Modelowanie procesów w środowisku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.2s.MPS.SM.ROSXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Modelowanie procesów w środowisku |
Jednostka: | Katedra Agroekologii i Produkcji Roślinnej |
Grupy: |
Ochrona środ. 2 stopień, stacj. 2 sem. Kształtowanie i rewaloryzacja środowiska Ochrona środ. 2 stopień, stacj. 2 sem. Monitoring ekologiczny środowiska Ochrona środ. 2 stopień, stacj. 2 sem. Zagrożenia ekosystemów |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDÓW: OCHRONA SRODOWISKA / ECTS: 3 semestr: 2 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SM status: kierunkowy/obowiażkowy Wymagania wstępne: brak Cele kształcenia: zrozumienie istoty modelowania, struktury modeli oraz ich praktyczne wykorzystanie w badaniach i projektach inżynierskich. Przedmiotu obejmuje prezentację wybranych modeli opisujących przebieg procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych w układzie gleba-roślina-atmosfera. |
Pełny opis: |
Wykłady 1.Założenia, cele i etapy modelowania (BK) 2. Ogólna konstrukcja deterministycznego modelu roślinnego 3.Gromadzenie danych empirycznych dla celów modelowania; aparatura badawcza. Podstawowe dane meteorologiczne w modelach pogoda; plon. Generatory danych pogodowych przykłady i wykorzystanie. 4. Charakterystyka modeli roślinnych - produkcja potencjalna(BK) 5.-6. Charakterystyka modeli roślinnych - produkcja limitowana dostępnością wody i składników pokarmowych (BK) 7. Kalkulator emisji podtlenków azotu z upraw rolniczych (GNOC) 8-9..Emisja GHG z upraw przeznaczonych do produkcji bioetanolu (Biograce, DNDC) 10.Zastosowanie teledetekcji w modelowaniu (BK) 11. Wykorzystanie doświadczeń długotrwałych w modelowaniu (MK) 12. Przemiany materii, organicznej, bilans składników. 13. Modelowanie procesów fizycznych w glebie (TZ) 14-15 Modelowanie hydrologiczne Ćwiczenia: 1. Modelowanie faz rozwojowych roślin (BK) 2. Obliczanie asymilacji brutto łanu (BK) 3. Obliczanie oddychania bytowego i wzrostowego (BK) 4-7Modelowanie wzrostu roślin wybranym programem komputerowym (BK) 8-9.Teledetekcja 10. Materia organiczna w glebie (MK) 11 Bilans wybranych składników w środowisku (MK) 12. Bilans wodny i cieplny gleby (tz) 13.Obliczanie procesu erozji; model USLE 14.Obliczanie procesu erozji; model USLE 15.Modelowanie hydrologiczne Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 42 godz. w tym: wykłady 15 godz. ćwiczenia i seminaria 15 godz. konsultacje 5 godz. udział w badaniach 5 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz. e-learning 0 godz. Praca własna 33 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: B.Kulig. 2010. Matematyczne modelowanie wzrostu i rozwoju roślin. Wyd. UR w Krakowie. Uzupełniająca: K. Rup. 2006. Procesy przenoszenia zanieczyszczeń w środowisku naturalnym. D.K. Benbi, R. Nieder. 2003. Handbook of processes an modeling in the soil plant system. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student zna podstawowe pojęcia z zakresu modelowania, - posiada wiedzę na temat funkcjonowania głównych procesów zachodzących w układzie gleba-roślina-atmosferam (bilans wodny i cieplny gleby, erozja, przemiany materii organicznej i azotu w glebie) - zna podstawowe miary statystyczne wykorzystywane do weryfikacji modeli Umiejętności: - potrafi wykorzystywać generatory danych pogodowych oraz przygotowywać pliki danych pogodowych do modeli symulacyjnych, - potrafi samodzielnie wykonać symulację wzrostu wybranego gatunku roślin rolniczych, - oblicza natężenie wybranych procesów fizycznych (erozja, bilans wodny) Kompetencje społeczne: - potrafi rozwiązywać stawiane problemy i organizować pracę w zespole. - docenia potrzebę łączenia wiedzy interdyscyplinarnej oraz wykorzystania technik komputerowych w badaniach i projektach inżynierskich |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny (test z wyboru i uzupełnienia + zadania obliczeniowe) lub pytania opisowe wg uzgodnienia ze studentami . Udział oceny z egzaminu w ocenie końcowej 60% a z ćwiczeń 40%. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Cwiczenia: rozwiązywanie zadań na poszczególnych ćwiczeniach lub symulacje komputerowe na bieżąco oceniane przez prowadzących pod wzgledem poprawnosci ich rozwiązania oraz organizacji pracy w zespole. Ocena końcowa z ćwiczeń: średnia uzyskana z poszczególnych ćwiczeń. UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CWL
CWL
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogdan Kulig | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Klimek-Kopyra, Michał Kopeć, Bogdan Kulig, Andrzej Oleksy, Tomasz Zaleski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CWL
CWL
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogdan Kulig | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Klimek-Kopyra, Michał Kopeć, Bogdan Kulig, Tomasz Zaleski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogdan Kulig | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Klimek-Kopyra, Michał Kopeć, Bogdan Kulig, Tomasz Zaleski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT CWL
WYK
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogdan Kulig | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Klimek-Kopyra, Michał Kopeć, Bogdan Kulig, Tomasz Zaleski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
CWL
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogdan Kulig | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Klimek-Kopyra, Michał Kopeć, Bogdan Kulig, Tomasz Zaleski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.