Zarządzanie marketingowe w agrobiznesie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.2s.ZAM.SI.RROXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zarządzanie marketingowe w agrobiznesie |
Jednostka: | Katedra Zarządzania i Marketingu w Agrobiznesie |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy o zarządzaniu marketingowym w agrobiznesie. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów 15godz: 1. Miejsce agrobiznesu w gospodarce narodowej. Twórcy, definicje, zakres. Agrobiznes-gospodarka żywnościowa (2h) 2. Geneza i rozwój koncepcji marketingu-orientacje. Marketing zaangażowany społecznie i inne formy współczesnego marketingu.(2h) 3. Przesłanki działalności marketingowej w agro-firmie. Model funkcjonowania marketingu. Użyteczności marketingu. (2h) 4.Pojęcie marketingu mix. Cele i misja. (1h) 5. Zarządzanie marketingowe współcześnie-wyzwania i szanse. (1h) 6. Zarządzanie marketingowe: planowanie i organizowanie, przewodzenie i kontrola.(2h) 7.Poszukiwanie i ocena okazji marketingowych-charakterystyka wybranych rynków rolno-spożywczych.(2h) 8.Proces opracowywania strategii i wdrażania działalności marketingowej.(1h) 9.Analiza silnych i słabych stron przedsiębiorstwa i głównego konkurenta. Analiza portfela produktów przedsiębiorstwa.(1h) 10. Refleksje nt barier i przyszłości marketingu-dlaczego organizacje przegrywają na rynku? Drogi pokonywania barier w marketingu.(1h) Tematyka ćwiczeń 15godz.: 1. Definiowanie problemów i potrzeb marketingowych w działalności współczesnego przedsiębiorstwa. Koncepcje, sugestie, rady marketingowe współczesnych autorytetów (2h) 2. Rozpoznawanie orientacji marketingowych w przedsiębiorstwach agrobiznesu (2h) 3. Wykorzystanie marketingu społecznie zaangażowanego w praktyce firm rolno-spożywczych- szanse i ograniczenia. Analiza przypadków (2h) 4. Zarządzanie ceną produktu rolno-spożywczego w ujęciu praw popytu i podaży. Prawa ekonomiczne i psychologiczne wyjaśniające zachowanie konsumentów żywności (2h) 5. Promocja i dystrybucja produktów rolno-spożywczych. Case study.(3h) 6. Analiza SWOT(2h) 7. Analiza BCG (2h) Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: 75; ECTS: 3 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: -; ECTS: - 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 30; ECTS: 1,2 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: -; ECTS: - 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 45; ECTS: 1,8 |
Literatura: |
Frąckiewicz E., Karwowski J.i M,Rudawska E.2004. Zarządzanie marketingowe, PWE, WarszawaMichalski E. Marketing–podręcznik akademicki. PWN, Warszawa Żmija J., Strzelczak L. i inni 2000: Zarządzanie i marketing w agrobiznesie, Wyd. Czuwajmy, Kraków Czasopisma: Marketing i rynek ; Marketing w praktyce; Raporty rynkowe Wyd. IEiGŻ Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Student po ukończonym kursie: A/ Wiedza Definiuje podstawowe elementy procesu zarządzania marketingowego w przedsiębiorstwie zwiazanym z agrobiznesem. Rozpoznaje problemy marketingowe typowe dla sektora rolno-spożywczego (gospodarstwa rolnego, sklepu spożywczego, hurtowni, in.). Identyfikuje źródła powstawania utrudnień w działalności marketingowej firmy. Dyskutuje na temat możliwości zmian w działaniach marketingowych przedsiębiorstwa odnośnie: produktu, ceny, dystrybucji, promocji, kampanii społecznych. B/ Umiejetności Oblicza efektywność stosowanych instrumentów marketingowych w firmie np. szacuje skutki zmiany ceny w zależności od elastyczności cenowej/dochodowej produktu (dla dóbr żywnościowych: powszednich i luksusowych). Demonstruje rozwiązania odnoszące się rozwoju produktu istniejęcego, uwzgledniając segment docelowych konsumentów (np.dzieci. kobiet aktywnych zawodowo, singli, osób starszych). Ustala zestaw cech służących ocenie produktu, jego nazwy, opakowania, pozwalających zarządzać efektywnie produktem firmy. Wskazuje alternatywne rozwiązania dla nazwy firmy, produktu, funkcji opakowania Modyfikuje postępowanie przedsiębiorstwa, określając jego orientację rynkową, słabe i mocne strony (SWOT). C/ Kompetencje społeczne Ćwiczenia w grupach kształtują postawy otwarte na współpracę, negocjacje rozwiązań, podejmowanie decyzji. Studenci tworzą zespoły zadaniowe, głosują, uzasadniają swoje wybory. Wyniki rozwiązywanych na zajęciach przykładów zależą od kooperacji studentów. Słuchacze poszukują rozwiązań przydatnych społecznie w zadaniach nad promocją firmy przez kampanie społeczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wiedza sprawdzana sukcesywnie podczas zajęć- studenci otrzymują punkty za aktywność ( 3 plusy podnoszą ocenę końcową o 1/2 stopnia podobnie jak minusy mogą obniżać). Aktywność realizuje się poprzez "zabierania głosu" w dyskusji, angażowanie się w rozwiązywanie zadań (obliczeń) jak i case`ów i in. poleceń podawanych przez prowadzącego podczas ćwiczeń. Zaliczenie ćwiczeń obejmuje ocenę za udział w zajęciach i wynik z kolokwium (testu mieszanego). Egzamin w postaci testu. Bilans pracy wlasnej studenta: wykład 15 godz. ćwiczenia 15 godz. egzamin końcowy 1 godz. konsultacje 19 godz. Razem: 50 : 25 = 2 (2 ETCS) Przygotowanie do ćwiczeń: 5 godz. Przygotowanie do egzaminu:5 godz. Dokończenie ćwiczeń w domu (o charakterze otwartego rozwiązania) 5 godz Studiowanie literatury przedmiotu (czytanie artykułów opisujących proces zmian zrealizowanych w przedsiębiorstwach) 5 godz. Opracowanie projektu kampanii społecznej/analiza produktu (do wybru) 5 godz Razem: 25:25= 1 (1 ECTS ) OGÓŁEM : 75:25 =3 (3 ECTS) 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.