Chemia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.2s.CHE.SI.ROSXZ.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Chemia |
Jednostka: | Katedra Chemii |
Grupy: |
Ochrona środowiska, 2 sem, stacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
LUB
10.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW:OCHRONA ŚRODOWISKA/ECTS:6/SEMESTR: 2 Profil: Ogólnoakademicki/Forma i poziom:SI Status:kierunkowy Wymagania wstępne: znajomość podstaw nomenklatury związków nieorganicznych i organicznych, umiejętność pisania równań chemicznych oraz obliczeń stechiometrycznych. Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami chemii ogólnej i organicznej w stopniu wystarczającym do zrozumienia zagadnień związanych z chemią na dalszych etapach kształcenia. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Elementy budowy materii, podstawowe prawa chemiczne, wiązania chemiczne. 2. Obliczenia chemiczne, stechiometria reakcji. 3. Kwasy i zasady. Równowagi w roztworach wodnych. 4. Właściwości gazów. Zanieczyszczenie powietrza. 5. Elektrochemia i procesy redoks. 6. Wybrane zagadnienia systematyki nieorganicznej, charakterystyka pierwiastków bloków s, p, d. 7. Właściwości i reakcje chemiczne węglowodorów nasyconych i nienasyconych. 8. Właściwości i reakcje chemiczne węglowodorów aromatycznych. 9. Właściwości i reakcje chemiczne alkoholi i fenoli. 10.Właściwości i reakcje chemiczne aldehydów i ketonów 11.Właściwości i reakcje chemiczne kwasów karboksylowych i ich pochodnych. 12. Właściwości i reakcje chemiczne amin,aminokwasów i białek. 13. Chemia mono-, oligo- i polisacharydów. 14. Chemia lipidów. 15. Substancje organiczne i nieorganiczne jako źródło zanieczyszczeń środowiska naturalnego. Ćwiczenia laboratoryjne: 1. Wstęp do ćwiczeń laboratoryjnych, zasady BHP, podstawowe czynności laboratoryjne. 2. Podstawowe reakcje chemiczne, obliczenia stechiometryczne. 3. Sporządzanie roztworów o zadanym stężeniu procentowym i molowym. Ważenie substancji. 4. Równowagi w roztworach wodnych-pomiar przewodnictwa i pH roztworów. 5. Alkacymetria - mianowanie roztworów oraz oznaczenia ilościowe kwasów i zasad. 6. Metody redoksymetryczne - mianowanie roztworów i oznaczenia jonów żelaza. 7. Metody kompleksometryczne. Oznaczenia twardości wody. 8. Pracownia chemii organicznej-podstawowe czynności laboratoryjne, BHP. 9. Reakcje chemiczne węglowodorów. 10. Reakcje chemiczne alkoholi i fenoli. 11. Reakcje chemiczne aldehydów i ketonów. 12. Reakcje chemiczne kwasów karboksylowych i ich pochodnych. 13. Reakcje chemiczne amin, aminokwasów i białek. 14. Reakcje chemiczne węglowodanów i lipidów. 15.Uzupełnianie zaległości, zaliczenia. Struktura aktywności studenta: Zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 60 godzin w tym: wykłady 30 godz ćwiczenia laboratoryjne 30 godz Praca własna 120 godz |
Literatura: |
Literatura podstawowa: 1. J. Szymońska, P. Szlachcic, E. Kulig, O. Michalski, A. Wisła, „Chemia I. Skrypt do ćwiczeń laboratoryjnych”, Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, 2017 2. K.M.Pazdro, A. Rola-Noworyta. Akademicki zbiór zadań z chemii ogólnej. Oficyna Edukacyjna. Warszawa. 2013. 3.L.Jones, P.Atkins. Chemia ogólna. Cząsteczki, materia, reakcje. Tom 1 i 2.PWN, Warszawa, 2009. Literatura uzupełniająca: 1. M. Litwin, Sz. Styka -Wlazło, J. Szymońska „Chemia organiczna” , Tom 1 i 2. Nowa Era, Warszawa 2018 |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: Student - interpretuje i bilansuje równania reakcji w formie cząsteczkowej i jonowej, - rozróżnia podstawowe rodzaje wiązań w cząsteczkach i na ich podstawie wnioskuje o właściwościach fizykochemicznych związków; - opisuje właściwości wybranych związków nieorganicznych i organicznych oraz określa zakres ich zastosowań w ochronie środowiska, - wykonuje obliczenia chemiczne w zakresie obliczeń stechiometrycznych, wyznaczania stężenia molowego i procentowego, oznaczania pH, - rozróżnia grupy funkcyjne w związkach organicznych i właściwości fizykochemiczne wynikające z ich obecności, Umiejętności: - sprawnie posługuje się podstawowym sprzętem laboratoryjnym, - sporządza roztwory o zadanym stężeniu, - wykonuje miareczkowania alkacymetryczne i redoksometryczne, - opracowuje wyniki przeprowadzonych badań i doświadczeń chemicznych, wyciąga wnioski z uzyskanych wyników, Kompetencje społeczne: - organizuje pracę w małym zespole w laboratorium chemicznym, - ma świadomość niebezpieczeństw znajdujących się w pracowni chemicznej, - dostrzega potrzebę ciągłego pogłębiania wiedzy i umiejętności. |
Metody i kryteria oceniania: |
Student opracowuje podlegające weryfikacji sprawozdanie z każdego wykonanego samodzielnie ćwiczenia. W ciągu semestru pisze kolokwia dotyczące kolejnych partii materiału. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest zaliczenie wszystkich sprawozdań i pozytywne oceny z kolokwiów. Ocena końcowa jest średnią ocen z kolokwiów. Przedmiot kończy się egzaminem w formie pisemnej. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. Ocena końcowa = 0,6ocena z egzaminu(wykłady) + 0,4ocena podsumowujaca(ćwiczenia) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Karen Khachatryan | |
Prowadzący grup: | Karen Khachatryan, Lidia Krzemińska-Fiedorowicz, Ewelina Nowak, Anna Wisła-Świder | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Wisła-Świder | |
Prowadzący grup: | Lidia Krzemińska-Fiedorowicz, Anna Wisła-Świder | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (w trakcie)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Wisła-Świder | |
Prowadzący grup: | Lidia Krzemińska-Fiedorowicz, Anna Wisła-Świder | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Anna Wisła-Świder | |
Prowadzący grup: | Lidia Krzemińska-Fiedorowicz, Anna Wisła-Świder | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.