Biochemia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.3s.BCH.NI.ROSOZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biochemia |
Jednostka: | Katedra Fizjologii, Hodowli Roślin i Nasiennictwa |
Grupy: |
Ochrona środowiska, 3 sem, niestacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom poznania biochemicznej podbudowy najważniejszych procesów fizjologicznych organizmów, gł. lądowych. Analizowana będzie budowa biocząsteczek, najważniejsze przemiany biochemiczne oraz możliwości zastosowania tej wiedzy w rozwiązywaniu problemów praktyki rolniczej i ochrony środowiska rolniczego. Akcentowane będą także biochemiczne aspekty prawidłowego żywienia zwierząt i człowieka. Kompetencje i umiejętności nabywane przez studentów: 1. znajomość budowy biocząsteczek i niektórych ksenobiotyków, przykładów występowania i działania w organizmach żywych, 2. znajomość roli mechanizmów biochemicznych w ochronie środowiska rolniczego (np. w bioremediacji skażeń), 3. posługiwanie się podstawowymi technikami biochemii (analiza elementarna, spektrofotometria), 4. opis i interpretacja zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie ożywionej. |
Pełny opis: |
Wykłady i ćwiczenia (równolegle): 1. Budowa węglowodanów i lipidów; ich właściwości, funkcje w komórce oraz rola dla organizmów. 2. Budowa aminokwasów i ich pochodnych oraz peptydów; ich właściwości, funkcje w komórce oraz rola dla organizmów. 3. Białka: budowa cząsteczek (podział, struktura), właściwości, funkcja w komórce. Wartość biologiczna białka. 4. Podstawy działania enzymów, inhibicja i regulacja aktywności, zależność aktywności enzymów od różnych czynników. 5. Budowa DNA i RNA. Podstawowe informacje o przepływie informacji genetycznej w komórce (ekspresja genów). 6. Wprowadzenie do zagadnienia oddychania: rozkład węglowodanów w oddychaniu tlenowym i beztlenowym. 7-8. Oddychanie tlenowe i jego związek z metabolizmem ważniejszych biocząsteczek: oksydacyjny szlak pentozowy, synteza i rozkład kwasów tłuszczowych, rozkład, biosynteza i przemiany aminokwasów. Niektóre markery metaboliczne stanów chorobowych (aminotransferazy, LDL). 9. Analiza szlaków metabolicznych prowadzących do powstania danej biocząsteczki w zależności od rodzaju substratu oddechowego. 10-11. Pozyskiwanie energii z nieorganicznych zasobów środowiska (chemosynteza, fotosynteza). Fotosynteza: fazy świetlna i ciemna. Modyfikacje fotosyntezy (C3, C4 i CAM) zależne od zróżnicowanych warunków środowiska, związek pomiędzy mechanizmami fotosyntezy, zmianami klimatu i bioróżnorodnością szaty roślinnej. Zalety i wady procesu fotooddychania u roślin. 12. Biochemiczne mechanizmy pozyskiwania azotu przez rośliny i zwierzęta - podobieństwa i różnice. Przykłady: wiązanie azotu atmosferycznego i glebowego oraz drapieżnictwo. 13. Wzrost roślin i zwierząt: podobieństwa i różnice, udział roślinnych regulatorów wzrostu, ich zastosowanie w rolnictwie. 14-15. Podstawy fizjologii stresów: charakterystyka stresowego wpływu czynników zewnętrznych na rośliny, współczesne zmiany klimatu i ich wpływ na rośliny, odporność na metale ciężkie, chłód, suszę i zasolenie (mechanizmy szkodliwości i tolerancji). Biochemiczne podstawy działania różnych grup herbicydów. Zaliczenie ćwiczeń, egzamin. Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: 125; ECTS: 5 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: -; ECTS: - 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 30; ECTS: 1,2 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: 15; ECTS: 0,6 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 95; ECTS: 3,8 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. Materiały wykładowe autorskie oraz kompilowane z różnych źródeł. 