Kultura, sztuka i tradycje regionu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.2s.KSZ.NM.ROSXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kultura, sztuka i tradycje regionu |
Jednostka: | Katedra Statystyki i Polityki Społecznej |
Grupy: |
Biogospodarka 2 sem. stacj. inż. obowiązkowe Ochrona środowiska, 2 sem, stacj. inż. fakultety Rolnictwo, 2 sem, stacj. inż. fakultety |
Punkty ECTS i inne: |
1.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie i omówienie głównych elementów kultury i sztuki polskiej na przestrzeni dziejów. Studenci maja się zapoznać z całokształtem materialnego i duchowego dorobku polskiego narodu w rozwoju historycznym obejmującym epoki od wczesnego średniowiecza do okresu po II wojnie światowej. Kurs rozpocznie się przedstawieniem kultury i sztuki na etapie formowania się państwa polskiego. Następnie omówiony zostanie zmierzch średniowiecza i okres renesansu. W dalszej kolejności scharakteryzowane zostanie funkcjonowanie spuścizny kulturowej minionych wieków oraz wzbogacenie jej nowymi elementami w okresie zaborów. Istotne miejsce w treściach przedmiotu zostanie poświęcone II Rzeczypospolitej i Polsce Ludowej. |
Pełny opis: |
Wykłady: Początek dziejów - rozwój kultury i sztuki na ziemiach polskich. Kultura i sztuka polska w epoce renesansu i baroku. Wystrój domu mieszczańskiego w okresie XVII-XIX w. - wyjście do Kamienicy Hipolitów (Oddział Muzeum Historycznego Miasta Krakowa). Sztuka polska w dobie klasycyzmu i romantyzmu. Różne aspekty minionego życia na wsi (folklor, sztuka, życie codzienne) - wyjście do Muzeum Etnograficznego w Krakowie. Twórczość w okresie Młodej Polski. Rozwój polskiego malarstwa w XIX w. - wyjście do galerii Sukiennice (Oddział Muzeum Narodowego w Krakowie). Sztuka polska w okresie dwudziestolecia międzywojennego. Sztuka polska po II wojnie światowej. Militaria, rzemiosło artystyczne i sztuka polska XX w. - wyjście do Muzeum Narodowego w Krakowie (Gmach Główny). Współczesna sztuka użytkowa. |
Literatura: |
Maria Bogucka. Dzieje kultury polskiej do 1918 roku. Wrocław 1987. Andrzej Chwalba, Tadeusz Czekalski, Marek Ferenc, Dobrochna Kałwa, Lidia Korczak. Obyczaje w Polsce, Warszawa 2004. Mirosław Kłusek, Dokumenty do dziejów wilanowskiej nieruchomości ziemskiej. Seria A. XX wiek. Tom I Bilanse Dóbr i Interesów Adama hr. Branickiego za lata 1928/1929, 1929/1930, 1931/1932, 1932/1933, 1933/1934, 1934/1935, 1935/1936 oraz Bilans Dóbr Wilanowskich i Interesów Adama hr. Branickiego za rok 1937/1938, Kraków 2011. Bogdan Suchodolski. Dzieje kultury polskiej. Warszawa 1980. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - zdobyta wiedza ma umożliwić studentom wytypowanie zjawisk i procesów cywilizacyjnych zachodzących w kulturze Polski, - studenci dzięki znajomości mechanizmów procesów zachodzących w przeszłości kultury wiedzą jak należy interpretować występujące współcześnie tendencje w życiu społecznym, - dzięki zdobytej wiedzy studenci rozpoznają czynniki determinujące współczesne procesy rozwoju cywilizacyjnego. Umiejętności: - studenci rozpoznają czynniki determinujące zachowania społeczeństwa polskiego w poszczególnych segmentach rozwoju cywilizacyjnego, - studenci definiują zachowania poszczególnych grup społecznych oraz określają ich udział w rozwoju historycznym Polski, - studenci rozpoznają procesy cywilizacyjne zachodzące w przeszłości Polski. Kompetencje społeczne: - studenci są w stanie wskazać na działania, których zastosowanie przyczyni się do integracji współczesnych społeczeństwa polskiego, - studenci zdobywają umiejętności krytycznego oceniania procesów cywilizacyjnych zachodzących współcześnie, - studenci uznają potrzebę znajomości procesów cywilizacyjnych występujących w przeszłości oraz potrafią wytypować współczesne punkty konfliktogenne w społeczeństwie polskim. |
Metody i kryteria oceniania: |
Do podstawowych kryteriów oceny studenta zostają zaliczone: aktywność podczas prowadzonych zajęć, uczęszczanie na zajęcia oraz przedstawienie pisemnej pracy kontrolnej. W przypadku wątpliwości co do jakości przedstawionego opracowania, zostanie przeprowadzona dodatkowa rozmowa egzaminacyjna. Bilans nakładu pracy studenta: wykłady – 30 godz. Konsultacje – 2 godz. Razem: 32 godz. Przygotowanie pisemnej pracy kontrolnej: 18 godz. Razem 50 godz. : 25 = 2,0 (czyli 2 pkt. ECTS) Ogółem: 2 pkt. ECTS. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiona jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. Ocena dostateczna (3,0): wystawiona jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiona jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). Podobny sposób przeliczania ocen jak przedstawiony przy ocenie 3,5 przyjęto dla oceny dobrej (4,0 – średnio 71-80), ponad dobrej (4,5 – średnio 81-90%) orz bardzo dobrej (5,0 – średnio > 90%). |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 12 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.