Microbiology
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.2s.MIC.NI.RROAY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Microbiology |
Jednostka: | Katedra Mikrobiologii i Biomonitoringu |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: ROLNICTWO/ ECTS: 6 / semestr: 2 Profil: ogólnoakademicki/ Forma i poziom: NI status: obowiązkowy Wymagania wstępne: brak Celem wykładów z mikrobiologii jest zapoznanie studentów ze światem mikroorganizmów, wskazanie ich roli w najważniejszych procesach biologicznych związanych z obiegiem materii i przepływem energii w ekosystemach wodnych i lądowych. Wykłady umożliwią zrozumienie znaczenia mikroorganizmów w funkcjonowaniu biocenozy, przemian składników odżywczych, ich wzajemnego oddziaływania na siebie i inne organizmy. Uczestnictwo w kursie ma na na celu podkreślenie korzystnej i szkodliwej roli mikroorganizmów w przyrodzie i wskazanie połączeń świata drobnoustrojów ze środowiskiem życia. Wiedza z mikrobiologii jest niezbędna do zdobycia umiejętności kontrolowania rozwoju i aktywności drobnoustrojów, co ma zasadnicze znaczenie dla rolników chcących uzyskać dobrej jakości plony i uchronić je przed uszkodzeniami spowodowanymi aktywnością mikroorganizmów. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Zakres mikrobiologii jako dyscypliny naukowej. Kryteria podziału i charakterystyki mikroorganizmów należących do następujących grup: wirusy, Procaryota i Eucaryota. Formy wegetatywne i endospory - ich przeżywalność w różnych środowiskach. Przyczyna szybkiego rozprzestrzeniania się mikroorganizmów w przyrodzie 2. Historia mikrobiologii - epoka przedpasteurowska i postpasteurowska. Rozwój mikrobiologii w Polsce. Nowe trendy w badaniach mikrobiologicznych, w szczególności w zakresie praktycznych zastosowań mikroorganizmów w rolnictwie i ochronie środowiska. 3. Morfologia i struktura bakterii. Znaczenie podstawowych elementów komórkowych w procesach życiowych bakterii. Wzrost i rozmnażanie bakterii. 4. Charakterystyka Actinomycetales. Antybiotyki i znaczenie zjawiska antybiotyków w środowisku glebowym. 5. Podstawowe cechy morfologiczne i fizjologiczne drożdży. Charakterystyka grzybów mikroskopowych. Grzyby chorobotwórcze i mikotoksyny - jako biologicznie aktywne substancje toksyczne, obecne w różnych środowiskach, szczególnie na glebach zdegradowanych. 6. Odżywianie drobnoustrojów – autotrofy i heterotrofy. Procesy metaboliczne i ich regulacja. Szybkość i intensywność metabolizmu. Udział drobnoustrojów w metabolizmie związków siarki, żelaza i azotu. Rola mikroorganizmów w obiegu pierwiastków w przyrodzie. Nitrozaminy jako niebezpieczne trucizny środowiskowe. 7. Woda jako środowisko życia dla mikroorganizmów. Udział mikroorganizmów w oczyszczaniu wody. Występowanie drobnoustrojów w różnych środowiskach: fyllosfera, powietrze, makroorganizmy. Wpływ czynników środowiskowych na mikroorganizmy i ich wpływ na środowisko. Ekstremofile. 8. Gleba jako środowisko mikroorganizmów. Czynniki mikrobiologiczne powodujące choroby i zmęczenie gleby. Wpływ mikroorganizmów na inne drobnoustroje i na rośliny. 9. Mikroorganizmy chorobotwórcze dla roślin, zwierząt i ludzi. Toksyny bakteryjne. Broń biologiczna. 10. Metody ochrony przed patogenami (szczepionki, surowice, antybiotyki, chemioterapeutyki). 11. Znaczenie mikroorganizmów w rolnictwie, przemyśle rolno-spożywczym, biotechnologii przemysłowej i zachowaniu środowiska naturalnego). Ćwiczenia 1. Bezpieczeństwo i higiena pracy podczas zajęć z mikrobiologii. Podstawowe wyposażenie laboratorium mikrobiologicznego. Sterylizacja, pasteryzacja i dezynfekcja. Izolacja bakterii z wody, gleby, powietrza i powierzchni ciała ludzkiego. Zasady hodowli drobnoustrojów. 