Metody badań środowiskowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.2s.MBS.SM.ROSXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody badań środowiskowych |
Jednostka: | Katedra Fizjologii, Hodowli Roślin i Nasiennictwa |
Grupy: |
Ochrona środ. 2 stopień, stacj. 2 sem. Kształtowanie i rewaloryzacja środowiska Ochrona środ. 2 stopień, stacj. 2 sem. Monitoring ekologiczny środowiska Ochrona środ. 2 stopień, stacj. 2 sem. Zagrożenia ekosystemów |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDÓW : ROLNICTWO / ECTS: 3 / semestr: 1 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SM status: kierunkowy/obowiązkowy Wymagania wstępne: brak Celem zajęć jest przedstawienie metod i technik analizy statystycznej oraz interpretacji wyników uzyskanych w jedno a także wieloczynnikowych układach doświadczalnych. Podczas zajęć zaprezentowane oraz omówione zostaną zasady planowania i zakładania doświadczeń o zróżnicowanej tematyce, prowadzonych w różnorodnych warunkach w oparciu o zagadnienia z zakresu ochrony środowiska. Zademonstrowane będą techniki analizy statystycznej układów doświadczalnych o narastającym stopniu złożoności ze szczególnym uwzględnieniem interpretacji uzyskanych z nich wyników. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1.Ogólna charakterystyka i klasyfikacja badań naukowych oraz metod badawczych. 2.Pojęcia stosowane w doświadczalnictwie. 3. Klasyfikacja doświadczeń prowadzonych w warunkach naturalnych i sztucznych. 4. Warunki prowadzenia i technika zakładania doświadczeń ścisłych laboratoryjnych, wazonowych i polowych. 5. Metodyka doświadczeń analitycznych. Pobieranie prób do analiz. 6. Wprowadzenie do analizy wariancji. Transformacje danych. 7. Jednoczynnikowe układy doświadczeń (seria równoległych analiz, doświadczenia wazonowe): układ całkowicie rozlosowany i bloki losowe. Zastosowanie w badaniach i schematy doświadczeń. 8. Doświadczenia dwuczynnikowe w układzie całkowicie rozlosowanym i losowanych bloków - zastosowanie w badaniach, schematy doświadczeń. 9. Doświadczenia wielokrotne i wieloletnie. Założenia analizy wariancji i przykłady doświadczeń. 10. Interpretacja analizy wariancji wg modelu: stałego, losowego i mieszanego. 11. Analiza korelacji i regresji 12. Zasady stosowania i porównanie skuteczności testów statystycznych 13. Metody nieparametryczne. 14. Analiza badań ankietowych. 15. Tabele wielodzielcze. Ćwiczenia: 1. Sprawdzenie założeń o normalności rozkładu oraz homogeniczności wariancji – zastosowanie odpowiednich testów i wnioskowanie. 2-3. Porównanie dwóch prób zależnych i niezależnych o równej i różnej liczbie obserwacji. 4. Analiza i interpretacja wyników w jednoczynnikowym układzie całkowicie rozlosowanym. 5. Zastosowanie wybranych testów parametrycznych do porównania średnich obiektowych. 6. Analiza i interpretacja wyników w jednoczynnikowym układzie losowanych bloków. 7. Konstruowanie i ocena istotności kontrastów ortogonalnych. 8-9. Analiza i interpretacja wyników doświadczeń dwuczynnikowych w układzie całkowicie rozlosowanym i losowanych bloków. 10. Analiza korelacji. 11-12. Analiza regresji: założenia modelu regresji, interpretacja wyników analizy, ocena dopasowania modelu do danych. 13. Analiza danych ankietowych. 14. Tabele wielodzielcze. 15. Ocena sprawozdania i zaliczenie ćwiczeń. Struktura aktywności studenta: Zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 34 godz., ECTS 1,4 w tym: wykłady 15 godz. ćwiczenia i seminaria 15 godz. konsultacje 2 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz. Praca własna 40 godz. 1,6 ECTS |
Literatura: |
Podstawowa: Oktaba W. 1986. Metody statystyki matematycznej w doświadczalnictwie. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. Gołaszewski J., Puzio-Idźkowska M., Stawiana-Kosiorek A., Załuski D. 2003. Statystyka dla przyrodników z przykładami i zadaniami. Wydawnictwo UWM, Olsztyn. Parker R. E. 1978. Wprowadzenie do statystyki dla biologów. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. Uzupełniająca: Bartkowiak A., Lemanowicz J., Breza-Boruta B., Zieliński A. 2018. Assessment of the Effect of Uncontrolled Landfill Sites on the Content of Available Forms of Selected Macro-and Microelements in Forest Soil. International Journal of Environmental Research, 12(6), 901-907. Montgomery D.C. Design and analysis of experiments (8th ed.), 2012, Wiley Stepnowski P., Synak E., Szafranek B., Kaczyński Z. 2010. Monitoring i analityka zanieczyszczeń w środowisku. Uniwersytet Gdański. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student ma wiedzę w zakresie planowania i metodyki doświadczeń jedno a także wieloczynnikowych prowadzonych w warunkach sztucznych oraz naturalnych - utrwala niezbędne terminy statystyczne Umiejętności: -planuje eksperyment w warunkach naturalnych i sztucznych wybierając układ doświadczalny właściwy dla przedmiotu oraz tematu doświadczenia - precyzuje określony cel badawczy poprzez postawienie poprawnej hipotezy - przeprowadza analizę wyników i stosuje odpowiednie testy statystyczne - formułuje logiczne wnioski - posługuje się terminami statystycznymi Kompetencje społeczne: - ma świadomość ważności aspektów poprawnej interpretacji wyników badań i poszerzania na ich podstawie wiedzy w zakresie nauk przyrodniczych - potrafi współdziałać i pracować w grupie w celu wykonania określonego zadania - docenia potrzebę myślenia i działania w sposób logiczny |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny w formie testu i/lub zadań problemowych Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: Oceny formujące 1. ocena za projekty opracowane w kilkuosobowych zespołach 2. oceny uzyskane indywidualnie za rozwiązanie zadań polegających na wykonaniu analizy statystycznej układów doświadczalnych systematycznie omawianych na ćwiczeniach i interpretacji wyników analizy Ocena końcowa =0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 z ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CWA
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Wójtowicz | |
Prowadzący grup: | Tomasz Wójtowicz, Andrzej Zieliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CWA
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Wójtowicz, Andrzej Zieliński | |
Prowadzący grup: | Andrzej Zieliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Wójtowicz, Andrzej Zieliński | |
Prowadzący grup: | Andrzej Zieliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CWA
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Wójtowicz, Andrzej Zieliński | |
Prowadzący grup: | Andrzej Zieliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CWA
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Tomasz Wójtowicz, Andrzej Zieliński | |
Prowadzący grup: | Andrzej Zieliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.