Marketing międzynarodowy
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.2s.MAR.SM.REKZZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Marketing międzynarodowy |
Jednostka: | Katedra Zarządzania i Ekonomii Przedsiębiorstw |
Grupy: |
Ekonomia 2 st. , stacj. zarządzanie i marketing - p.obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zapoznanie słuchaczy z problematyką uwarunowań marketingu międzynarodowego na tle procesów umiędzynarodowienia przedsiębiorstw oraz z instrumentami marketingu międzynarodowego.Treści merytoryczne przedmiotu:Pojęcie marketingu międzynarodowego. Orientacje przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym. Zagadnienia standaryzacji i adaptacji w marketingu międzynarodowym. Ruchy społeczne w procesie globalizacji. Alterglobalizm a marketing globalno-lokalny. Otoczenie przedsiębiorstw a wybór marketingowych strategii na rynku międzynarodowym. Elementy otoczenia marketingu międzynarodowego. Charakterystyka wspólczesnych cech otoczenia przedsiębiorstw. Substrategie w marketingu międzynarodowym. Międzynarodowe i globalne strategie konkurowania i ich narzędzia marketingowe |
Pełny opis: |
Plan wykładów: 1. Pojęcie i istota marketingu międzynarodowego i globalnego. Cechy marketingu międzynarodowego. (2 godz.) 2. Standaryzacja i adaptacja w marketingu międzynarodowym. (2 godz.) 3. Ruchy społeczne w procesie globalizacji rynku (alterglobalizm, antyglobalizm a marketing globalno-lokalny). (2 godz.) 4. Euromarketing. Uwarunkowania działań marketingowych na rynku Unii Europejskiej. Strategie marketingowe przedsiębiorstw w warunkach wprowadzenia jednolitego rynku Unii Europejskiej. (2 godz.) 5. Rodzaje strategii działania przedsiębiorstw oraz czynniki je określające. Otoczenie przedsiębiorstw a wybór marketingowych strategii przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym. (3 godz.) 6. Marketing mix na rynku międzynarodowym. Kształtowanie produktu i asortymentu, lształtowanie cen, charakterystyka tworzenia kanałów dystrybucji oraz polityka promocji w marketingu międzynarodowym. (3 godz.) 7. Strategie konkurowania na rynku globalnym i międzynarodowym. (1 godz.) Ćwiczenia 1. Funkcja produkcji w przedsiębiorstwie uczestniczącym w obrocie międzynarodowym. (2 godz.) 2. Analiza uwarunkowań działań marketingowych na rynku międzynarodowym. (2 godz.) 3. Metody analizy pozycji przedsiębiorstwa i jego produktów na rynku międzynarodowym. Badania marketingowe rynków zagranicznych. Metody badań i źródła informacji na rynku międzynarodowym. (4 godz.) 4.Typologia strategii wejścia przedsiębiorstwa na rynki zagraniczne (2 godz.) 5. Podstawowe strategie na obszarze rynku Unii Europejskiej (strategie konkurencji, kooperacji, alokacji, segmentacji). (3 godz.) 6. Marketing-mix na rynku międzynarodowym: kształtowanie produktu, ceny, dystrybucji i promocji. (3 godz.). |
Literatura: |
Gwiazda A.: Wprowadzenie do marketingu międzynarodowego. Wydawnictwo Adam Marszałek,Toruń1999. Sznajder A.: Strategie marketingowe na rynku międzynarodowym. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1995. Komor M.: Euromarketing. Strategie marketingowe przedsiębiorstw na eurorynku. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000. Sznajder A.:Euromarketing. Uwarunkowania na runku Unii Europejskiej. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1997. Przedsiębiorstwo na rynku międzynarodowym. Analiza strategiczna. Red. naukowy T. Gołębiowski. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1994. Grzegorczyk W.: Marketing na rynkach zagranicznych. Biblioteka Menedżera i Bankowca"Zarządzanie i Finanse", Warszawa 1998. Yip G.S: Strategia globalna. Światowa przewaga konkurencyjna. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 1996. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza Słuchacz powinien posiadać wiedzę teoretyczną o orientacjach międzynarodowych przedsiębiorstw oraz o ich ewolucji. Posiada podstawową wiedzę o stosowanych strategiach i marketingu mix w marketingu międzynarodowym. Umiejętności Identyfikacja i analiza międzynarodowego otoczenia przedsiębiorstw. Identyfikacja strategii międzynarodowych stosowanych przez przedsiębiorstwa. Charakterystyka instrumentarium marketingu mix. Kompetencje społeczne Kreowanie postaw krytycznych, otwartych na samodzielne i grupowe rozwiązywanie problemów. Ciągłe poszerzanie i aktualizowanie wiedzy w zakresie marketingu międzynarodowego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykład zaliczenie: egzamin testowy Ćwiczenia praca w zespołach, rozwiązywanie zagadnień wg programu (przypadki marketingowe) zaliczenie: test Bilans nakładów pracy studenta: wykłady - 15 godz. ćwiczenia - 15 godz. egzamin końcowy - 1 godz. konsultacje - 8 godz. Razem: 39 godz. : 25 = 1,56 (czyli 2 pkt ECTS) przygotowanie do ćwiczeń - 22 godz. opracowanie prezentacji - 30 godz. przygotowanie do egzaminu - 10 godz. Razem godz. praktycznie: 62 godz. : 25 = 2,48 (czyli 2 pkt ECTS) Ogółem: 4 pkt ECTS |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT WYK
ŚR CWA
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Cieślik | |
Prowadzący grup: | Jerzy Cieślik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CWA
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jerzy Cieślik | |
Prowadzący grup: | Jerzy Cieślik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Chrystian Firlej | |
Prowadzący grup: | Chrystian Firlej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Chrystian Firlej | |
Prowadzący grup: | Chrystian Firlej | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.