na środowisko, działanie i stosowanie (obornik, gnojówka, gnojowica, słoma, komposty, resztki pożniwne, torf, odpady przemysłowe i komunalne). 10. Wpływ nawozów mineralnych i naturalnych na środowisko. Uregulowania prawne dotyczące nawożenia i nawozów. Ćwiczenia laboratoryjne: 1. Oznaczenie pH gleby i określenie potrzeb wapnowania metodą Schachtschabela. 2. Oznaczenie zawartości przyswajalnego fosforu i potasu w glebie metodą Egnera-Riehma. 3. Oznaczenie zawartości przyswajalnego manganu i cynku w glebie metodą Rinkisa. 4. Oznaczenie zawartości potasu, sodu i wapnia w materiale roślinnym metodą fotometrii płomieniowej. 5. Oznaczenie zawartości magnezu i miedzi w roślinach metodą atomowej spektrofotometrii absorpcyjnej. 6. Oznaczenie zawartości azotu w nawozach azotowych metodą formalinową. 7. Oznaczenie zawartości rozpuszczalnego w wodzie fosforu w superfosfacie metodą miareczkową. 8. Oznaczenie zawartości chloru w nawozach potasowych metodą miareczkową. Ćwiczenia terenowe: Wyjazd terenowy do hali wegetacyjnej KChRiŚ UR w Krakowie celem zapoznania się z metodami prowadzenia doświadczeń wazonowych, polowych oraz hydroponicznych (kultury wodne). Wyjazd do Stacji Chemiczno-Rolniczej w Krakowie celem zapoznania się z jej działalnością. Koszt dojazdu na ćwiczenia terenowe ponosi student. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 45, ECTS 1.8 w tym: wykłady: 15 godz. ćwiczenia i seminaria 30 godz. konsultacje 0 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 0 godz. praca własna (4,2 ECTS**) 105 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Gorlach E., Mazur T. 2001. Chemia rolna. Podstawy żywienia i zasady nawożenia roślin. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa, ss. 347. 2. Gorlach E. 2003. Przewodnik do ćwiczeń z chemii rolnej. Praca zbiorowa pod redakcją Eugeniusza Gorlacha. Skrypt. Wydanie III poprawione, Wyd. AR Kraków, ss. 162. Uzupełniająca: 1. Mercik S. 2004. Chemia rolna. Podstawy teoretyczne i praktyczne. Wyd. SGGW, ss. 287. 2. Duer I., Fotyma M. 1999. Polski kodeks dobrej praktyki rolniczej. Wyd. IUNG, Puławy. 3. Fotyma M., Mercik S. 1995. Chemia rolna. Wyd. PWN, Warszawa 1992, ss. 356. 4. Wiśniowska-Kielian B., Lipiński W. 2007. Ocena składu chemicznego roślin. Wyd. Polskie Towarzystwo Inżynierii Ekologicznej, Krajowa Stacja Chemiczno-Rolnicza. Kraków-Warszawa-Wrocław.ss. 68. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: wiedza: - student posiada ogólną więdzę o roli składników pokarmowych w roślinach - zna główne źródła składników w glebie i ich formy występowania - charakteryzuje właściwości gleby pod katem zasobności składników pokarmowych umiejętności: - potrafi prawidłowo ocenić właściwości fizycznochemiczne gleby, w tym stan zakwaszenie gleb, pojemność sorpcyjną - ocenić poziom zawartości przyswajalnych składników w glebie - ustalić dawki nawozów mineralnych pod kątem wymagań pokarmowych roślin kompetencje społeczne: - pracuje w zespołach dwuosobowych w celu wykonania określonego zadania - ćwiczenia laboratoryjnego - ma świadomość wpływu podejmowania decyzji dotyczących nawożenia roślin tak aby były zgodne z dobrą praktyką rolniczą. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny obejmujący zadania problemowe. Ćwiczenia laboratoryjne: sprawdziany wiedzy z metod analiz chemiczno-rolniczych gleby, roślin i nawozów Ćwiczenia terenowe: - sprawozdanie z ćwiczeń terenowych Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ocena końcowa=05 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,5 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.