Statystyka opisowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.1s.STO.SL.RZAXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Statystyka opisowa |
Jednostka: | Katedra Statystyki i Polityki Społecznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Student nabywa umiejętności i kompetencji analizowania danych statystycznych, stosowania metod i narzędzi statystyki, wnioskowania statystycznego, statystycznej analizy problemów zarządzania. |
Pełny opis: |
I. Wykłady:15.godz. 1. Zakres i rozwój historyczny dyscypliny naukowej statystyka. Przedmiot badań statystycznych – definicja statystyki jako nauki • rodzaj badań statystycznych • skala pomiaru • materiały statystyczne i jego prezentacja • zarys historii rozwoju dyscypliny 2. Problemy agregacji informacji statystycznej ( szeregi szczegółowe i szeregi rozdzielcze) • pojecie cechy statystycznej • szeregi szczegółowe • szeregi rozdzielcze • konstrukcja szeregów rozdzielczych • rozstęp cechy, liczba klas, rozpiętość klas • podział cech 3. Metoda reprezentacyjna 4. Klasyczna analiza szeregu rozdzielczego 5. Przeciętne miary położenia • średnia arytmetyczna • dominanta • mediana 6. Własności średniej arytmetycznej 7. Miary zróżnicowania • rozstęp cechy • wariancja i odchylenie standardowe • współczynnik zmienności • odchylenie przeciętne • wskaźnik asymetrii 8. Nieklasyczna analiza szeregu czasowego (kwartyle) 9-10 Analiza współzależności, korelacja liniowa • rodzaje współzależności • pojęcie kowariancji zmiennych X oraz Y • współczynnik korelacji liniowej Pearsona 11. Współczynnik korelacji rang Spearmana 12-11 Regresja liniowa. Metoda najmniejszych kwadratów 13-14 Równanie regresji i jego ocena na podstawie parametrów struktury stochastycznej 15. Analiza dynamiki zjawisk. Ćwiczenia: 30 godz. 1-2. Omówienie podstawowych pojęć w literaturze przedmiotu 3-4.Analiza szeregu szczegółowego z wykorzystaniem średniej, dominanty, mediany oraz miar zróżnicowania 5-6.Przedstawienie obszarów zastosowań dla metody reprezentacyjnej. Omówienie schematów losowania. Ustalanie liczebności próby 7.Omówienie na przykładach właściwości średniej arytmetycznej 8-9. Analiza szeregu rozdzielczego z możliwością wyznaczenia średniej 10-11. Nieklasyczna analiza szeregu rozdzielczego bez możliwości wyznaczenia średniej. Kwartyle 12. Sprawdzian 13-14. Analiza korelacji. Identyfikacja typu współzależności 15-16. Analiza korelacji cd. Współczynnik korelacji liniowej – ćwiczenia 17-18. Współczynnik korelacji rang Spearmana- ćwiczenia 19. Regresja liniowa. 20-22. Szacowanie równań liniowych z jedną zmienną 22-24. Szacowanie parametrów struktury stochastycznej równania i jego ocena 25-26. Analiza indeksowa dynamiki zjawisk 27-29. Trend liniowy i parametry oceny jakości terendu 30. Sprawdzian. |
Literatura: |
1. Elementy statystyki w zadaniach, Karol Kukuła, PWN 2003, wyd.II poprawione i rozszerzone. 2. Statystyka matematyczna modele i zadania, Jerzy Greń, PWN 2001. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student posiada ogólną wiedzę o analizie szeregów rozdzielczych z wykorzystaniem odpowiednich miar. - student jest zapoznany z ogólną teorią współzależności zjawisk. Umiejętności: - student potrafi wykorzystać poznane miary do analizy empirycznych szeregów strukturalnych. -potrafi dokonać analizy współzależności za pomocą miar korekcji. - umie zbudować proste równanie regresji liniowej oraz dokonać interpretacji jego parametrów. Kompetencje społeczne: - student docenia potrzebę poszerzania zakresu wiedzy oraz zastosowania jej w naukach ekonomicznych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny Ćwiczenia: Oceny wystawia się za wykonanie zadań obliczeniowych (sprawdziany).Ocena końcowa to średnia ocen uzyskanych na zajęciach. Wykłady: Przedmiot kończy się egzaminem pisemnym. Student otrzymuje zestaw 5-7 zadań do rozwiązania. Pozytywną ocenę może uzyskać, gdy osiągnie więcej niż 50% maksymalnej punktacji zestawu, w tym co najmniej 2 zadania całkowicie rozwiązane. Bilans nakładu pracy studenta: - wykłady - 15 godz. - ćwiczenia - 30 godz. - egzamin końcowy - 2 godz. - konsultacje - 4 godz. - opracowanie materiału wykładowego, przyswojenie podanych na wykładach zagadnień i przykładów, w tym wzorów wymaganych dla obliczeń statystycznych - 30 godz. - wykonanie zadań domowych zalecanych na ćwiczeniach - 60 godz. - przygotowanie do sprawdzianów pisemnych - 6 godz. - przygotowanie do egzaminu końcowego - 3 godz. Ogółem: 150 godz. : 30 = 5,0 (czyli 5 pkt ECTS) |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.