Systemy rolnicze a ochrona środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.1s.SRO.SM.ROSXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Systemy rolnicze a ochrona środowiska |
Jednostka: | Katedra Agroekologii i Produkcji Roślinnej |
Grupy: |
Ochrona środ. 2 stopień, stacj. 1 sem. Monitoring ekologiczny środowiska |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: OCHRONA ŚRODOWISKA/ECTS: 3/SEMESTR 1 PROFIL: OGÓLNOAKADEMICKI/FORMA II POZIOM: SM Celem przedmiotu jest przedstawienie miejsca i roli ochrony środowiska we współczesnych systemach rolniczych. Podczas zajęć zostanie omówiony rozwój na świecie i w Polsce systemów i kierunków rolniczych. Przedstawiona zostanie agrotechnika (płodozmiany, uprawa, nawożenie, ochrona roślin) oraz efektywność ekonomiczna w gospodarstwach rolnych funkcjonujących według zasad systemu konwencjonalnego, integrowanego i ekologicznego. Scharakteryzowana zostanie rola i miejsce ochrony środowiska w systemach rolniczych. Zostanie przeprowadzona konfrontacja systemów rolniczych pod względem oddziaływania na środowisko, agrotechnikę, glebochronność, efektywność ekonomiczną, jakość płodów rolnych. Przedstawiony zostanie stan obecny i perspektywy rozwoju systemów rolniczych w USA, Europie Zachodniej i w Polsce. |
Pełny opis: |
Wkłady: 1. Rozwój systemów rolniczych. Zapoznanie z literaturą ( 1 godz.). 2. System konwencjonalny (1 godz.). 3. System integrowany (1 godz.). 4. System ekologiczny (1 godz). 5. Prośrodowiskowe aspekty systemu ekologicznego ! godz). 6. Zastosowanie Kodeksu Dobrej Praktyki Rolniczej w systemach rolniczych (1 godz.). 7. Konfrontacja systemów rolniczych pod względem uprawy i nawożenia (1 godz.). 8. Konfrontacja systemów rolniczych pod względem ochrony roślin i glebochronności (1 godz.). 9. Konfrontacja systemów rolniczych pod względem efektywności ekonomicznej i energetycznej (1 godz.). 10. Konfrontacja systemów rolniczych pod względem jakości płodów rolnych (1 godz.). 11-12. Zagrożenia dla środowiska ze strony systemów rolniczych (1 godz). 13. Miejsce i rola ochrony środowiska w systemach rolniczych, możliwości zanieczyszczenia wody, powietrza i gleby w systemach rolniczych (1 godz.). 14. Stan obecny i perspektywy rozwoju systemów rolniczych w USA, Europie Zachodniej i w Polsce (1 godz). 15. Nowe tendencje w systemach rolniczych oraz potrzeba uczenia się przez całe życie (1 godz.). Ćwiczenia: 1-2, Przeprowadzenie lustracji gospodarstwa integrowanego (studium przypadku). Praca wykonywana w dwu osobowych zespołach w oparciu o przyjęte założenia. Sporządzenie protokołu z lustracji gospodarstwa. Wypełnianie notatnika integrowanej produkcji. Ćwiczenie nr 1 – Przedstawienie metody i zasad kontroli (2 godz). 3-4. Wymagania podstawowe listy kontrolnej (2 godz.). 5-6. Wymagania pomocnicze listy kontrolnej (2 godz.). 7-8. Wymagania uzupełniające (zaleceń) listy kontrolnej (2 godz.). 9-12. Wypełnianie notatnika integrowanej produkcji (4 godz.). 13-14. Wypełnianie protokołu lustracji gospodarstwa integrowanego (2 godz.). 15-16. Ochrona roślin w systemach rolniczych uwzględniająca zasady BHP (2 godz.). 17-18. Obliczanie dawki nawozowej w systemie integrowanym i ekologicznym (2 godz.). 19-20. Obliczanie objętości cieczy roboczej i pestycydu oraz powierzchni szczeliny roboczej w aplikatorach nawozów stosowanych w systemach rolniczych. Obliczanie dochodu rolniczego i dochodu osobistego w różnych systemach (2 godz.). 20-22. Ocena rezultatów próby szpadlowej. Praca wykonywana w dwuosobowych zespołach w oparciu o przyjęte założone. Ocena na podstawie sporządzonego sprawozdania. Ćwiczenie – przedstawienie metody, założeń i zasad próby szpadlowej (2 godz.). 23-24. Analiza makroskopowa oraz analiza struktury gleby (metodą Andrianowa) próbek gleby pobranej spod roślin uprawianych w różnych systemach rolniczych (2 godz). 25-26. Analiza korzeni roślin i mezofauny glebowej występujących w próbkach pobranych w różnych systemach rolniczych (2 godz). 27-28. Analiza zachwaszczenia jako indykatorów stanu gleby w różnych systemach rolniczych (2 godz.). 29-30. Ocena sprawozdań z ćwiczeń (2 godz). Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 55 godz / ECTS 3 w tym: wykłady: 15 godz ćwiczenia: 30 godz. konsultacje: 5 godz. udział w badaniach: 5 godz. udział w egzaminach i zaliczeniu: 5 godz praca własna: 20 godz |
Literatura: |
Podstawowa: Klima K. 2006. Rolnictwo ekologiczne. Wyd. MARR Kraków Świętochowski B., Jabłoński J. 1999. Ogólna uprawa roli i roślin. PWRiL Tyburski J., Zakowska-Biemans S. 2007. Wprowadzenie do rolnictwa ekologicznego. Wyd. SGGW Warszawa, Uzupłniająca Nowicki J. 1992. Konfrontacja systemów rolniczych. ATR Olsztyn, |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. student posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą systemów rolniczych, 2. identyfikuje i charakteryzuje źródła i rodzaje zanieczyszczeń gleby występujące w systemach rolniczych, Umiejętności: 3. ocenia systemy rolnicze pod względem efektywności ekonomicznej, 4. ocenia systemy rolnicze pod względem oddziaływania na glebę, 5. oblicza dawki nawozowe dla różnych systemów, 6. potrafi sporządzić protokół z lustracji gospodarstwa integrowanego, Kompetencje społeczne: 7. realizuje pracę w małych zespołach w celu wykonania określonego zadania, 8. zdaje sobie sprawę z korzyści i zagrożeń dla środowiska naturalnego wynikających ze stosowania różnych systemów rolniczych, 9. rozumie potrzebę ciągłego uzupełniania i poszerzania zakresu wiedzy w naukach rolniczych, |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące (ćwiczenia): 1. Oceny za wykonane obliczenia i działania realizowane indywidualnie i w zespołach dwuosobowych w trakcie prac nad protokołem lustracji gospodarstwa integrowanego oraz rezultatami próby szpadlowej. Wyznacznikiem oceny będzie efektywność i organizacja zespołu oraz umiejętność korzystania z materiałów źródłowych, 2. Poprawność wykonania protokołu oraz sprawozdania, Ocena końcowa (formująca): średnia z ocen formujących Wykłady: Ocena podsumowująca: egzamin ustny z całości wiedzy przedstawionej na wykładach i ćwiczeniach (zadania problemowe, tworzenie krótkich definicji, rozwiązywanie przedstawionych zagadnień) 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ocena końcowa = 0,5 x ocena z egzaminu pisemnego + 0,5 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.