Ekonomia matematyczna
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.2s.EMA.SM.REKZEX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekonomia matematyczna |
Jednostka: | Katedra Statystyki i Polityki Społecznej |
Grupy: |
Ekonomia 2 st. , stacj. zarządzanie i marketing - p.obowiązkowe Ekonomia II st., stacja. ekonomika zywności - p. obowiązkowe - sem. 2 |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDÓW : Ekonomia / ECTS: 6 / semestr: 2 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SM status: kierunkowy Wymagania wstępne: kurs mikro- i makroekonomii Celem przedmiotu jest przedstawienie i scharakteryzowanie podstawowych technik analitycznych umożliwiających zrozumienie zjawisk ekonomicznych, ich ilościową ocenę oraz istotę sterowania procesami gospodarczymi. W ramach zajęć studenci doskonalą posługiwanie się językiem matematyki w ekonomii oraz kształtują umiejętności stosowania narzędzi matematyki do rozwiązywania problemów ekonomicznych. Studenci zapoznają się z zagadnieniami dotyczącymi zastosowań narzędzi matematycznych do modelowania procesów ekonomicznych. Główne obszary problemowe to: 1. Zagadnienia teorii popytu. 2. Zagadnienia teorii produkcji. 3. Modelowanie równowagi makroekonomicznej. |
Pełny opis: |
WYKŁADY: 1. Wprowadzenie do ekonomii matematycznej. Powstanie i ewolucja ekonomii matematycznej. Istota i metoda ekonomii matematycznej. Ograniczenia ekonomii matematycznej. 2. Różnice między ekonomią matematyczną a ujęciem statystycznym i ekonometrycznym procesów ekonomicznych. 3. Wprowadzenie do modelowania matematycznego procesów ekonomicznych. Modele ekonomiczne. 4. Optymalizacja jednowymiarowa a zastosowania rachunku różniczkowego. Optymalizacja wielowymiarowa. 5. Popyt, funkcje popytu. 6. Elastyczność popytu. Popyt a wartości współczynnika elastyczności cenowej. 7. Dochodowy i substytucyjny efekt zmiany cen. Wpływ polityki państwa na zmiany zachowań rynkowych konsumenta. 8. Podstawy wyborów ekonomicznych konsumenta. 9 . Ograniczenie budżetowe konsumenta i jego zmiany. 10. Preferencje, krzywe obojętności, krańcowa stopa substytucji. Równowaga konsumenta. Wybór optymalny konsumenta. 11. Teoria postępowania producenta. 12. Teoria postępowania producenta. Technologia a techniczna stopa substytucji. Nakłady, wyniki, produkt krańcowy, korzyści skali. Typy funkcji produkcji. Funkcja produkcji Cobba-Douglasa i jej własności. 13. Matematyczny model przedsiębiorstwa. Problem minimalizacji kosztów w krótkim i długim okresie. 14. Modelowanie równowagi ekonomicznej. - Modele typu input - output. 15. Równowaga w modelu Leontiefa: - Zależności międzygałęziowe. - Analiza gałęziowa na podstawie nakładów i wyników. - Macierz przepływów. ĆWICZENIA: 1. Wprowadzenie do modelowania matematycznego procesów ekonomicznych. 2. Własności modeli ekonomicznych. 3. Funkcja popytu i podaży. 4. Modelowanie matematyczne zachowań rynkowych konsumenta. Elastyczność popytu i podaży. 5. Wybory ekonomiczne konsumenta. 6. Preferencje, krzywe obojętności, krańcowa stopa substytucji. Linia ograniczenia budżetowego konsumenta i jej zmiany. 7. Funkcja użyteczności jako charakterystyka preferencji. 8. Maksymalizacja użyteczności. 9. Modelowanie preferencji konsumenta. 10. Wybór optymalny konsumenta. 11. Matematyczne teorie przedsiębiorstwa – zagadnienia teorii produkcji: - Funkcja produkcji, - Przykłady modelowania funkcji produkcji. 12. Matematyczne teorie przedsiębiorstwa – analiza marginalna: - Substytucja czynników produkcji, - Zjawisko Ricarda. 13. Modelowanie równowagi makroekonomicznej: - Modele typu input - output. 14. Równowaga i wzrost w modelu Leontiefa: - Zależności międzygałęziowe, - Analiza gałęziowa na podstawie nakładów i wyników, 15. Zaliczenie ćwiczeń. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 35 (ECTS** 1,4) w tym: wykłady (podać liczbę godzin) 15 godz. ćwiczenia i seminaria (podać liczbę godzin) 15 godz. konsultacje (podać liczbę godzin) 2 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże (podać liczbę godzin) 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu (podać liczbę godzin) 3 godz. praca własna 140 godz. (4,6 ECTS**) |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: Chiang A., 1994, Podstawy ekonomii matematycznej, PWE, Warszawa. Kaczorowski P., Krajewski P., Mackiewicz M., Piwowarski R., 2009, Podstawy ekonomii matematycznej, PWE, Warszawa. Ostoja-Ostaszewski A., 2006, Matematyka w Ekonomii tom I, II, PWN. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Panek E., 2000, Ekonomia matematyczna, Wydawnictwo AE w Poznaniu, Poznań. Romer D., 2000, Makroekonomia dla zaawansowanych, PWN, Warszawa. Telep J., Ćwik B., 2006, Podstawy ekonomii matematycznej, ALMAMER, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: WIEDZA: - posiada ogólną wiedzę o metodach analizy stosowanych w naukach ekonomicznych, - posiada wiedzę na temat budowy modeli ekonomicznych i ich interpretacji, UMIEJĘTNOŚCI: - umie stosować narzędzia matematyczne do modelowania procesów ekonomicznych, - rozumie istotę modelowania procesów ekonomicznych, - umie precyzyjnie formułować problemy badawcze i wnioskje w oparciu o przyjęte założenia. KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - docenia potrzebę nieustającego poszerzania wiedzy, - uzyskuje lepsze zrozumienie zasad funkcjonowania gospodarki i pojedynczego przedsiębiorstwa. [Odniesienie do efektów kierunkowych/Forma zajęć/ocena formująca/ocena podsumowująca]/obszar nauk/ |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: Wykłady: egzamin pisemny - zadania obliczeniowe lub pytania problemowe. Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia [Wiedza (W), Umiejętności (U), Kompetencje społeczne (K)], definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U, K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U, K) efektów kształcenia (średnio przynajmniej 55% obowiązujących efektów), 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U, K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Ocena dobra (4,0): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U, K) efektów kształcenia (średnio 71-80%), 5. Ocena ponad dobra (4,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U, K) efektów kształcenia (średnio 81-90%) 6. Ocena bardzo dobra (5,0): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U, K) efektów kształcenia (średnio > 90%). Ćwiczenia: Studenci wykonują samodzielnie prace z zakresu problemów będących przedmiotem treści programowych. Ocena podsumowująca jest średnią z ocen uzyskanych w trakcie semestru. Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu w własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.