Ekologiczne aspekty nawożenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.2s.EAN.NM.ROSXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekologiczne aspekty nawożenia |
Jednostka: | Katedra Chemii Rolnej i Środowiskowej |
Grupy: |
Ochrona środ. 2 stopień, niestacj. 2 sem. Zagrożenia ekosystemów Ochrona środ. 2 stopień, niestacj. 3 sem. Zagrożenia ekosystemów |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie wpływu nawożenia nawozami mineralnymi, naturalnymi i organicznymi na środowisko. W ramach przedmiotu omówione zostaną zagadnienia związane z wpływem nawożenia na właściwości gleby (np.: odczyn, zawartość głównych składników pokarmowych oraz metali ciężkich, zawartość materii organicznej). Przedstawione zostaną także informacje dotyczące wpływu produkcji nawozów i ich przechowywania na stan środowiska. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1-2. Wpływ stosowania nawozów mineralnych, naturalnych i organicznych na odczyn gleby. 3. Wpływ stosowania nawozów mineralnych, naturalnych i organicznych na wymywanie azotu z gleby. 4. Wpływ stosowania nawozów mineralnych, naturalnych i organicznych na wymywanie fosforu i potasu i gleby. 5-6. Nawożenie a stan materii organicznej w glebie. 7. Gazowe straty azotu jako efekt stosowania nawozów. 8-9. Zagrożenia środowiskowe związane z produkcją nawozów mineralnych. 10. Nawożenie a metale ciężkie w środowisku. 11. Siarka w glebach-nawozach-roślinach – problemy niedoboru siarki w glebach. 12-13. Zagrożenia środowiskowe wynikające z przechowywania nawozów naturalnych. 14-15. Wpływ nawożenia na jakość roślin zbożowych, okopowych i przemysłowych. Ćwiczenia: 1-2. Technologie kompostowania, znaczenie kompostów w utrzymaniu żyzności gleby. 3-4. Toksyczność metali ciężkich występujących w środowisku. 5-6. Nawożenie a zawartość trwałych zanieczyszczeń organicznych w środowisku. 7-8. Negatywne skutki stosowania środków chemicznej ochrony roślin. 9-10. Zakres oddziaływania zakładów produkujących nawozy mineralne na środowisko. 11-12. Wpływ produkcji zwierzęcej na środowisko. 13-14. Wpływ zanieczyszczeń na funkcje gleby. 15. Zaliczenie ćwiczeń. Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 75; ECTS: 3 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 30; ECTS: 1,2 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: 15; ECTS: 0,6 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 45; ECTS: 1,8 |
Literatura: |
Filipek-Mazur B. (red.). 2011. Środowiskowe aspekty stosowania nawozów i środków ochrony roślin w rolnictwie. Wyd. UR w Krakowie, Kraków. Nowel S. (red.). 2005. Zanieczyszczenia środowiska azotem. Wydawnictwo Wszechnicy Mazurskiej, Olecko. Publikacje naukowe dotyczące problematyki poruszanej na zajęciach, m.in.: Chwil S. 2002. Zmiany podstawowych wskaźników zakwaszenia w profilu glebowym pod wpływem nawożenia. Zesz. Probl. Post. Nauk Rol., 482. Szulc W. 2002. Wpływ zróżnicowanego nawożenia na zawartość różnych form siarki w glebie. Zesz. Probl. Post. Nauk Rol., 482. Jaszczyński J., Chrzanowski S., Sapek A. 2006. Jakość wód gruntowych pod użytkami zielonymi różnie użytkowanymi. Woda-Środowisko-Obszary Wiejskie. 6, 2(18), 111-127. |
Efekty uczenia się: |
Efekty uczenia: wiedza: - wymienia zalety stosowania nawozów - wylicza skutki (powietrze, woda, gleba) niewłaściwie zbilansowanej dawki nawozowej - wymienia zagrożenia zanieczyszczenia środowiska wynikające z określonego sposobu produkcji i przechowywania nawozów - definiuje ekologiczne skutki nawożenia mineralnego i naturalnego umiejętności: - przewiduje rezultaty określonego nawożenia - przeciwdziała skutkom niewłaściwie zbilansowanej dawki nawozowej - szacuje potrzeby nawozowe roślin kompetencje społeczne: - współpracuje z rolnikiem na etapie dostosowywania dawek nawozów do potrzeb pokarmowych roślin - docenia potrzebę poszerzania wiedzy |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceniania: Ćwiczenia – oceny formujące: 1. prezentacja ustna związana z tematyką poruszaną na zajęciach – fakultatywnie 2. pisemne kolokwium zaliczeniowe Przygotowanie prezentacji nie jest niezbędne do przystąpienia do kolokwium zaliczeniowego, natomiast jest szansą podniesienia pozytywnej oceny uzyskanej z kolokwium maksymalnie o jeden stopień (uwzględniane będą: stopień merytoryczności wypowiedzi, jakość i ilość wykorzystanych źródeł, sposób prezentacji) Wykłady: I i II termin – zaliczenie pisemne w formie testowej, III termin – zaliczenie ustne - 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Praktyki zawodowe: |
Nie przewiduje się |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.