Planowanie przestrzenne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.2s.PPR.SM.RJBSY.I |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Planowanie przestrzenne |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Środowiska i Geodezji |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Cele kształcenia: zrozumienie istoty planowania miejscowego oraz jego wpływu na rozwój przestrzenny oraz społeczno-gospodarczy gminy. Celem przedmiotu jest również zapoznanie studentów z wybranymi technikami interaktywnej przezentacji danych przestrzennych na mapach cyfrowych. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1 Definicja przedmiotu, cele i zadania planowania przestrzennego, podstawa prawna planowania, instytucje planistyczne w Polsce. 2 System planowania przestrzennego oraz jego ewolucja po transformacji ustrojowej, kryteria ładu przestrzennego, zrównoważony rozwój. 3 Charakterystyka organów administracji publicznej w Polsce oraz ich zadania w odniesieniu do planowania i zagospodarowania przestrzennego. 4 Systematyka planów przestrzennych w Polsce. Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju. Plany zagospodarowania przestrzennego województw. 5 Proces miejscowego planowania przestrzennego w Polsce. 6 Istota planowania miejscowego, podstawowe akty planistyczne. 7 Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Istota studium, problematyka, bieg formalno-prawny. 8 Kierunki zagospodarowania przestrzennego. 9 Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Szczegółowa problematyka, przeznaczenie terenu. 10 Strefy polityki przestrzennej, oznaczenia na rysunku planu, zasady zagospodarowania, wyrysy i wypisy z planu. 11 Decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenów. 12 Decyzje o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego. 13 Zarys metodyki planowania przestrzennego. Studia demograficzne. 14 Studia fizjograficzne. Studia zagospodarowania i zainwestowania terenu. 15 Metody kartograficzne stosowane w planowaniu przestrzennym. Metody interpretacji zjawisk przestrzennych. Ćwiczenia: 1 Studium gminn i plan miejscowy - analiza porównawcza, skale, statystyki planowania w Polsce, presja inwestycyjna 2 Istota renty planistycznej 3 Istota opłaty adiacenckiej. Najczęściej popełniane błędy przy naliczaniu danin publicznych 4 Warunki zabudowy i zagospodarowania terenu 5 Wypis i wyrys z MPZP oraz EGiB - analiza porówanwcza 6 Wartość nieruchomości w procesie planistycznym i inwestycyjnym 7 Spadek wartośći nieruchomości w procesie planistycznym, ustawowe formy rekompensaty 8 Prognoza środowiskowa i finansowa uchwalenia MPZP 9 Partycypacja społeczna w planowaniu miejscowym 10 Działalność SKO oraz RIO w kontekście planowania miejscowego 11 Sala komputerowa - Infrastruktura techniczna - metody taksonomiczne i GIS 12 Sala komputerowa - Interaktywna prezentacja zjawisk przestrzennych - metody rastrowe I 13 Sala komputerowa - Interaktywna prezentacja zjawisk przestrzennych - metody rastrowe II 14 Sala komputerowa - Interaktywna prezentacja zjawisk przestrzennych - metody wektorowe III 15 Sala komputerowa - Interaktywna prezentacja zjawisk przestrzennych - metody wektorowe III |
Literatura: |
Literatura Podstawowa: 1. Gawroński K. 2004. Funkcje środowiska przyrodniczego w gospodarce i planowaniu przestrzennym oraz instrumenty ochrony środowiska przyrodniczego w Polsce [w:] Kozłowski S. (red.) Regionalne i lokalne strategie rozwoju zrównoważonego. Wyd. Ekonomia i Środowisko. Białystok. 2. Gawroński K. 2007. Planowanie przestrzenne w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem planowania miejscowego. Przegląd Geodezyjny 11/2007. 3. Cymerman R. 2011. Podstawy planowania przestrzennego i projektowania urbanistycznego. Wyd. UWM. Olsztyn. 4. Cymerman R. 2012. Planowanie przestrzenne dla rzeczoznawców majątkowych, zarządców oraz pośredników w obrocie nieruchomościami. Wyd. Educaterra. Wybrane publikacje własne: 1) Król, K. (2016). Renta planistyczna i opłata adiacencka - wybrane zagadnienia prawne. Acta Sci. Pol., Formatio Circumiectus, 15(4), 243-252. 