Botanika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.2s.BIT.SI.RBIOY.T |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Botanika |
Jednostka: | Katedra Fizjologii, Hodowli Roślin i Nasiennictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: ROLNICTWO/ ECTS: 1 /semestr: 2 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SI status: podstawowy/obowiązkowy Wymagania wstępne: przedmiot stanowi uzupełnienie ćwiczeń laboratoryjnych i wykładów w ramach kursu Botaniki. Zasadniczym celem jest nabycie umiejętności rozpoznawania w terenie kilkudziesięciu gatunków roślin reprezentujących najważniejsze rodziny roślin okrytonasiennych. Zapoznanie ze składem florystycznym okolic Krakowa ze szczególnym uwzględnieniem rezerwatów przyrody pozwoli na zrozumienie roli ochrony przyrody dla zapewnienia bioróżnorodności i właściwej jakości środowiska naturalnego. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia terenowe: 1. Oznaczanie kilkudziesięciu gatunków roślin okrytonasiennych z okolic Krakowa ze wskazaniem charakterystycznych cech morfologicznych o znaczeniu taksonomicznym. 1. Charakterystyka wybranych rodzin Magnoliophyta w oparciu o reprezentatywnych przedstawicieli - uwzględnienie gatunków chronionych. 3. Wykonanie fotografii opisywanych gatunków. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 8 ECTS 0,32 w tym: ćwiczenia i seminaria 6 godz. konsultacje 1 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 1 godz. praca własna 17 godz. 0,68 ECTS |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Szafer W, Kulczyński S, Pawłowski B. 1988. Rośliny polskie. PWN, Warszawa. Uzupełniająca: 1. Rutkowski L. 2012. Klucz do oznaczania roślin naczyniowych Polski niżowej. PWN, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - zna cechy typowe dla przedstawicieli wybranych rodzin okrytonasiennych - zna gatunki charakterystyczne dla lasu grądowego Umiejętności: - rozpoznaje w terenie kilkadziesiąt gatunków roślin okrytonasiennych - potrafi wskazać szczegółowo cechy roślin o znaczeniu taksonomicznym - identyfikuje cechy przystosowawcze roślin do danego typu siedliska Kompetencje społeczne: - rozumie znaczenie wiedzy botanicznej w kontekście zachowania i wzbogacania bioróżnorodności - zdobywa i rozwija motywację do samodzielnego poznawania dziko rosnących roślin |
Metody i kryteria oceniania: |
Przygotowanie w dwuosobowych zespołach sprawozdania w postaci fotoalbumu (fotografie + nazwy polskie i łacińskie poznanych gatunków roślin) Ocena końcowa= ocena za sprawozdanie (fotoalbum) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.