Podstawy makroekonomii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.2s.PME.NL.REKXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy makroekonomii |
Jednostka: | Katedra Ekonomii i Gospodarki Żywnościowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem kursu jest zapoznanie studentów z najważniejszymi zagadnieniami makroekonomicznymi, tak aby umieli krytycznie i analitycznie myśleć w kategoriach makroekonomii oraz rozumieli politykę gospodarczą współczesnych państw. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Wprowadzenie do przedmiotu ekonomii. Podstawowe definicje, metody badań, zjawiska i prawa ekonomiczne - 2 h. 2. Podstawowe kategorie produktu narodowego i dochodu narodowego, mierniki dobrobytu społecznego - 4 h. 3. Bezrobocie, jego rodzaje, przyczyny, ekonomiczno-społeczne skutki i sposoby zwalczania - 4 h. 4. Inflacja, jej rodzaje, przyczyny, ekonomiczno-społeczne skutki i sposoby zwalczania - 4 h. 5. Budżet i polityka fiskalna państwa. Klasyfikacja przychodów i wydatków państwa - 4 h. 6. Pieniądz i polityka monetarna państwa - 3 h. 7. Struktura organizacyjna krajowego systemu bankowego - 4 h. 8. Teoria cykli koniunkturalnych, ich rodzaje, przebieg i przyczyny występowania - 3 h. 9. Zaliczenie przedmiotu - 2 h. Ćwiczenia: 1. Ruch okrężny i dochód narodowy. Podstawowe tożsamości makroekonomiczne. PKB, a dobrobyt społeczny - 5 h. 2. Planowane inwestycje, oszczędności - wpływ na równowagę na rynku dóbr i proces dostosowań w sytuacjach braku równowagi. Mechanizm mnożnika - 5 h. 3. Pieniądz - pojęcie, funkcje, rodzaje i systemy pieniężne. Równowaga na rynku pieniądza. System bankowy - 5 h. 4.Deficyt budżetowy. Wpływ podatków i wydatków na poziom dochodu narodowego - 4 h. 5. Inflacja. Monetarystyczna teoria inflacji. Inflacja a bezrobocie. Krzywa Phillipsa. Polityka antyinflacyjna - 4 h. 6. Wzrost i rozwój gospodarczy. Cykle koniunkturalne , rodzaje i przyczyny powstawania, polityka antycykliczna - 5 h. 7. Zaliczenie przedmiotu - 2 h. Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: 175; ECTS: 7 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: -; ECTS: - 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 60; ECTS: 2,4 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: -; ECTS: - 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 115; ECTS: 4,6 |
Literatura: |
1. P. R. Krugman., R. Wells, Mikroekonomia. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa. 2012. 2. P. R. Krugman., R. Wells, Makroekonomia. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa. 2012. 3. D. Begg, S. Fischer, R. Dornbusch. Ekonomia T.2. Makroekonomia. PWE, W-wa 2007. 4. P. Samuelson, W. Nordhaus. Ekonomia T. 1 i 2. PWN, W-wa 2006. 5. M. Burda, Ch. Wypłosz. Makroekonomia. Podręcznik europejski. PWE, Wa-wa 1999. 6. J. Sloman, Podstawy ekonomii, PWE, Warszawa 2000. 7. R. Hall, J. Taylor. Makroekonomia. Teoria funkcjonowania i polityka. PWN, W-wa, 2006. |
Efekty uczenia się: |
Po ukończeniu kursu (wykłady + ćwiczenia) student: A/ wiedza: - definiuje podstawowe pojęcia makro i mikroekonomiczne, - identyfikuje najważniejsze problemy społeczno-ekonomiczne współczesnego świata, - rozumie dylematy polityki społeczno-gospodarczej państw o różnym poziomie rozwoju. B/ umiejętności: - oblicza podstawowe mierniki makroekonomiczne (Dochód Narodowy, Produkt Narodowy Netto, Produkt Narodowy Brutto, Produkt Krajowy Brutto, Dochody Osobiste), - wskazuje najważniejsze makroekonomiczne współzależności (inflacja a bezrobocie, konsumpcja i oszczędności, inwestycje a wzrost gospodarczy itp.), - opisuje zasady funkcjonowania współczesnego systemu bankowego (struktura i funkcje Banku Centralnego oraz rodzaje banków komercyjnych), - prawidłowo definiuje deficyt budżetowy i dług publiczny. C/ kompetencje społeczne: - docenia znaczenie mechanizmów i praw ekonomicznych oraz rolę polityki gospodarczej w procesach makroekonomicznych, - ma świadomość ciągłych zmian zachodzących w gospodarce i wynikającej z nich konieczności nieustannej obserwacji rynku, - zna i rozumie odmienność oraz różnorodność interesów ekonomicznych podmiotów gospodarczych, a także ich skutków społecznych (napięć, konfliktów, nierówności) i środowiskowych (zjawisko internalizacji efektów zewnętrznych). - posiada umiejętność wystąpień publicznych, argumentowania i uzasadniania swych wypowiedzi oraz współpracy w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń: - aktywność słuchaczy w trakcie zajęć poprzez podejmowanie dyskusji, sprawność i dokładność wykonywania zadań obliczeniowych (pod warunkiem uzyskania z kolokwium minimum 50% punktów), - jedno kolokwium pisemne w formie testowej (test jednokrotnego wyboru + dwa zadania), które wymagają i uczą systematycznej pracy oraz sprawdzają znajomość opanownaego materiału (kryterium ocen obejmuje: dostateczny (50-60% punktów), ponad dostateczny (60-70%), dobry (70-80%), ponad dobry (80-90%), bardzo dobry (90-100%). Zaliczenie wykładów: - zaliczenie w formie pisemnej (test jednokrotnego wyboru), które sprawdza znajomość opanowanego materiału (skala ocen taka sama, jak przy zaliczeniu ćwiczeń). 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Praktyki zawodowe: |
Brak. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.