Agrobiotechnologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.3s.ABT.SM.RROXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Agrobiotechnologia |
Jednostka: | Katedra Fizjologii, Hodowli Roślin i Nasiennictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu jest zaznajomienie studentów z podstawowymi zagadnieniami związanymi z funkcjonowaniem laboratorium kultur in vitro i biologii molekularnej. Na zajęciach omówione będą techniki mikrorozmnażania roślin oraz podstawowe metody modyfikacji genetycznych organizmów i analizy DNA. Studenci zostaną zapoznani również z wykorzystaniem biotechnologii w rolnictwie i najnowszymi osiągnięciami w tej dziedzinie. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów 1. Totipotencja komórek, eksplantaty, dezynfekcja materiału roślinnego (1 godz.) 2. Podstawowe pożywki wykorzystywane w kulturach in vitro (2 godz.) 3. Charakterystyka technik stosowanych w roślinnych kulturach tkankowych; regeneracja roślin in vitro (organogeneza, somatyczna embriogeneza) (3 godz.) 4. Mikrorozmnażanie roślin rolniczych - przegląd światowego dorobku, perspektywy oraz zastosowanie kultur in vitro w rolnictwie (1 godz.) 5. Biotechnologiczne metody doskonalenia roślin i zwierząt (3 godz.) 6. Wykorzystanie organizmów modyfikowanych genetycznie w praktyce rolniczej – odmiany modyfikowane genetycznie. Aspekty społeczne i regulacje prawne dotyczące GMO. Perspektywy wykorzystania GMO w rolnictwie. (2 godz.) 7. Podstawowe techniki biologii molekularnej wykorzystywane do tworzenia organizmów modyfikowanych genetycznie: izolacja materiału genetycznego, enzymy restrykcyjne, klonowanie. Diagnostyka molekularna w biotechnologii - PCR, hybrydyzacja (3 godz.) Program ćwiczeń 1. Organizacja laboratorium in vitro - wyposażenie, aparatura, tok pracy. Sporządzanie pożywki do indukcji kalusa marchwi – praca zespołowa. Sterylizacja pożywek, szkła i narzędzi (3 godz.) 2. Dezynfekcja materiału roślinnego. Założenie kultury kalusowej z korzenia marchwi – praca indywidualna (3 godz.) 3. Zakładanie kultur roślin użytkowych z wykorzystaniem wybranych technik in vitro. - praca indywidualna (3 godz.) 4. Obserwacje doświadczeń. Analiza uzyskanych wyników i przygotowanie pisemnych sprawozdań w grupach 2-3 osobowych. Pokaz wybranych kultur roślinnych ( 3 godz.) 5. Podsumowanie przeprowadzonych doświadczeń z zakresu roślinnych kultur in vitro. Zaliczenie I części ćwiczeń (3 godz.). 6. Podstawowe wyposażenie laboratorium biologii molekularnej. Izolacja DNA z materiału roślinnego – praca w zespołach (3 godz.). 7. Zastosowanie techniki PCR do amplifikacji określonych rejonów genomu – praca w zespołach (3 godz.). 8. Trawienie genomu wybranymi enzymami restrykcyjnymi (3 godz.) 9. Rozdział elektroforetyczny produktów amplifikacji i restrykcji. Analiza uzyskanych wyników doświadczeń i przygotowanie pisemnych sprawozdań w grupach 2-3 osobowych. (3 godz.). 10. Podsumowanie przeprowadzonych doświadczeń z zakresu biologii molekularnej. Zaliczenie II części ćwiczeń (3 godz.). Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: 100; ECTS: 4 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: -; ECTS: - 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 45; ECTS: 1,8 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: 30; ECTS: 1,2 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 55; ECTS: 2,2 |
Literatura: |
1. Malepszy St. Biotechnologia roślin. PWN, 2009. 2. Brown T. A. Genomy. PWN, 2001. 3. Turner P.C., McLennan A.G., Bates A.D., White M.R.H. Biologia molekularna. PWN, 2004. 4. Malepszy S., Niemirowicz-Szczytt. K., Przybecki Z. Biotechnologia w genetyce i hodowli roślin. PWN, 1989. 5. Michalik B. Zastosowanie metod biotechnologicznych w hodowli roślin. DRUKROL S.C., Kraków. 1996. 6. Dubert F., Kruczkowska H., Pawłowska H., Ptak A., Skucińska B. Przewodnik do ćwiczeń z roślinnych kultur in vitro . Red.: Skucińska B. Wydawnictwo UR Kraków, 2008. |
Efekty uczenia się: |
wiedza: - student posiada wiedzę z zakresu zaawansowanych technik stosowanych w roślinnych kulturach tkankowych oraz biotechnologicznych metod doskonalenia organizmów; - zna zastosowanie roślinnych kultur in vitro oraz modyfikacji genetycznych w rolnictwie; umiejętności: - potrafi korzystać z podstawowego sprzętu i aparatury stosowanej w laboratorium kultur in vitro oraz biologii molekularnej; - potrafi przygotować pożywkę oraz izolować i wykładać eksplantaty, potrafi wyizolować DNA z materiału roślinnego oraz przygotować reakcje PCR wraz z wizualizacją uzyskanych wyników; -potrafi samodzielnie lub w zespole analizować wyniki oraz wyciągać wnioski z przeprowadzonych eksperymentów kompetencje społeczne: -docenia potrzebę ustawicznego dokształcania się w zakresie biotechnologicznych metod doskonalenia roślin; -ma świadomość ważności wprowadzania nowoczesnych metod biotechnologicznych w rolnictwie; -potrafi pracować w zespole |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące: -ćwiczenia: 1)ocena za wykonanie eksperymentów i interpretację uzyskanych wyników w formie sprawozdania 2)pisemny sprawdzian z zakresu praktycznych wiadomości ocena końcowa: średnia z ocen formujących -egzamin: forma pisemna (zadania testowe i problemowe) --- 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.