Podstawy zarządzania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.2s.PZA.SL.REKXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy zarządzania |
Jednostka: | Katedra Ekonomii i Gospodarki Żywnościowej |
Grupy: |
Ekonomia, 2 sem, stacj. licencjat obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: EKONOMIA/ ECTS: 4/ semestr: 2 Profil ogólnoakademicki / Forma i poziom:SL status :przedmiot podstawowy Wymagania wstępne: brak Celem dydaktycznym przedmiotu "Podstawy Zarządzania" jest przygotowanie słuchaczy do pełnienia ról kierowniczych różnego szczebla w organizacjach - poprzez przekazanie wiedzy dotyczącej procesu zarządzania i organizacji pracy kierowniczej. W ramach kursu uczestnicy zapoznają się z takimi zagadnieniami jak: organizacja w otoczeniu jako obiekt zarządzania, struktura, cele, funkcje zarządzania, władza i przywództwo, style kierowania, umiejętności i kompetencje kierownicze, informacja i komunikacja w zarządzaniu, procesy decyzyjne w zarządzaniu, główne metody i techniki zarządzania, ocena sprawności działań, globalny kontekst zarządzania. |
Pełny opis: |
Wykłady: Geneza i charakter wiedzy o zarządzaniu - 2h Elementy procesu zarządzania: - Planowanie i podejmowanie decyzji i innowacyjność - 2h - Organizowanie - 1h - Motywowanie i przewodzenie - 2h - Kontrolowanie - 1h Zarządzanie informacją - 1h Style zarządzania - 1h Zarządzanie czynnikiem ludzkim - 1h Podnoszenie wydajności w organizacjach - 1h Komunikowanie w organizacji - 1h Rozwijanie umiejętności interpersonalnych w organizacjach - 2h Ćwiczenia: Wprowadzenie do zarządzania organizacjami - 1h Specyfika pracy menedżerskiej - studium przypadku - 1h Planowanie jako funkcja zarządzania - analiza testowa - 1h Organizowanie - podział pracy w ramach struktur - analiza testowa - 1h Komunikowanie w organizacji - 1h Motywowanie jako funkcja zarządzania - studium przypadku - 1h Przywództwo jako funkcja zarządzania - analiza testowa - 1h Sprawdzenie wiadomości - 1h Kontrolowanie - monitorowanie postępów i sprawowanie kontroli - studium przypadku - 1h Zarządzanie czynnikiem ludzkim - analiza testowa - 1h Proces podejmowania decyzji i innowacyjność w organizacjach - analiza testowa - 1h Zarządzanie informacją - 1h Podnoszenie wydajności w organizacjach - studium przypadku - 1h Rozwijanie umiejętności interpersonalnych w organizacjach - analiza testowa - 1h Globalny kontekst zarządzania - 1h Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz.36 ECTS**2,2 w tym: wykłady (podać liczbę godzin) 15 godz. ćwiczenia i seminaria (podać liczbę godzin) 15 godz. konsultacje (podać liczbę godzin) 3 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże (podać liczbę godzin) 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu (podać liczbę godzin 3 godz. praca własna (1,8 ECTS**) 54 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1.Griffin R., Podstawy zarządzania organizacjami, PWN, Warszawa 2017. 2.Stoner J., Wankel Ch., Kierowanie, PWE. Warszawa 2001. 3. Drucker P., Praktyka zarządzania,MT Biznes, 2017. Uzupełniająca: 1. Współczesne systemy ekonomiczne. Powstanie, ewolucja, kryzys. Wydawnictwo Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Zarządzania im. Leona Koźmińskiego, Warszawa 2000. 2. Zieniewicz K. Współczesne koncepcje i metody zarządzania, PWE, Warszawa 2003. 3. Martyniak Z. Nowe metody i koncepcje zarządzania, AE Kraków, 2002. |
Efekty uczenia się: |
WIEDZA: - student zna genezę i ewolucję teorii zarządzania, - potrafi zdefiniować podstawowe pojęcia z zakresu organizacji i zarządzania, UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi opisać kluczowe elementy procesu zarządzania organizacją, - identyfikuje zasadnicze procesy organizacyjne współczesnych przedsiębiorstw, - ocenia, analizuje i rozwiązuje praktyczne problemy zarządcze w przykładowych jednostkach gospodarczych KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - posiada umiejętność planowania pracy w zespole - docenia potrzebę wymiany informacji i dzielenia się wiedzą |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Egzamin pisemny z całości materiału. Ćwiczenia: 1. Oceny z okresowych sprawdzianów wiadomości (1-2) w formie kolokwium. 2. Aktywność podczas rozwiązywania studium przypadków. Przyjęto procentową skalę oceny kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1.Ocena niedostateczna (2,0) zostaje wystawiona w sytuacji, gdy co najmniej jedna z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia zostanie oceniona poniżej 55% efektów dla danej składowej. 2.Ocena dostateczna (3,0) zostaje wystawiona w sytuacji, gdy w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) uzyskane zostanie minimum 55% efektów dla danej składowej. 3.Ocena ponad dostateczna (3,5) zostaje wystawiona na podstawie wyliczenia średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia, dla wartości znajdującej się w przedziale 61-70%. 4.Analogicznie jak w punkcie 3 wyliczona zostaje wartość dla oceny dobrej (4,0 – średnia 71-80%), ponad dobrej (4,5 – średnia 81-90%) oraz bardzo dobrej (5,0 – średnia powyżej 90%). Uwaga: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.