Gleboznawstwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.2s.GLE.SI.RROXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Gleboznawstwo |
Jednostka: | Katedra Gleboznawstwa i Agrofizyki |
Grupy: |
Rolnictwo, 2 sem, stacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW:ROLNICTWO/ Celem przedmiotu jest poznanie właściwości i funkcji gleb w ekosystemach. Program nauczania obejmuje podstawy gleboznawstwa, na które składają się wiadomości z zakresu roli czynników glebotwórczych, waloryzacja rolniczej przestrzeni produkcyjnej, mapy glebowo-rolnicze, bonitacja, kompleksy glebowo-rolnicze oraz najważniejsze zagrożenia procesami degradacji. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1-2. Definicja gleby i jej wielofunkcyjność. Czynniki glebotwórcze charakterystyka skał macierzystych gleb Polski ich występowanie. 3-4. Wpływ skał macierzystych na wybrane właściwości gleb. 5-6. Rola pozostałych czynników glebotwórczych klimatu, rzeźby terenu, hydrosfery, biosfery, działalności człowieka i czasu na procesy pedogeniczne 7-8. Skład fazy stałej gleby, uziarnienie, porowatość, struktura gleby, minerały ilaste i ich znaczenie w glebie. 9-10. Materia organiczna gleby, mineralizacja i humifikacja, ilość i skład humusu. Typy próchnicy, regulacja zawartości. Funkcje próchnicy w glebie, 11-12. Faza ciekła - właściwości hydrofizyczne, rodzaje wody, dostępność dla roślin w różnych glebach. Faza gazowa, powietrze, ODR, właściwości termiczne, regulacja stosunków wodno-powietrznych 13-14. Właściwości sorpcyjne, różne rodzaje sorpcji, odczyn gleb Polski, przyczyny zakwaszenia gleb 15-16. Zasobność gleb w składniki biogenne, żyzność i urodzajność, Zmienność pokrywy glebowej Polski typologiczna i jakościowa - bonitacyjna, użytkowanie gleb w Polsce, granica rolno-leśna 17-18. Nazewnictwo gleb według systematyki WRB 19-20. Podstawy ochrony gleb - najważniejsze akty prawne unijne i polskie. Procesy degradacji gleby 21-22. Erozja gleb. Przyczyny i zapobieganie 23-24.Wybrane procesy degradacji właściwości fizycznych i chemicznych gleb w Polsce Ćwiczenia: 1-2. Rozpoznawanie minerałów, charakterystyka minerałów skał magmowych i wybranych skał magmowych 3-4. Rozpoznawanie minerałów skał osadowych, skały osadowe chemiczne 5-6. Charakterystyka skał osadowych klastycznych 7-8. Nomenklatura składu uziarnienia gleby. 9-10. Oznaczenie składu uziarnienia gleby metodą areometryczną 11-12. Oznaczenie struktury gleby 13-14. Oznaczanie pH gleby metodą potencjometryczną i zawartości węglanu wapnia metodą Scheiblera. 15-16. Oznaczanie sumy zasad wymiennych metodą Kappena 17-18. Oznaczanie kwasowości hydrolitycznej metodą Kappena i podsumowanie właściwości sorpcyjnych 19-20. Jednostki hierarchiczne i poziomy glebowe systematyki gleb Polski (V wydanie z 2011 roku). 21-22. Opis i charakterystyka wybranych jednostek taksonomicznych gleb użytkowanych rolniczo: rzędów I - IV systematyki gleb Polski (V wydanie z 2011 roku) wraz z rozpoznawaniem skał macierzystych tych gleb. 23-24. Opis i charakterystyka wybranych jednostek taksonomicznych: rzędów V-VII systematyki gleb Polski (V wydanie z 2011 roku) wraz z rozpoznawaniem skał macierzystych tych gleb. . 25-26. Opis i charakterystyka wybranych jednostek taksonomicznych: rzędów VIII-XI systematyki gleb Polski (V wydanie z 2011 roku) wraz z rozpoznawaniem skał macierzystych tych gleb. 27-28. Podstawy klasyfikacji bonitacyjnej i zasady ustalania kompleksów glebowo-rolniczych 29-30. Interpretacja i wykorzystanie map glebowo-rolniczych w skali 1:5 000 do oceny przydatności gleb do upraw rolniczych, zalesienia, zabudowy terenu (budownictwa i infrastruktury) Ćwiczenia terenowe: prezentacja i opis profilów wybranych podstawowych typów gleb występujących na obrzeżach miasta Krakowa w Mydlnikach (gleba płowa wytworzona z pyłu, gleba brunatna eutroficzna wytworzona z piasku, rędzina właściwa) Struktura aktywności studenta: Zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 65, ECTS 2,2 W tym: Wykłady 24 godz Ćwiczenia laboratoryjne i terenowe 30 godz Konsultacje 2 godz Udział w badaniach 0 godz Obowiązkowe praktyki i staże 0 godz Udział w egzaminie i zaliczeniu 3 godz Praca własna (2,8 ECTS) 85 godz |
Literatura: |
Podstawowa: Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U, Prusinkiewicz Z. Badania ekologiczno-gleboznawcze, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004 Turski R. i in. Zarys Gleboznawstwa. PWN, Warszawa. 1999 Komornicki T. i in. Przewodnik do ćwiczeń z gleboznawstwa i geologii. Cz. I i II. Wyd. AR w Krakowie 1998. Miechówka A. Systematyka i waloryzacja rolnicza gleb. Wyd UR w Krakowie 2018. Uzupełniająca: Gleboznawstwo pod red. Zawadzkiego S., PWRiL, Warszawa 1999. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: 1. zna podstawy gleboznawstwa 2. zna klasyfikacje gleb Polski i Europy Umiejętności: 3. potrafi zaplanować właściwe użytkowanie gleb 4. umie odpowiednio gospodarować zasobami glebowymi Kompetencje społeczne: 5. potrafi pracować w zespole w ramach ćwiczeń laboratoryjnych i terenowych 6. ma świadomość wpływu podejmowania decyzji, w ramach gospodarowania zasobami glebowymi w celu utrzymania lub nawet podniesienia ich produkcyjności 7. rozumie potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny - test Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: 3 kolokwia pisemne, z każdego działu. Ocena podsumowująca jest średnią ocen uzyskanych z każdego kolokwium. Ocena końcowa=(ocena z egzaminu(wykłady)+ocena podsumowujaca (ćwiczenia))/2 UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WYK
WT CWL
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Ćwiczenia terenowe, 6 godzin
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Ciarkowska | |
Prowadzący grup: | Krystyna Ciarkowska, Katarzyna Sołek-Podwika | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Ćwiczenia terenowe - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT CWL
ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Ćwiczenia terenowe, 6 godzin
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Ciarkowska | |
Prowadzący grup: | Krystyna Ciarkowska, Katarzyna Sołek-Podwika | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Ćwiczenia terenowe - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Ćwiczenia terenowe, 6 godzin
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Ciarkowska | |
Prowadzący grup: | Krystyna Ciarkowska, Katarzyna Sołek-Podwika | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Ćwiczenia terenowe - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Ćwiczenia terenowe, 6 godzin
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Ciarkowska | |
Prowadzący grup: | Krystyna Ciarkowska, Katarzyna Sołek-Podwika | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Ćwiczenia terenowe - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-26 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Ćwiczenia terenowe, 6 godzin
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krystyna Ciarkowska | |
Prowadzący grup: | Krystyna Ciarkowska, Katarzyna Sołek-Podwika | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Ćwiczenia terenowe - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.