Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Metody badań rolniczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: R.2s.MBR.NM.RROXZ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Metody badań rolniczych
Jednostka: Katedra Fizjologii, Hodowli Roślin i Nasiennictwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

KIERUNEK STUDÓW : ROLNICTWO / ECTS: 6 / semestr: 1

Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: NM

status: kierunkowy/obowiązkowy

Wymagania wstępne: brak

Celem zajęć jest przedstawienie technik analizy statystycznej i interpretacji wyników uzyskanych w jedno i wieloczynnikowych układach doświadczalnych.

W czasie zajęć zostaną omówione zasady planowania i prowadzenia doświadczeń w zależności od tematyki i warunków eksperymentu. Przedstawione będą techniki analizy statystycznej układów doświadczalnych o różnym stopniu komplikacji ze szczególnym uwzględnieniem interpretacji uzyskanych z nich wyników.

Pełny opis:

Wykłady:

Ogólna charakterystyka i klasyfikacja badań naukowych oraz metod badawczych.

Podział doświadczeń polowych i laboratoryjnych.

Technika zakładania i prowadzenia doświadczeń ścisłych.

Wprowadzenie do analizy wariancji. Założenia do analizy wariancji i transformacje danych.

Jednoczynnikowe układy doświadczeń: układ całkowicie rozlosowany i bloki losowe. Zastosowanie w badaniach rolniczych, schematy doświadczeń.

Metoda wzorcowa i kwadrat łaciński - zastosowanie w badaniach rolniczych, schematy doświadczeń.

Doświadczenia dwuczynnikowe w układzie całkowicie rozlosowanym i losowanych bloków - zastosowanie w badaniach rolniczych, schematy doświadczeń.

Doświadczenia dwuczynnikowe w układzie podbloków (metoda split-plot) - zastosowanie w badaniach rolniczych, schematy doświadczeń.

Doświadczenia wielokrotne i wieloletnie. Założenia analizy wariancji i przykłady doświadczeń. Interpretacja analizy wariancji wg modelu: stałego, losowego i mieszanego.

Analiza korelacji i regresji

Metody nieparametryczne.

Analiza badań ankietowych.

Ćwiczenia:

Sprawdzenie założeń o normalności rozkładu oraz homogeniczności wariancji – zastosowanie odpowiednich testów i wnioskowanie.

Planowanie, analiza i interpretacja wyników analiz w jednoczynnikowym układzie całkowicie rozlosowanym.

Planowanie, analiza i interpretacja wyników analiz w jednoczynnikowym układzie losowanych bloków.

Planowanie, analiza i interpretacja wyników analiz w układzie kwadratu łacińskiego.

Zastosowanie wybranych testów parametrycznych do porównania średnich obiektowych.

Obliczanie brakującego plonu z poletka i ścisłości doświadczenia.

Konstruowanie i ocena istotności kontrastów ortogonalnych.

Planowanie, analiza i interpretacja wyników analiz doświadczeń dwuczynnikowych w układzie całkowicie rozlosowanym.

Planowanie, analiza i interpretacja wyników analiz doświadczeń dwuczynnikowych w układzie losowanych bloków.

Planowanie, analiza i interpretacja wyników analiz doświadczeń dwuczynnikowych w układzie split-plot.

Analiza korelacji – metody parametryczne i nieparametryczne

Analiza regresji: założenia modelu regresji, interpretacja wyników analizy, ocena dopasowania modelu do danych.

Analiza danych ankietowych i tabele wielodzielcze

Struktura aktywności studenta:

Zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 51 godz., ECTS 2,0

w tym:

wykłady 12 godz.

ćwiczenia i seminaria 28 godz.

konsultacje 10 godz.

udział w egzaminie i zaliczeniu 1 godz.

Praca własna 99 godz. 4,0 ECTS

Literatura:

Podstawowa:

1. Elandt R. 1964. Statystyka matematyczna w zastosowaniu do doświadczalnictwa rolniczego. Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

2. Łomnicki A. 2005. Wprowadzenie do statystyki dla biologów. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

3. Mądry W. 1998. Doświadczalnictwo - doświadczenia czynnikowe. Fundacja „Rozwój SGGW”.

Uzupełniająca:

1. Wójtowicz T., Binek A., Moś M. 2009. Correlations and path analysis of the components of Festuca pratensis seed yield. Łąkarstwo w Polsce, 12.

2. Mądry W., Mańkowski D. R., Kaczmarek Z., Krajewski P., Studnicki M. 2010. Metody statystyczne oparte na modelach liniowych w zastosowaniach do doświadczalnictwa, genetyki i hodowli roślin. Monografie rozprawy naukowe, 34/2010, IHAR Radzików.

3. Zieliński A., Moś M., Wójtowicz, T. 2017. In vivo evaluation of vigor in naked and husked oat cultivars under drought stress conditions. Chilean journal of agricultural research, 77(2), 110-117.

Efekty uczenia się:

Wiedza - zna i rozumie:

- zaawansowane zagadnienia dotyczące planowania, metodyki i analizy doświadczeń prowadzonych w warunkach naturalnych i sztucznych,

- terminy statystyczne,

Umiejętności - potrafi:

- zaplanować eksperyment w warunkach naturalnych i sztucznych wybierając układ doświadczalny odpowiedni dla przedmiotu i tematu doświadczenia

- przeprowadzić analizę wyników i stosować właściwy test statystyczny

- podejmować się szczegółowej analizy danych w oparciu o kontrasty ortogonalne

- sformułować logiczne wnioski

- korzystać z publikacji naukowych

Kompetencje społeczne - jest gotów do:

- zorganizowania pracy w kilkuosobowym zespole w celu wykonania określonego zadania,

- docenienia potrzeby myślenia i działania w sposób logiczny,

- zrozumienia znaczenia obiektywnej oceny obserwowanych zjawisk w przyrodzie.

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady:

Ocena podsumowująca wykłady jest wystawiana na podstawie: egzaminu pisemnego w formie testu i/lub zadań problemowych.

Ocena końcowa =0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 z ocena podsumowująca (ćwiczenia)

Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący:

1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej.

2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej.

3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%).

4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%).

Ćwiczenia:

Ocena podsumowująca ćwiczenia wystawiana na podstawie ocen za:

1. projekt doświadczenia opracowany w kilkuosobowych zespołach

2. indywidualne rozwiązanie zadań polegających na wykonaniu analizy statystycznej układów doświadczalnych systematycznie omawianych na ćwiczeniach i interpretacji wyników analizy.

Procentowa skala oceny efektów kształcenia: tak jak dla wykładów

UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych

danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)

Okres: 2020-10-01 - 2021-02-24
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Wójtowicz
Prowadzący grup: Tomasz Wójtowicz
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)

Okres: 2021-10-01 - 2022-02-27
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Wójtowicz
Prowadzący grup: Tomasz Wójtowicz, Andrzej Zieliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Egzamin
Wykład - Egzamin

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-02-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia laboratoryjne, 28 godzin więcej informacji
Wykład, 12 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Tomasz Wójtowicz
Prowadzący grup: Tomasz Wójtowicz, Andrzej Zieliński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Egzamin
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)