Agrotechnika w terenach urzeźbionych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.3s.ATU.NM.RROAG |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Agrotechnika w terenach urzeźbionych |
Jednostka: | Katedra Agroekologii i Produkcji Roślinnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie specyfiki agrotechniki stosowanej na terenach urzeźbionych. Podczas zajęć zostaną omówione zagadnienia związane z zjawiskami degradacyjnymi występującymi na użytkach rolnych w terenach urzeźbionych, przeciwdziałaniem erozji na użytkach rolnych, zadaniami uprawy roli na stoku i przeciwerozyjną agrotechniką na użytkach zielonych. |
Pełny opis: |
Wkłady: 1. Charakterystyka terenów urzeźbionych, Zapoznanie z literaturą, 2. Zjawiska degradacyjne występujące na terenach urzeźbionych 3-4. Przeciwdziałanie erozji na użytkach rolnych 5-6. Zadania uprawy roli na trenach urzeźbionych 7. Sposoby zamiany spływu powierzchniowego na śródpokrywowy 8-9. Płodozmiany przeciwerozyjne 10-11. Systemy uprawy roli stosowane na terenach urzeźbionych 12. Użytkowanie gleb marginalnych 13-14. Przeciwerozyjna agrotechnika na użytkach zielonych 15. Nowe tendencje w agrotechnice terenów urzeźbionych i potrzeba ciągłego uzupełniania wiedzy Ćwiczenia: 1. Projekt uprawy roli i roślin na terenach urzeźbionych. Praca wykonywana w dwu osobowych zespołach w oparciu o przyjęte założenia. Ćwiczenie nr 1 – rozdanie założeń projektowych 2-3.Obliczanie powierzchni działek 4-5. Dobór elementów zmianowania do warunków klimatyczno-glebowych 6-7. Ułożenie zmianowania 8-14. Sporządzenie kart technologicznych dla poszczególnych roślin biorąc pod uwagę przeciwdziałanie erozji uprawowej, wodnej i eolicznej, zabiegi agrotechniczne: podorywka, orka, siew, pielęgnacja, zbiór 15. Podsumowanie i ocena protokołu Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 2 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 15; ECTS: 0,6 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: -; ECTS: - 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 35; ECTS: 1,4 |
Literatura: |
Jabłoński B. 1994. Ogólna uprawa roli i roślin. PWRiL Jasińska Z., Kotecki A. 1999. Szczegółowa uprawa roślin. Wyd. AWA Wrocław Klima K., Kasperczyk M. 2009. Gospodarka rolna na terenach górskich. Wyd. PWSZ Sanok |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Charakteryzuje zjawiska degradacyjne występujące na użytkach rolnych położonych na terenach urzeźbionych. 2. Zna sposoby zamiany spływu powierzchniowego na śródpokrywowy Umiejętności: 1. Projektuje uprawę na terenach urzeźbionych 2. Sporządza karty technologiczne biorąc pod uwagę przeciwdziałanie erozji Kompetencje społeczne: 1. Rozwiązuje postawione zadania w zespole lub indywidualnie 2. Rozumie potrzebę ustawicznego podnoszenia kwalifikacji |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące (ćwiczenia): 1. Oceny za wykonane obliczenia i działania realizowane indywidualnie i w zespołach dwuosobowych w trakcie prac nad protokołem lustracji. Wyznacznikiem oceny będzie efektywność i organizacja zespołu oraz umiejętność korzystania z materiałów źródłowych, 2. Poprawność wykonania protokołu, Ocena końcowa (formująca): średnia z ocen formujących Wykłady: Ocena podsumowująca: egzamin ustny z całości wiedzy przedstawionej na wykładach i ćwiczeniach (zadania problemowe, tworzenie krótkich definicji, rozwiązywanie przedstawionych zagadnień) -- 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.