2. Teoretyczne podstawy barwienia mikroorganizmów. Barwniki i ich sporządzanie. Sporządzanie preparatów bakteriologicznych i brawienie proste pozytywne. MMorfologia bakterii. 3. Bakterie aktywne w wiązaniu azotu atmosferycznego: Azotobacter, Clostridium, Rhizobium i Bradyrhizobium. 4. Barwienie proste negatywne. Metoda kropli wiszącej do obserwacji ruchu bakterii. 5. Technika barwienia metodą Grama. Porównanie bakterii Gram-dodatnich i bakterii Gram-ujemnych. 6. Struktura morfologiczna Actinomycetales. Badanie odżywiania i żywotności drożdży. 7. Morfologia grzybów ze szczególnym uwzględnieniem grzybów toksynotwórczych. Zasady diagnostyki grzybów. 8. Występowanie bakterii homofermentatywnych. Zjawisko metachromazji. Bakterie heterofermentatywne. 9. Techniki liczenia mikroorganizmów. 10. Metoda Schaeffera-Fultona do barwienia przetrwalników. 11. Analiza mikrobiologiczna wody w kontekście wymagań sanitarnych i higienicznych. 12. Odczyt analizy wody. Izolacja i hodowla bakterii Escherichia coli. 13. Analiza mikrobiologiczna powietrza. 14. Analiza mikrobiologiczna gleby. Badanie mikroorganizmów glebowych aktywnych w przemianach węgla, azotu i fosforu. 15. Odczyt analizy gleby. Najważniejsze mikroorganizmy chorobotwórcze u ludzi, zwierząt i roślin. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego: godz.: 50 ECTS** 1,5 W tym: wykłady 30 godz. ćwiczenia i seminaria 15 godz konsultacje 2 godz udział w badaniach 0 godz obowiązkowe praktyki i staże 0 godz udział w egzaminie i zaliczeniu 3 godz praca własna (4,5 ECTS**) 100 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: Schlegel H.G. General Microbiology (najnowsze wydanie) Brock T.D. Biology of Microorganisms (najnowsze wydanie) Uzupełniająca: Bergey's Manual of Systematic Bacteriology, Vol 1- 5 (najnowsze wydanie) |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Po zakończeniu kursu, Student: - definiuje i opisuje najważniejsze procesy w środowisku naturalnym z udziałem różnych mikroorganizmów, w tym mikroorganizmów glebowych, mające na celu odnowienie zdegradowanego środowiska; - potrafi wskazać odpowiednie działania w celu remediacji zanieczyszczonych gleb, wody i powietrza, a także produktów rolnych; - charakteryzuje najważniejsze procesy mikrobiologiczne w glebie, wodzie i powietrzu. Umiejętności: -interpretuje i wykorzystuje zdobytą wiedzę z zakresu mikrobiologii w życiu codziennym; -jest w stanie ocenić zagrożenia i wyjaśnić korzyści płynące z procesów mikrobiologicznych w różnych obszarach działalności gospodarczej człowieka; - identyfikuje poszczególne grupy fizjologiczne mikroorganizmów; - stosuje w praktyce metody stosowane w laboratorium mikrobiologicznym, interpretuje wyniki eksperymentów; - samodzielnie korzysta z aparatury i sprzętu laboratoryjnego. Kompetencje społeczne: - potrafi zorganizować pracę w małym laboratorium w celu przeprowadzenia eksperymentu mikrobiologicznego. - potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z zakresu mikrobiologii i jest w stanie połączyć ją z innymi dyscyplinami naukowymi, takimi jak: biologia molekularna, genetyka czy biotechnologia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady - egzamin pisemny - test wielokrotnego wyboru Ćwiczenia laboratoryjne - test pisemny i praktyczny (techniki mikrobiologiczne) Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (E = 2,0): wystawiana jest wtey, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna ( D = 3,0) wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K), student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (C = 3,5) wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-74%) 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (B = 4,0 - średnio 75-80%), ponad dobrej (B+ = 4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (A = 5,0 - średnio > 90%). Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.