2. Obowiązujący skrypt: A. Płażek, F. Dubert, M. Rapacz, R. Bączek-Kwinta, E. Pociecha, K. Hura, B. Jurczyk, W. Filek, J. Kościelniak. Ćwiczenia z biochemii, Wyd. UR w Krakowie, 2013. 3. B.D. Hames, N.M. Hooper: Biochemia. Krótkie wykłady. PWN 2002 (wybrane rozdziały). Literatura uzupełniająca: Podręczniki biochemii na poziomie uniwersyteckim, nie starsze niż wydane w latach 90. XX w. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student orientuje się w świecie najbardziej typowych biocząsteczek, zwłaszcza tych o działaniu prozdrowotnym lub toksycznym dla roślin i zwierząt, - poznaje znaczenie różnych biocząsteczek w przemianie materii, - poznaje przemysłowe lub diagnostyczne zastosowanie niektórych substancji i technik analitycznych, - poznaje mechanizm działania i neutralizacji niektórych szkodliwych dla roślin i zwierząt substancji, - poznaje zasady wybranych metod analitycznych (spektrofotometria), tworzenia i wykorzystywania krzywych kalibracyjnych przy badaniu koncentracji bioczasteczek w próbkach biologicznych. Umiejętności: - student opanowuje podstawowe techniki laboratoryjne stosowane w laboratoriach biochemicznych (posługuje się pipetami automatycznymi, biuretami, obsługuje wirówki, elektryczne łaźnie wodne, palniki laboratoryjne, wytrząsarki do probówek, wagi laboratoryjne, mieszadła magnetyczne, spektrofotometry), - wykorzystuje przy tym zasady bezpieczeństwa pracy i rzetelności pomiarowej, - stosuje metodyki biochemiczne w praktyce (umie dozować substancje i je przetwarzać, rozróżniać rodzaje stężeń (np. molowe, procentowe, wagowo-objętościowe) i rozcieńczać substancje, - tworzy i wykorzystuje krzywe kalibracyjne przy badaniu koncentracji biocząsteczek w próbkach biologicznych, - czytelnie gromadzi dane i je prezentuje oraz wnioskuje na ich podstawie. Kompetencje społeczne: - student organizuje bądź włącza się w pracę grupy badawczej w celu wykonania określonego doświadczenia, - rozumie potrzebę znajomości budowy i roli biocząsteczek oraz ksenobiotyków w życiu codziennym i w ochronie środowiska. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące (ćwiczenia): 1. Pisemne kolokwia - 3-5 pytań obejmujących materiał teoretyczny i zagadnienia praktyczne; odpowiedź studenta na każde pytanie jest oceniona osobno; średnia stanowi sumaryczną ocenę ze sprawdzianu. Pytania: materiał wykładowy + metody analityczne stosowane na zajęciach (zasada metody, krótki, schematyczny opis, wynik doświadczenia), znajomość wzorów chemicznych. Poprawa ocen niedostatecznych - pisemna lub ustna po umówieniu się na określony termin (maksimum dwa dodatkowe podejścia do każdego kolokwium). 2. Obserwacja stylu pracy laboratoryjnej (stopnia przygotowania się do ćwiczeń, orientacji w zestawie analitycznym, przestrzegania zasad BHP, współpracy z innymi studentami przy wykorzystywaniu i obsłudze sprzętu). Ocena końcowa: średnia z wszystkich ocen formujących. Wykłady: Pisemny egzamin z całości wiedzy przedstawionej na wykładach i ćwiczeniach (zadania problemowe, tworzenie krótkich definicji, przedstawienie budowy kluczowych biocząsteczek i przebiegu szlaków metabolicznych); uwzględnienie analizy frekwencji danego studenta na wykładach. -- 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Bączek-Kwinta | |
Prowadzący grup: | Renata Bączek-Kwinta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Renata Bączek-Kwinta | |
Prowadzący grup: | Renata Bączek-Kwinta | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Egzamin Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.