Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Strategie przedsiębiorstw

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: R.2s.STP.SM.REKEY
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Strategie przedsiębiorstw
Jednostka: Katedra Zarządzania i Ekonomii Przedsiębiorstw
Grupy: Ekonomia II st., stacja. ekonomika zywności - p. obowiązkowe - sem. 2
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w niezbędny zasób wiedzy z dziedziny zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem. Treść wykładów i ćwiczeń dotyczy pojęcia i rodzaju strategii tworzonych i stosowanych w najważniejszych aspektach funkcjonowania firmy (produkcja, personel, finanse, marketing)

Pełny opis:

wykłady:

1. Pojęcie strategii i zarządzania strategicznego-3h

2. Fazy zarządzania strategicznego-2h

3. Definiowanie strategii (ujęcie klasyczne, ujęcie Petersa i Watermana, ujęcie Mintzberga, ujęcie Krupskiego). Czym strategia nie jest-2h

4. Rodzaje strategii (ogólne, biznesu, funkcjonalne)-2h

5. Rodzaje strategii konkurecji- 2h

6. Strategie czyste (mini-maxowe)-2h

7. Strategie wzrostu i rozwoju-2h

Ćwiczenia:

1. Sprawy organizacyjne. (0,5 h). Wybierz i wdrażaj strategię (1,5 h)

2. Misja i wizja przedsiębiorstwa czyli dlaczego budowę trzeba zaczynać od fundamentów (2 h).

3. Formułowanie strategii – dyskusja o wymaganiach wobec dzisiejszego biznesu (1 h). Sformułowanie strategii, dylematy rozwojowe firmy (1 h).

4. Wsparcie we wdrażaniu i komunikowaniu strategii (4 h).

5. Wybory strategiczne i modele biznesu (1 h). Nowa marka na rynku i reakcja interesariuszy (1 h).

6. Pozyskanie wsparcia przy tworzeniu strategii i planowanie wdrożenia (1 h). Zespołowe osiąganie ambitnych celów (1 h).

7. Zaliczenie materiału (1 h).

Literatura:

1. Witek-Crab A.(2013) Warsztat Stratega; ABC a Wolters Kluwer business

2. Romanowski M. (1995); Zarządzanie strategiczne firmą; Centrum Informacji Menadżera; Warszawa

3. Krupski R. i inni (1999); Zarządzanie strategiczne; Akademia Ekonomiczna, Wrocław

Efekty uczenia się:

Znajomość teretycznych zasad zarządzania strategicznego, definiowania pojęcia strategii firmy /wyróżnionych wg.różnych kryteriów/. Opanowanie wybranych technik analizy strategicznej pod kątem formułowania koncepcji strategii firmy.

Wiedza;

- posiada pogłębioną wiedzę o zasadach i koncepcjach zarządzania, strukturach organizacyjnych przedsiębiorstw i funkcjach menedżerskich

- ma pogłębioną wiedzę o zasadach przygotowania strategii rozwoju organizacji (firmy), a także o inwestycjach, analizach i prognozach w przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego

- zna zasady tworzenia, prowadzenia i rozwoju różnych form indywidualnej przedsiębiorczości w tym wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii i nauk pokrewnych

Umiejętnosci

- potrafi zaprojektować strukturę organizacji i przygotować koncepcję jej działania

- umie właściwie analizować i oceniać przyczyny i przebieg procesów gospodarczych i zarządczych oraz formułować własne opinie na ich temat

- określa znaczenie interwencjonizmu państwowego dla gospodarki żywnościowej, potrafi dobrać jego instrumenty w zależności od sytuacji

Kompetencje społeczne:

- dostrzega potrzebę innowacyjności, stałego doskonalenia umiejętności, planowania realizacji wyznaczonych celów

- ma świadomość nieustannych zmian w gospodarce i wynikających stąd konieczności ciągłej aktualizacji wiedzy oraz dostępu do szybkiej i wiarygodnej informacji

- dostrzega kompleksowość i współzależność problemów ekonomicznych zachodzących w gospodarce i specyfikę zawodu ekonomisty

Metody i kryteria oceniania:

Egzamin pisemny/poprawkowy - ustny/. W trakcie ćwiczeń samodzielne/grupowe prace.

Bilans nakładu pracy studenta:

- wykłady – 15 godz.

- ćwiczenia – 15 godz.

- egzamin końcowy – 3 godz.

- konsultacje – 2 godz.

Razem: 35 godz. : 25 = 1,4 (czyli 1 pkt ECTS)

- przegląd literatury przedmiotu – 15 godz.

- przygotowanie do ćwiczeń - 10 godz.

- zebranie materiałów do opracowania analizy SWOT, case study, analizy przypadków, analizy strategicznej i innych – 30 godz.

- przygotowanie do egzaminu – 15 godz.

Razem godz. praktyczne: 70 godz. : 25 = 2,8 (czyli 3 pkt ECTS)

OGÓŁEM: 4 pkt ECTS

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0-5 (2024-07-29)