Roślinne kultury in vitro
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.2s.RKV.SM.RROBX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Roślinne kultury in vitro |
Jednostka: | Katedra Fizjologii, Hodowli Roślin i Nasiennictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z metodami rozmnażania wegetatywnego roślin, otrzymywaniem sztucznych nasion, typami roślinnych kultur in vitro oraz aklimatyzacją i zastosowaniem kultur in vitro w produkcji roślinnej oraz przemyśle spożywczym, kosmetycznym i farmaceutycznym. W części ćwiczeniowej studenci nabywają umiejętności posługiwania się technikami roślinnych kultur in vitro m. in. poprzez samodzielne wykonywanie doświadczeń. |
Pełny opis: |
Tematy wykładów (15 godz.) 1.Rozwój i znaczenie roślinnych kultur in vitro. Produkcja roślin in vitro w Polsce oraz na świecie. (1 godz.) 2.Rozmnażanie wegetatywne roślin: kultury pąków wierzchołkowych, bocznych, merystemów. Uwalnianie roślin od patogenów. (2 godz.) 3.Rozmnażanie wegetatywne roślin: morfogeneza przybyszowa. (2 godz.) 4.Rozmnażanie wegetatywne roślin: somatyczna embriogeneza, produkcja sztucznych nasion. (2 godz.) 5.Kultury kalusowe, zawiesinowe i protoplastów. (2 godz.) 6.Kultury korzeniowe, pylników, mikrospor, zalążków, zalążni i zarodków zygotycznych. (2 godz.) 7.Przechowywanie materiału roślinnego. Selekcja w kulturach in vitro, zmienność somaklonalna. (2 godz.) 8.Produkcja metabolitów wtórnych w kulturach in vitro oraz ich wykorzystanie w przemyśle farmaceutycznym, kosmetycznym oraz spożywczym. (2 godz.) Tematy ćwiczeń (15 godz.) 1.Przygotowywanie pożywek o zróżnicowanym składzie do zakładania kultur in vitro. (2 godz.) 2.Indukcja organogenezy przybyszowej (dezynfekcja oraz izolacja eksplantatów z liści begonii). Zakładanie kultury z łusek cebulowych lilii. (2 godz.) 3.Dezynfekcja oraz wysiew nasion rzepaku w warunkach in vitro. Namnażanie pędów ziół (mięta, tymianek, majeranek, oregano, dziurawiec). (2 godz.) 4.Izolacja eksplantatów z siewek rzepaku. Namnażanie i ukorzenianie rzepaku. (2 godz.) 5.Izolacja i wykładanie na pożywkę merystemów ziemniaka. (2 godz.) 6.Pasaż kalusa marchwi i tytoniu. Zakładanie kultury zawiesinowej marchwi. (2 godz.) 7.Aklimatyzacja materiału roślinnego. Obserwacje przeprowadzonych doświadczeń, analiza wyników, dokumentacja fotograficzna. (2 godz.) 8.Zaliczenie ćwiczeń. (1 godz.) Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 50; ECTS: 2 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 30; ECTS: 1,2 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: 15; ECTS: 0,6 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 20; ECTS: 0,8 |
Literatura: |
1.Biotechnologia roślin. 2009. Red. S. Malepszy. PWN, Warszawa 2.Przewodnik do ćwiczeń z roślinnych kultur in vitro. 2008. Red. B. Skucińska. UR, Kraków |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: -student posiada wiedzę z zakresu zaawansowanych metod wegetatywnego rozmnażania roślin w warunkach in vitro oraz zna możliwości wykorzystania kultur in vitro w badaniach naukowych, pracach hodowlanych oraz produkcji roślinnej. Umiejętności: -potrafi posługiwać się zaawansowanymi technikami roślinnych kultur in vitro -potrafi samodzielnie lub w zespole analizować wyniki oraz wyciągać wnioski z przeprowadzonych doświadczeń Kompetencje społeczne: -ma świadomość ważności ustawicznego dokształcania się w zakresie nowoczesnych technik i technologii wykorzystywanych w badaniach naukowych, hodowli i produkcji roślinnej -potrafi pracować w zespole |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące: -ćwiczenia: pisemny sprawdzian z zakresu praktycznych wiadomości -egzamin: forma pisemna (zadania testowe i problemowe) 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.