2) Król, M., Król, K., Gawrońska, G., (2017). Prognoza oddziaływania na środowisko miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - wybrane zagadnienia prawne. Acta Scientiarum Polonorum Administratio Locorum, 16(2), 87-96. 3) Król, K., Gawroński, K. 2017. Analiza działalności Samorządowych Kolegiów Odwoławczych w Polsce w latach 2012-2015. Zarządzanie Publiczne, 2(38), 219-231. 4) Król, K., Szewczyk, B., Pawłowska, B. (2016). Interaktywna prezentacja zagadnień środowiskowych za pomocą Google Fusion Tables na przykładzie zdjęć fitosocjologicznych wybranych okolic Tenczynka. Acta Sci. Pol., Formatio Circumiectus, 15(4), 253-264. 5) Król, K., Prus B. (2017). Monitoring the use of the internet application for Tomice municipality local plan of spatial development, Geomatics, Landmanagement and Landscape (GLL), 2, 91-98. 6) Król, K., Bedla, D. (2013). Zastosowanie aplikacji interaktywnych w ochronie i kształtowaniu środowiska na przykładzie roślinności brzegowej zbiornika Bonar, gmina Czernichów. Acta Sci. Pol. Formatio Circumiectus, 12(4), 5-14. 7) Król, K. (2015). Conception of a touristic map and nature protection forms created with use of open data sources and free software on a Grybów commune example. Geomatics, Landmanagement and Landscape (GLL), 4, 49-59. 8) Król, K. (2015). Presentation of objects and spatial phenomena on the Internet map by means of net resource address parameterization technique. Geomatics, Landmanagement and Landscape (GLL), 4, 35-47. 9) Król, K. (2015). The description and comparative analysis of chosen tools automatizing the process of creating interactive maps of spatial objects. Geomatics, Landmanagement and Landscape (GLL), 3, 91-99. 10) Król, K. (2015). Tworzenie statycznych map obiektów przestrzennych z wykorzystaniem metody parametryzacji adresu zasobu sieciowego analiza porównawcza. Acta Sci. Pol. Formatio Circumiectus, 14(4), 61-73. 11) Salata, T., Król, K. (2012). Zastosowanie języków skryptowych JavaScript w przetwarzaniu i wizualizacji danych przestrzennych na przykładzie planu miejscowego gminy Tomice. W: D. Ilnicki, K. Janc (red.), Rozprawy Naukowe Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego: Tom 29. Badania Regionalnych i lokalnych struktur funkcjonalno-przestrzennych (247-255). Wrocław: Uniwersytet Wrocławski. |
Efekty uczenia się: |
wiedza: Efekty Kształcenia: student: R.3_W01 student zna podstawowe pojęcia z zakresu planowania przestrzennego R.3_W02 posiada wiedzę na temat wpływu planowania przestrzennego oraz procesu inwestycyjnego na wartość nieruchomości R.3_W03 zna wybrane techniki interaktywnej przezentacji danych przestrzennych na mapach cyfrowych R.3_W04 posiada wiedzę na temat administracyjnych uwarunkowań planowania miejscowego R.3_W05 student zna podstawowe pojęcia z zakresu wybranych technologii internetowych Umiejętnosci: R.3_U01 potrafi wykorzystywać wybrane techniki i narzędzia komputerowe do utworzenia map rastrowych i ich publikacji w internecie, R.3_U02 potrafi wykorzystywać wybrane techniki i narzędzia komputerowe do utworzenia map wektorowych i ich publikacji w internecie, R.3_U03 potrafi zastosować oprogramowanie GIS do tworzenia podkładów mapowych dla aplikacji sieciowych, R.3_U04 potrafi obliczyć wysokość renty planistycznej R.3_U05 potrafi obliczyć wysokość opłaty adiacenckiej Kompetencje społeczne: R.3_K01 potrafi rozwiązywać stawiane problemy i organizować pracę w zespole R.3_K02 docenia potrzebę łączenia wiedzy interdyscyplinarnej oraz wykorzystania technik komputerowych w badaniach i projektach inżynierskich |
Metody i kryteria oceniania: |
" Egzamin pisemny (test z wyboru i uzupełnienia + zadania obliczeniowe) Ćwiczenia: rozwiązywanie zadań na poszczególnych ćwiczeniach lub symulacje komputerowe na bieżąco oceniane przez prowadzących pod względem poprawności ich rozwiązania oraz organizacji pracy w zespole. Ocena końcowa z ćwiczeń: średnia uzyskana z poszczególnych ćwiczeń. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi." |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.