Metody badań środowiskowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.2s.MBS.NM.ROSXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Metody badań środowiskowych |
Jednostka: | Katedra Fizjologii, Hodowli Roślin i Nasiennictwa |
Grupy: |
Ochrona środ. 2 stopień, niestacj. 2 sem. Monitoring ekologiczny środowiska Ochrona środ. 2 stopień, stacj. 2 sem. Zagrożenia ekosystemów |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW : Ochrona Środowiska / ECTS: 4 / semestr 2 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SM status: podstawowy/obowiązkowy Celem zajęć jest przedstawienie metod i technik analizy statystycznej oraz interpretacji wyników uzyskanych w jedno a także wieloczynnikowych układach doświadczalnych. Podczas zajęć zaprezentowane oraz omówione zostaną zasady planowania i zakładania doświadczeń o zróżnicowanej tematyce, prowadzonych w różnorodnych warunkach w oparciu o zagadnienia z zakresu ochrony środowiska. Zademonstrowane będą techniki analizy statystycznej układów doświadczalnych o narastającym stopniu złożoności ze szczególnym uwzględnieniem interpretacji uzyskanych z nich wyników. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Podstawowe pojęcia stosowane w badaniach środowiskowych. Technika zakładania i prowadzenia doświadczeń ścisłych w warunkach laboratoryjnych, wazonowych i polowych. 2. Metodyka doświadczeń analitycznych - pobieranie prób do analiz. 3. Metody nieparametryczne - tabele wielodzielcze. 4. Wprowadzenie do analizy wariancji. Transformacje danych doświadczalnych. 5. Doświadczenia jednoczynnikowe: układ losowy (seria równoległych analiz, doświadczenia wazonowe), bloki losowe - schematy oświadczeń, zastosowanie w badaniach. 6. Zasady prowadzenia doświadczeń dwuczynnikowych - schematy doświadczeń, zastosowanie w badaniach. 7. Doświadczenia wielokrotne i wieloletnie. Interpretacja analizy wariancji wg modelu: stałego, losowego i mieszanego. 8. Analiza regresji i współczynnika korelacji - determinacja zmiennych. Ćwiczenia: 1. Podstawy wnioskowania statystycznego - formułowanie i testowanie hipotez. Analiza wyników doświadczeń w oparciu o testy nieparametryczne. 2. Weryfikacja założeń analizy wariancji dla danych empirycznych.- normalność rozkładu i homogeniczność zmienności. 3. Analiza i interpretacja wyników doświadczeń jednoczynnikowych w układzie całkowicie losowym. Testy: F oraz NIR. 4. Analiza i interpretacja wyników doświadczeń jednoczynnikowych w układzie losowanych bloków. Zastosowanie testów Dunnetta, Duncana i Tukey'a. 6. Konstruowanie i ocena istotności kontrastów ortogonalnych. 7. Interpretacja wyników i wnioskowanie w doświadczeniach dwuczynnikowych. 8. Ocena współzależności w oparciu o współczynnik korelacji liniowej. Zastosowanie analizy regresji w ocenie przebiegu zmienności. Struktura aktywności studenta: Zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 30 godz., ECTS 1,2 w tym: wykłady 8 godz. ćwiczenia i seminaria 16 godz. konsultacje 4 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz. Praca własna 70 godz. 2,8 ECTS |
Literatura: |
Podstawowa: Elandt R. 1964. Statystyka matematyczna w zastosowaniu do doświadczalnictwa rolniczego. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. Gołaszewski J., Puzio-Idźkowska M., Stawiana-Kosiorek A., Załuski D. 2003. Statystyka dla przyrodników z przykładami i zadaniami. Wydawnictwo UWM, Olsztyn. Parker R., E. 1978. Wprowadzenie do statystyki dla biologów. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. Uzupełniająca: Kot S., Jakubowski J., Sokołowski A. 2011. Statystyka. Wydawnictwo Difin, Warszawa. Stepnowski, P., Synak, E., Szafranek, B., Kaczyński, Z. 2010. Monitoring i analityka zanieczyszczeń w środowisku. Uniwersytet Gdański. Oktaba W. 1986. Metody statystyki matematycznej w doświadczalnictwie. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. Publikacje własne: Bartkowiak A., Lemanowicz J., Breza-Boruta B., Zieliński A. 2018. Assessment of the Effect of Uncontrolled Landfill Sites on the Content of Available Forms of Selected Macro-and Microelements in Forest Soil. International Journal of Environmental Research, 12(6), 901-907. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student ma zaawansowaną wiedzę w zakresie planowania i metodyki doświadczeń jedno a także wieloczynnikowych prowadzonych w warunkach sztucznych oraz naturalnych - utrwala niezbędne terminy statystyczne Umiejętności: - precyzuje określony cel badawczy poprzez postawienie poprawnej hipotezy - planuje eksperyment w warunkach naturalnych i sztucznych wybierając układ doświadczalny właściwy dla przedmiotu oraz tematu doświadczenia - przeprowadza analizę wyników i stosuje odpowiednie testy statystyczne - podejmuje szczegółową analizę danych w oparciu o kontrasty ortogonalne i ocenę współzależności cech lub zjawisk - formułuje logiczne wnioski - posługuje się terminami statystycznymi - potrafi zinterpretować wyniki publikacji naukowych Kompetencje społeczne: - ma świadomość ważności aspektów poprawnej interpretacji wyników badań i konieczności poszerzania na ich podstawie wiedzy w zakresie nauk przyrodniczych - potrafi współdziałać i pracować w grupie w celu wykonania określonego zadania - docenia potrzebę myślenia i działania w sposób logiczny |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: zaliczenie pisemne z całości wiedzy w formie testu i/lub zadań problemowych Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: Oceny formujące 1. oceny uzyskane za indywidualne rozwiązanie zadań polegających na wykonaniu analiz statystycznych układów doświadczalnych systematycznie omawianych na ćwiczeniach i interpretacji ich wyników - kolokwia 2. ocena efektywności i organizacji pracy w małym zespole (2 osobowym) w realizacji projektu przeprowadzonego w ramach ćwiczeń - poprawność wykonania sprawozdania Ocena końcowa = 0,6 x ocena z zaliczenia (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 16 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Zieliński | |
Prowadzący grup: | Andrzej Zieliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 16 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Zieliński | |
Prowadzący grup: | Andrzej Zieliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 16 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Zieliński | |
Prowadzący grup: | Andrzej Zieliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 16 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Zieliński | |
Prowadzący grup: | Andrzej Zieliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.