Strategie przedsiębiorstw
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.2s.STP.SM.REKEY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Strategie przedsiębiorstw |
Jednostka: | Katedra Zarządzania i Ekonomii Przedsiębiorstw |
Grupy: |
Ekonomia II st., stacja. ekonomika zywności - p. obowiązkowe - sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest wyposażenie studentów w niezbędny zasób wiedzy z dziedziny zarządzania strategicznego przedsiębiorstwem. Treść wykładów i ćwiczeń dotyczy pojęcia i rodzaju strategii tworzonych i stosowanych w najważniejszych aspektach funkcjonowania firmy (produkcja, personel, finanse, marketing) |
Pełny opis: |
wykłady: 1. Pojęcie strategii i zarządzania strategicznego-3h 2. Fazy zarządzania strategicznego-2h 3. Definiowanie strategii (ujęcie klasyczne, ujęcie Petersa i Watermana, ujęcie Mintzberga, ujęcie Krupskiego). Czym strategia nie jest-2h 4. Rodzaje strategii (ogólne, biznesu, funkcjonalne)-2h 5. Rodzaje strategii konkurecji- 2h 6. Strategie czyste (mini-maxowe)-2h 7. Strategie wzrostu i rozwoju-2h Ćwiczenia: 1. Sprawy organizacyjne. (0,5 h). Wybierz i wdrażaj strategię (1,5 h) 2. Misja i wizja przedsiębiorstwa czyli dlaczego budowę trzeba zaczynać od fundamentów (2 h). 3. Formułowanie strategii – dyskusja o wymaganiach wobec dzisiejszego biznesu (1 h). Sformułowanie strategii, dylematy rozwojowe firmy (1 h). 4. Wsparcie we wdrażaniu i komunikowaniu strategii (4 h). 5. Wybory strategiczne i modele biznesu (1 h). Nowa marka na rynku i reakcja interesariuszy (1 h). 6. Pozyskanie wsparcia przy tworzeniu strategii i planowanie wdrożenia (1 h). Zespołowe osiąganie ambitnych celów (1 h). 7. Zaliczenie materiału (1 h). |
Literatura: |
1. Witek-Crab A.(2013) Warsztat Stratega; ABC a Wolters Kluwer business 2. Romanowski M. (1995); Zarządzanie strategiczne firmą; Centrum Informacji Menadżera; Warszawa 3. Krupski R. i inni (1999); Zarządzanie strategiczne; Akademia Ekonomiczna, Wrocław |
Efekty uczenia się: |
Znajomość teretycznych zasad zarządzania strategicznego, definiowania pojęcia strategii firmy /wyróżnionych wg.różnych kryteriów/. Opanowanie wybranych technik analizy strategicznej pod kątem formułowania koncepcji strategii firmy. Wiedza; - posiada pogłębioną wiedzę o zasadach i koncepcjach zarządzania, strukturach organizacyjnych przedsiębiorstw i funkcjach menedżerskich - ma pogłębioną wiedzę o zasadach przygotowania strategii rozwoju organizacji (firmy), a także o inwestycjach, analizach i prognozach w przedsiębiorstwach przemysłu spożywczego - zna zasady tworzenia, prowadzenia i rozwoju różnych form indywidualnej przedsiębiorczości w tym wykorzystującej wiedzę z zakresu ekonomii i nauk pokrewnych Umiejętnosci - potrafi zaprojektować strukturę organizacji i przygotować koncepcję jej działania - umie właściwie analizować i oceniać przyczyny i przebieg procesów gospodarczych i zarządczych oraz formułować własne opinie na ich temat - określa znaczenie interwencjonizmu państwowego dla gospodarki żywnościowej, potrafi dobrać jego instrumenty w zależności od sytuacji Kompetencje społeczne: - dostrzega potrzebę innowacyjności, stałego doskonalenia umiejętności, planowania realizacji wyznaczonych celów - ma świadomość nieustannych zmian w gospodarce i wynikających stąd konieczności ciągłej aktualizacji wiedzy oraz dostępu do szybkiej i wiarygodnej informacji - dostrzega kompleksowość i współzależność problemów ekonomicznych zachodzących w gospodarce i specyfikę zawodu ekonomisty |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny/poprawkowy - ustny/. W trakcie ćwiczeń samodzielne/grupowe prace. Bilans nakładu pracy studenta: - wykłady – 15 godz. - ćwiczenia – 15 godz. - egzamin końcowy – 3 godz. - konsultacje – 2 godz. Razem: 35 godz. : 25 = 1,4 (czyli 1 pkt ECTS) - przegląd literatury przedmiotu – 15 godz. - przygotowanie do ćwiczeń - 10 godz. - zebranie materiałów do opracowania analizy SWOT, case study, analizy przypadków, analizy strategicznej i innych – 30 godz. - przygotowanie do egzaminu – 15 godz. Razem godz. praktyczne: 70 godz. : 25 = 2,8 (czyli 3 pkt ECTS) OGÓŁEM: 4 pkt ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.