Wnioskowanie statystyczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.1s.WST.NM.REKEZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Wnioskowanie statystyczne |
Jednostka: | Katedra Statystyki i Polityki Społecznej |
Grupy: |
Ekonomia II st., niestacj. ekonom. gosp. zywnoś. - p. obowiazkowe, 1 sem. Ekonomia II st., niestacj. zarządzanie i marketing - p. obowiazkowe, 1 sem. |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDÓW: Ekonomia / ECTS: 4 / semestr: 1 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SM status: kierunkowy Wymagania wstępne: kurs statystyki opisowej Celem przedmiotu jest przedstawienie i praktyczne przyswojenie przez studentów wybranych technik analizy danych z wykorzystaniem metod statystycznych. Student zapoznaje się z problematyką wnioskowania statystycznego oraz poznaje istotę badań metodą reprezentacyjną. Student uczy się budowy rozkładów oraz obliczeń związanych z ich charakterystykami. Student zostanie zapoznany z teorią hipotez statystycznych oraz metodami ich weryfikacji. Treści kursu są uzupełnione o przykłady wspomagania statystycznej analizy danych przy użyciu pakietu statystycznego. Uczestnik kursu ma możliwość zapoznania się z techniką komputerowego opracowywania danych statystycznych. |
Pełny opis: |
WYKŁADY: 1. Etapy badania statystycznego. Schematy doboru obserwacji do próby. 2. Elementy rachunku prawdopodobieństwa. 3. Zmienne losowe i nielosowe. 4. Rozkłady zmiennej losowej. 5. Budowa przedziałów ufności 6. Konstrukcja przedziałów ufności w analizie korelacji i regresji. 7. Teoria weryfikacji hipotez statystycznych. 8. Testy statystyczne. 9. Parametryczne testy istotności. 10. Testowanie istotności parametrów w modelu regresji liniowej. 11. Interpretacja wskaźnika korelacji. Testowanie hipotezy o istotności wskaźnika korelacji. 12. Nieparametryczne testy istotności. 13. Test chi-kwadrat niezależności. 14. Wykorzystanie programów komputerowych do statystycznej analizy danych w naukach przyrodniczych. 15. Interpretacja wyników analiza statystycznych wykonanych w oparciu pakiety statystyczne. ĆWICZENIA: 1. Definiowanie zmiennych i poziom pomiaru. Poziomy pomiaru zmiennych, zmiana poziomu pomiaru. 2. Tendencja centralna a kształt rozkładu. 3. Estymacja przedziałowa parametrów rozkładu jednej zmiennej. 4. Przedział ufności dla wartości oczekiwanej. Przedział ufności dla wariancji i odchylenia standardowego. 5. Weryfikacja hipotez statystycznych. Konstrukcja hipotez statystycznych. 6. Testy parametryczne. 7. Testowanie hipotez z wykorzystaniem statystyki t. a) Test t dla wartości oczekiwanej. b) Test t dla prób niezależnych. c) Test t dla prób zależnych. 8. Testowanie istotności parametrów w modelu regresji liniowej. 9. Interpretacja wyników testów istotności w modelu regresji liniowej oraz implikacje dla procesu badawczego . 10. Rodzaj danych a mierniki współzależności. Testowanie hipotezy o istotności wskaźnika korelacji. 11. Testy nieparametryczne. 12. Test chi-kwadrat niezależności. Testowanie statystycznej istotności związku między zmiennymi w tabeli kontygencji. 13. Analiza indeksowa zjawisk ekonomicznych. 14. Analiza dynamiki zjawisk ekonomicznych.. 15. Zaliczenie ćwiczeń. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 35 godz. (ECTS** 1,4) w tym: wykłady 15 godz. ćwiczenia i seminaria 15 godz. konsultacje 3 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz. e-learning 0 godz. Praca własna 80 godz. (ECTS** 2,6) |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: Kukuła K. 2003. Elementy statystyki w zadaniach. PWN, Warszawa. Makać W., Urbanek-Krzysztofiak D., 2008, Metody opisu statystycznego, Wydawnictwo Uniwersytet Gdański, Gdańsk. Sobczyk M. 2017. Statystyka. PWN, Warszawa. LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Górecki T., 2011, Podstawy statystyki z przykladami w R, BTC, Legionowo. Greń J. 1972. Statystyka matematyczna modele i zadania. PWN, Warszawa. Stanisz A. 2007. Przystępny kurs statystyki. Wydawnictwo Statsoft, Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: WIEDZA: - posiada wiedzę o wybranych metodach statystycznych - jest zapoznany z elementami teorii weryfikacji hipotez statystycznych UMIEJĘTNOŚCI: - potrafi interpretować parametry rozkładu zmiennej losowej. - umie korzystać z wybranych testów parametrycznych i nieparametrycznych - ma podstawowe umiejętności wnioskowania na podstawie danych w naukach ekonomicznych KOMPETENCJE SPOŁECZNE: - docenia potrzebę poszerzania zakresu wiedzy oraz zastosowania jej w naukach ekonomicznych [Odniesienie do efektów kierunkowych/Forma zajęć/ocena formująca/ocena podsumowująca]/obszar nauk/ |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody i kryteria oceniania: Wykłady: egzamin pisemny - zadania obliczeniowe lub pytania problemowe. Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia [Wiedza (W), Umiejętności (U), Kompetencje społeczne (K)], definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U, K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U, K) efektów kształcenia (średnio przynajmniej 55% obowiązujących efektów), 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U, K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Ocena dobra (4,0): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U, K) efektów kształcenia (średnio 71-80%), 5. Ocena ponad dobra (4,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U, K) efektów kształcenia (średnio 81-90%) 6. Ocena bardzo dobra (5,0): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U, K) efektów kształcenia (średnio > 90%). Ćwiczenia: Studenci wykonują samodzielnie prace z zakresu problemów będących przedmiotem treści programowych. Ocena podsumowująca jest średnią z ocen uzyskanych w trakcie semestru. Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu w własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Praktyki zawodowe: |
- |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Strojny | |
Prowadzący grup: | Jacek Strojny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Egzamin Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Strojny | |
Prowadzący grup: | Jacek Strojny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Egzamin Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 15 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Jacek Strojny | |
Prowadzący grup: | Jacek Strojny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Egzamin Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.