Wprowadzenie do gospodarki żywnościowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.2s.WGZ.NL.RZAXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wprowadzenie do gospodarki żywnościowej |
Jednostka: | Katedra Ekonomii i Gospodarki Żywnościowej |
Grupy: |
Zarządzanie, 2 sem, stacj. licencjat obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Kierunek studiów: Zarządzanie ECTS 3/ semestr 2 Profil: ogólnoakademicki /Forma i poziom: MS status: specjalnościowy - obowiązkowy Wymagania wstępne: brak Celem kursu jest zapoznanie słuchaczy z istotą gospodarki żywnościowej oraz jej rolą w życiu gospodarczym i społecznym kraju. Na treść wykładów składają się zagadnienia wprowadzające w problematykę gospodarki żywnościowej, przedstawiające sytuację żywnościową świata. W dalszej kolejności treścią wykładów będzie charakterystyka kompleksu żywnościowego w Polsce oraz poszczególnych jego elementów, tj.: produkcji rolniczej, przetwórstwa, przemysłu środków produkcji oraz sfery usług i szeroko pojętego otoczenia. Końcowa część wykładów poświęcona zostanie regionalnym aspektom gospodarki żywnościowej. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1. Wybrane zagadnienia z funkcjonowania łańcucha gospodarki żywnościowej (3 godziny) 2. Użytkowanie gruntów i zmiany w pogłowiu zwierząt w gospodarstwach rolnych - statystyka 2012 r. (2 godziny) 3. Istota zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, wyzwania dla gospodarki żywnościowej z tym związane - wsparcie ze strony nauki (2 godziny) 4. Społeczno-ekonomiczne aspekty podejmowania działalności gospodarczej w zakresie przetwórstwa płodów rolnych (2 godziny) 5. Teoria lokalizacji przedsiębiorstwa przemysłowego - problemy rozwoju lokalnego przetwórstwa (2 godziny) . 6. Uwarunkowania rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich w południowo-wschodniej Polsce (2 godziny) 7. Tendencje w rozwoju sektora żywnościowego w Polsce. Zaliczanie przedmiotu (2 godziny). Tematyka ćwiczeń: 1. Organizacja zajęć: przypisanie studentów do tematów referatów, omówienie planu prezentacji i konsultowanie treści (2 godziny). 2. Prezentacja przez studentów obowiązującego w danym okresie programowania Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich pod kątem rolnictwa, przetwórstwa, dystrybucji żywności. Fundusze unijne z których można finansować rozwój gospodarki żywnościowej. Zasady i cele polityki rolno-żywnościowej państwa. (2 godziny). 3. Otoczenie instytucjonalne gospodarki żywnościowej (ARR, ARiMR, ODR, ODR i inne) - 1 godzina. 4. Braki żywności w niektórych miejscach na Ziemi a problem ubóstwa (1 godzina) 5. Dioksyny, "odświeżanie żywności" (Constar), ptasia grypa i BSE oraz inne problemy zglobalizowanej gospodarki żywnościowej (1 godzina). 6. Niekonwencjonalne sposoby produkcji rolniczej (1 godzina). 7. Rolnictwo ekologiczne i produkcja tzw. zdrowej żywności (1 godzina). 8. Organizacja sprzedaży produktów rolnych i żywnościowych (1 godzina). 9. Przedstawienie wyników badań ankietowych przeprowadzonych wśród studentów dotyczących gospodarki żywnościowej (1 godzina). 10. Charakterystyka producentów wybranych produktów żywnościowych (1 godzina). 11. Spożycie wybranych produktów żywnościowych w Polsce per capita (1 godzina). 13. Udział Polski w międzynarodowym handlu żywnością (1 godzina). 14. Zaliczenie przedmiotu (1 godzina). Bilans nakładu pracy studenta z przedmiotu: Wprowadzenie do gospodarki żywnościowej wykład 15 ćwiczenia 15 konsultacje 2 zaliczenie 1 Razem godzin 33 Liczba punktów ECTS: 1,32 Penetracja literatury i innych źródeł 22 Przygotowanie prezentacji na narzucony temat 20 Razem godzin: 42 Liczba punktów ECTS: 1,68 Ogółem liczba punktów ECTS: 3 |
Literatura: |
