Botanika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.2s.BOT.NI.RROXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Botanika |
Jednostka: | Katedra Fizjologii, Hodowli Roślin i Nasiennictwa |
Grupy: |
Rolnictwo, 2 sem, niestacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: ROLNICTWO / ECTS: 6 /semestr: 2 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: NI status: podstawowy Wymagania wstępne: brak Głównym celem przedmiotu jest poznanie budowy, sposobów rozmnażania i znaczenia użytkowego roślin okrytonasiennych oraz podstaw systematyki i zasad nomenklatury botanicznej, a także nabycie umiejętności rozpoznawania w terenie kilkudziesięciu gatunków roślin reprezentujących najważniejsze rodziny Angiospermae. Treści merytoryczne: Budowa komórki eukariotycznej ze szczególnym uwzględnieniem swoistych cech komórki roślinnej. Strukturalne i funkcjonalne zróżnicowanie tkanek roślinnych. Formy życiowe roślin okrytonasiennych. Morfologia i anatomia organów wegetatywnych i generatywnych. Rozmnażanie bezpłciowe i płciowe. Typy owoców i nasion. Podstawy systematyki. Charakterystyka wybranych rodzin Angiospermae z wyróżnieniem przedstawicieli mających znaczenie użytkowe i gospodarcze. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Wiedza botaniczna jako podstawa dla praktyki rolniczej. Znaczenie użytkowe roślin okrytonasiennych. Kryteria podziału organizmów żywych. Różnice w budowie komórki prokariotycznej i eukariotycznej. 2. Swoiste cechy komórki roślinnej. Klasyfikacja oraz zróżnicowanie funkcjonalne i strukturalne tkanek roślinnych. 3. Typy życiowe roślin okrytonasiennych. Morfologia i anatomia pędu (budowa pierwotna, wtórna). 4. Morfologia i anatomia korzenia (budowa pierwotna, wtórna). 5. Budowa oraz metamorfozy liści. 6. Typy rozmnażania u roślin okrytonasiennych (rozmnażanie wegetatywne i płciowe). Przemiana pokoleń. Budowa kwiatu. Sporogeneza. Rozwój gametofitu męskiego i żeńskiego. Zapylenie i podwójne zapłodnienie. 7. Klasyfikacja i budowa owoców oraz nasion. Podsumowanie najważniejszych różnic w budowie roślin jedno- i dwuliściennych. 8. Podstawy klasyfikacji organizmów, jednostki systematyczne, zasady nomenklatury botanicznej. Charakterystyka wybranych rodzin Angiospermae z wyróżnieniem gatunków o znaczeniu użytkowym. Ćwiczenia laboratoryjne: 1. Zasady mikroskopowania i przygotowania preparatów. Obserwacja struktur komórek roślinnych. 2. Przegląd wybranych tkanek roślinnych. 3. Budowa pierwotna pędu roślin jedno- i dwuliściennych. 4. Budowa pierwotna korzenia. Budowa wtórna pędu i korzenia. 5. Morfologia i anatomia liści 6. Budowa kwiatu. Anatomia zalążni i główki pręcika. Budowa gametofitu męskiego i żeńskiego. 7. Klasyfikacja oraz budowa owoców i nasion. Rodzaje kwiatostanów. 8. Komórka roślinna jako źródło składników pokarmowych (węglowodany, białka, lipidy). Ćwiczenia terenowe: 1. Oznaczanie kilkudziesięciu gatunków roślin okrytonasiennych z okolic Krakowa, na podstawie najważniejszych cech morfologicznych o znaczeniu taksonomicznym. 2. Wykonanie fotografii opisywanych gatunków (do sprawozdania). Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 50, ECTS 2 w tym: wykłady 15 godz. ćwiczenia i seminaria 30 godz. konsultacje 2 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 3 godz. praca własna (4 ECTS) 100 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Szweykowska A., Szweykowski J. 2006. Botanika. Morfologia (tom 1), Botanika. Systematyka (tom 2). PWN, Warszawa 2. Jasnowska J, Jasnowski M, Radomski J. 1995. Botanika. Wyd. „BRASIKA”, Szczecin 3. Gorczyński T (red.). 1977. Ćwiczenia z botaniki. PWN, Warszawa Uzupełniająca: 1. Joachimiak A, Smagowicz K, Gula R. Biologia w pigułce. Systematyka i ekologia. MOW Korona, Kraków 2. Szafer W, Kulczyński S, Pawłowski B. 1988. Rośliny polskie. PWN Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - zna swoiste cechy komórek i tkanek roślinnych - posiada wiedzę na temat budowy i funkcji organów oraz sposobów rozmnażania roślin okrytonasiennych - zna najważniejsze cechy użytkowe roślin o znaczeniu gospodarczym Umiejętności: - potrafi sporządzić roślinne preparaty mikroskopowe - identyfikuje tkanki roślinne oraz struktury anatomiczne na podstawie analizy mikroskopowej - rozpoznaje w terenie kilkadziesiąt gatunków roślin okrytonasiennych i potrafi wskazać najważniejsze cechy morfologiczne o znaczeniu taksonomicznym - posiada umiejętność poprawnego wnioskowania Kompetencje społeczne: - rozumie potrzebę pogłębiania wiedzy botanicznej i dyskutuje jej znaczenie dla praktyki rolniczej - potrafi rozwiązywać stawiane problemy i efektywnie pracować w zespole |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny - test wyboru i uzupełnienia tekstu, opisy rysunków Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia laboratoryjne: Studenci samodzielnie lub w zespołach dwuosobowych przygotowują preparaty mikroskopowe. Każdy student wykonuje rysunki spod mikroskopu, konieczne do uzyskania zaliczenia. Ocena podsumowująca z ćwiczeń jest średnią z ocen z trzech kolokwiów. Ćwiczenia terenowe: Studenci w zespołach dwuosobowych opracowują sprawozdanie w postaci fotoalbumu (fotografie + nazwy polskie i łacińskie poznanych gatunków roślin), który podlega ocenie. Ocena końcowa=0,5 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia lab) + 0,1 x ocena fotoalbumu (ćwiczenia terenowe) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Grabowska-Joachimiak, Agnieszka Sutkowska, Andrzej Zieliński | |
Prowadzący grup: | Roman Bathelt, Agnieszka Sutkowska, Tomasz Warzecha | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 25 godzin
Ćwiczenia terenowe, 5 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sutkowska, Tomasz Warzecha | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sutkowska, Tomasz Wójtowicz, Andrzej Zieliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 25 godzin
Ćwiczenia terenowe, 5 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sutkowska, Andrzej Zieliński | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Sutkowska, Magdalena Wójcik-Jagła, Tomasz Wójtowicz, Andrzej Zieliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Ćwiczenia terenowe - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 25 godzin
Ćwiczenia terenowe, 5 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Aleksandra Grabowska-Joachimiak, Andrzej Zieliński | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Grabowska-Joachimiak, Katarzyna Hura, Magdalena Wójcik-Jagła, Tomasz Wójtowicz, Andrzej Zieliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Ćwiczenia terenowe - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-26 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 25 godzin
Ćwiczenia terenowe, 5 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agnieszka Sutkowska, Andrzej Zieliński | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Grabowska-Joachimiak, Katarzyna Hura, Magdalena Wójcik-Jagła, Tomasz Wójtowicz, Andrzej Zieliński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Ćwiczenia terenowe - Zaliczenie Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.