Zaawansowane metody statystyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.1s.ZMS.NM.ROSXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zaawansowane metody statystyczne |
Jednostka: | Katedra Statystyki i Polityki Społecznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDÓW : Ochrona Środowiska / ECTS: 4 / semestr: 2 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SM status: kierunkowy Wymagania wstępne: kurs statystyki opisowej Celem przedmiotu jest przedstawienie i scharakteryzowanie podstawowych technik analizy informacji ilościowej z wykorzystaniem metod statystycznych. Program zajęć obejmuje metody opisu i wnioskowania statystycznego, dotyczące badania struktury i współzależności zjawisk. Przytaczane treści mają na celu zdobycie umiejętności praktycznego ich wykorzystywania do rozwiązywania problemów z zakresu analizy informacji. Treści kursu są uzupełnione o przykłady wspomagania statystycznej analizy danych przy użyciu pakietu statystycznego. Uczestnik kursu ma możliwość zapoznania się z techniką komputerowego opracowywania danych statystycznych, która przyspieszenia proces nauczania metod ilościowych. |
Pełny opis: |
WYKŁADY: 1. Definiowanie zmiennych i ich poziom pomiaru. Pomiar w naukach w naukach biologicznych. Poziomy pomiaru zmiennych, sposoby zmiany poziomu pomiaru. Budowa szeregów statystycznych. Trafność i rzetelność pomiaru. 2. Populacja, próba, próba losowa, błąd z próby, statystyki próby, parametry populacji. Typy rozkładów zmiennych. Graficzne prezentacje rozkładów zmiennych. 3. Miary tendencji centralnej oraz miary rozproszenia pomiarów. Tendencja centralna a kształt rozkładu. Estymacja przedziałowa parametrów rozkładu jednej zmiennej. Przedział ufności dla wartości oczekiwanej. Przedział ufności dla wariancji i odchylenia standardowego. 4. Testowanie hipotez statystycznych. Konstrukcja hipotez statystycznych. Testy parametryczne i nieparametryczne. 5. Testowanie hipotez z wykorzystaniem statystyki t. Test t dla prób niezależnych. Test t dla prób zależnych. 6. Test chi-kwadrat. Testowanie statystycznej istotności związku między zmiennymi w tabeli kontygencji. 7. Testowanie istotności parametrów w modelu regresji liniowej. Mierniki współzależności. Interpretacja wskaźnika korelacji. Testowanie hipotezy o istotności wskaźnika korelacji. 8. Idea analizy wariancji. Testy post hoc. ĆWICZENIA: 1. Zagadnienia wprowadzające. Metoda naukowa w naukach biologicznych – indukcja, dedukcja, eksperyment. Związek przyczynowo-skutkowy, zmienna niezależna, zmienna zależna, typy zależności. Jednostki analizy. Hipoteza badawcza, prawa naukowe, teoria. 2. Definiowanie zmiennych i ich poziom pomiaru. Pomiar w naukach w naukach biologicznych. Poziomy pomiaru zmiennych, sposoby zmiany poziomu pomiaru. Budowa szeregów statystycznych. Trafność i rzetelność pomiaru. 3. Populacja, próba, próba losowa, błąd z próby, statystyki próby, parametry populacji 4. Analiza statystyczna jednej zmiennej. 5. Typy rozkładów zmiennych. Graficzne prezentacje rozkładów zmiennych. 6. Miary tendencji centralnej oraz miary rozproszenia pomiarów. Tendencja centralna a kształt rozkładu. 7. Prawdopodobieństwo a rozkład normalny. 8. Estymacja przedziałowa parametrów rozkładu jednej zmiennej. Przedział ufności dla wartości oczekiwanej. Przedział ufności dla wariancji i odchylenia standardowego. 9. Testowanie hipotez statystycznych. Konstrukcja hipotez statystycznych. Testy parametryczne i nieparametryczne. 10. Testowanie hipotez z wykorzystaniem statystyki t. Test t dla prób niezależnych. Test t dla prób zależnych. 11. Test chi-kwadrat. Testowanie statystycznej istotności związku między zmiennymi w tabeli kontygencji. 12. Testowanie istotności parametrów w modelu regresji liniowej. 13. Mierniki współzależności. Interpretacja wskaźnika korelacji. Testowanie hipotezy o istotności wskaźnika korelacji. 14. Idea analizy wariancji. Analiza wariancji. Testy post hoc. Związek analizy wariancji z testowaniem hipotez z wykorzystaniem statystyki t. 15. Wykorzystanie programów komputerowych do statystycznej analizy danych. 16. Zaliczenie ćwiczeń. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 29 godz. (ECTS** 1,1) w tym: wykłady 8 godz. ćwiczenia i seminaria 16 godz. konsultacje 3 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz. e-learning 0 godz. Praca własna 90 godz. (ECTS** 3,0) |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: Kukuła K. 2003. Elementy statystyki w zadaniach. PWN, Warszawa. Łomnicki A. 2009. Wprowadzenie do statystyki dla przyrodników. PWN, Warszawa. Sobczyk M. 2017. Statystyka. PWN, Warszawa. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Greń J. 1972. Statystyka matematyczna modele i zadania. PWN, Warszawa. Stanisz A. 2007. Przystępny kurs statystyki. Wydawnictwo Statsoft, Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: WIEDZA: - ma wiedzę niezbędną dla zrozumienia podstawowych pojęć używanych w badaniu statystycznym, - zna podstawowe pojęcia statystyczne i potrafi z nich korzystać przy opisie zjawisk masowych, - zna podstawowe testy statystyczne wraz z założeniami koniecznymi do ich stosowania, UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi obliczyć i zinterpretować parametry charakteryzujące cechy w badaniu statystycznym, - potrafi opisać, analizować i interpretować zjawiska masowe przy użyciu poznanych metod statystycznych, KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - potrafi rozwiązywać stawiane problemy i organizować pracę w zespole, - zna zakres posiadanej wiedzy ze statystyki i rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się, [Odniesienie do efektów kierunkowych/Forma zajęć/ocena formująca/ocena podsumowująca]/obszar nauk/ |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: Wykłady: egzamin pisemny - zadania obliczeniowe lub pytania problemowe. Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia [Wiedza (W), Umiejętności (U), Kompetencje społeczne (K)], definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U, K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U, K) efektów kształcenia (średnio przynajmniej 55% obowiązujących efektów), 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U, K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Ocena dobra (4,0): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U, K) efektów kształcenia (średnio 71-80%), 5. Ocena ponad dobra (4,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U, K) efektów kształcenia (średnio 81-90%) 6. Ocena bardzo dobra (5,0): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U, K) efektów kształcenia (średnio > 90%). Ćwiczenia: Studenci wykonują samodzielnie prace z zakresu problemów będących przedmiotem treści programowych. Ocena podsumowująca jest średnią z ocen uzyskanych w trakcie semestru. Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu w własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 16 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Strojny | |
Prowadzący grup: | Jacek Strojny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 16 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Strojny | |
Prowadzący grup: | Jacek Strojny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 16 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Strojny | |
Prowadzący grup: | Jacek Strojny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.