Podstawowa Puchała J. 2013. Wybrane aspekty planowania, budżetowania i realizacji zadań w Małopolskim Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Krakowie [w:] Publiczne doradztwo rolnicze wobec wyzwań przyszłości i oczekiwań mieszkańców wsi. Red Józef Kania, Leszek Leśniak. CDR Kraków, s. 242-255. Puchała J. 2013. Rola doradców i ekspertów w usuwaniu barier wdrażania lokalnych strategii rozwoju, [w:] Acta Universitatis Lodziensis Folia Sociologica 44. Podejście Leader i inne formy aktywizacji społeczności wiejskiej. Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. s. 187-197. Czyżewski A. 1992. Gospodarka żywnościowa w Polsce i regionie. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne. Warszawa Uzupełniająca Grabowski S. 1997. Gospodarka żywnościowa w warunkach rynkowych. Szkoła Główna Handlowa. Warszawa. Łuczko-Bakuła W. Chomczuk T. i inni. 2004. Gospodarka żywnościowa i obszary wiejskie wobec procesu globalizacji. Akademia Rolnicza im. Augusta Cieszkowskiego w Poznaniu. Rejman, K. Halicka E. 2001. Gospodarka żywnościowa : przewodnik do ćwiczeń. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Żmija J. Strzelczak L. 2000. Zarządzanie i marketing w agrobiznesie. Czuwajmy. Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - Student posiada podstawowy zasób wiedzy o gospodarce narodowej, funkcjonowaniu gospodarki żywnościowej, zna jej strukturę i cele oraz czynniki je kształtujące, - student zna podstawowe elementy materialnego środowiska pracy z uwzględnieniem specyfiki gospodarki żywnościowej, posiada wiedzę w zakresie rozwiązywania problemów społecznych występujących w zakładzie pracy, - student ma wiedzę o gospodarowaniu w różnych warunkach przyrodniczych, społecznych i ekonomicznych Umiejętności: - student prawidłowo interpretuje zjawiska ekonomiczno-społeczne w warunkach globalnej gospodarki rynkowej i potrafi ocenić sytuację gospodarczą kraju, - student potrafi wykorzystać podstawową wiedzę teoretyczną do analizowania konkretnych procesów i zjawisk społecznych, posługując się różnymi miernikami, wykonuje proste analizy, - student potrafi określać i analizować zjawiska społeczne i gospodarcze, identyfikuje procesy społeczne zachodzące w środowisku pracy i rozpoznaje czynniki warunkujące określone zachowania społeczne, Kompetencje społeczne Studenta: - ma kompetencje do identyfikacji czynników determinujących funkcjonowanie rynków rolno-żywnościowych, specyfiki rolnictwa i produkcji rolniczej oraz barier przyrodniczych, społecznych i ekonomicznych z jakimi borykają się gospodarstwa rolnicze w swojej działalności, - docenia złożoność społecznych aspektów zmian zachodzących w gospodarce polskiej i światowej, ma świadomość złożoności i wieloaspektowości procesów zachodzących na wsi - potrafi uczestniczyć w przygotowaniu projektów społecznych, uwzględniając aspekty prawne, ekonomiczne i społeczne. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%) Podobny sposób obliczenia ocen jak przedstawiony przy ocenie 3,5 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) oraz bardzo dobrej (5,0 - średnio > 90%). Zaliczenie ćwiczeń: Na ocenę końcową składają się następujące elementy: - ocena z przygotowania prezentacji, - prezentacja wybranego zagadnienia - aktywność Zaliczenie wykładów: Przedmiot kończy się testowym zaliczeniem pisemnym w pierwszym terminie oraz ustnym w kolejnych terminach Metody i kryteria UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. Ocena końcowa = 0,6 ocena z Z+0,4 ocena podsumowująca z ćwiczeń |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 5 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Puchała | |
Prowadzący grup: | Jacek Puchała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 5 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Puchała | |
Prowadzący grup: | Jacek Puchała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 5 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Puchała | |
Prowadzący grup: | Jacek Puchała | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 5 godzin
Wykład, 10 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Puchała, Dagmara Zuzek | |
Prowadzący grup: | Dagmara Zuzek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.