Polityka ekologiczna państwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.1s.PEP.SM.RJBSY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Polityka ekologiczna państwa |
Jednostka: | Katedra Chemii Rolnej i Środowiskowej |
Grupy: |
Jakość i bezpieczeństwo środowiska, 1 sem. stacj. mgr. obowiazkowe - analiza środowiskiem Jakość i bezpieczeństwo środowiska, 1 sem. stacj. mgr. obowiazkowe - zarządzanie środowiskiem |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: JAKOŚĆ I BEZPIECZEŃSTWO ŚRODOWISKA /ECTS: 3/ Semestr 2 Profil ogólnoakademicki / Forma / poziom: SM status: kierunkowy / obowiązkowy Wymagania wstępne: brak Celem przedmiotu jest przedstawienie zagadnień dotyczących polityki ekologicznej Polski oraz Unii Europejskiej. W czasie zajęć zostaną omówione główne założenia i instrumenty, finansowanie oraz egzekwowanie prawa z zakresu polityki ekologicznej UE i Polski. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1 Rozwój polityki ekologicznej na świecie cz.1 2 Rozwój polityki ekologicznej na świecie cz.2 3 Polityka ekologiczna w UE cz.1 4 Polityka ekologiczna w UE cz.2 5 Polityka ekologiczna w UE cz.3 6 Instytucje UE zaangażowane w ochronę środowiska cz.1 7 Instytucje UE zaangażowane w ochronę środowiska cz.2 8 Egzekwowanie Przestrzegania Unijnego Prawa Ochrony Środowiska cz.1 9 Egzekwowanie Przestrzegania Unijnego Prawa Ochrony Środowiska cz.2 10 Dostęp do informacji o środowisku cz.1 11 Dostęp do informacji o środowisku cz.2 12 Prawo ochrony środowiska w Polsce cz. 1. 13 Prawo ochrony środowiska w Polsce cz. 2. 14 Prawo ochrony środowiska w Polsce cz. 3. 15 Prawo ochrony środowiska w Polsce cz. 4. Ćwiczenia: 1 Zasady polityki ekologicznej cz.1 2 Zasady polityki ekologicznej cz.2 3 Instrumenty polityki ekologicznej cz.1 4 Instrumenty polityki ekologicznej cz.2 5 Wieloletnie programy działania UE w ochronie środowiska cz.1 6 Wieloletnie programy działania UE w ochronie środowiska cz.2 7 Wieloletnie programy działania UE w ochronie środowiska cz.3 8 Koncepcja zrównoważonego rozwoju i polityki ekologicznej państwa cz.1 9 Koncepcja zrównoważonego rozwoju i polityki ekologicznej państwa cz.2 10 Polityka ekologiczna w programach operacyjnych i strategicznych cz.1 11 Polityka ekologiczna w programach operacyjnych i strategicznych cz.2 12 Polityka ekologiczna a SOOS cz.1 13 Polityka ekologiczna a SOOS cz.2 14 Finansowanie OŚ cz.1 15 Finansowanie OŚ cz.2 Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 30 ECTS** 1,2 w tym: wykłady: 15 godz. ćwiczenia i seminaria 15 godz. konsultacje 0 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. uw egzaminie i zaliczeniu 0 godz. praca własna (1,8 ECTS**) 45 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Traktaty i Dyrektywy UE. 2. Ustawy i rozporządzenia z zakresu ochrony środowiska. 3. Dokumenty strategiczne i planistyczne Uzupełniająca: 1. II Polityka Ekologiczna Państwa. Dokument przyjęty przez Radę Ministrów w czerwcu 2000 r. i Sejm RP w sierpniu 2001 r. 2. Uchwała Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 22 maja 2009 r. w sprawie dokumentu „Polityka ekologiczna Państwa w latach 2009-2012 z perspektywą do roku 2016”. Monitor Polski, Nr 34, Poz. 501. |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: -student posiada ogólną wiedzę o polityce ekologicznej UE i Polski -student posiada wiedzę na temat finansowania polityki ekologicznej -student zna struktury zarządzania polityka ekologiczną UE i Polski Umiejętności: -identyfikuje dyrektywy, ustawy i rozporządzenia dotyczące ochrony środowiska -potrafi ocenić mechanizmy z zakresu polityki ekologicznej państwa i UE Kompetencje społeczne: -docenia potrzebę ciągłego poszerzania zakresu wiedzy dotyczącej polityki ekologicznej UE i Polski -ma świadomość wpływu podejmowania decyzji środowiskowych na jej stan i ochronę |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Egzamin pisemny (test z wyboru i uzupełnienia + zadania obliczeniowe) Ćwiczenia: rozwiązywanie zadań na poszczególnych ćwiczeniach lub symulacje komputerowe na bieżąco oceniane przez prowadzących pod względem poprawności ich rozwiązania oraz organizacji pracy w zespole. Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia definiowaną w sposób następujący: Ocena końcowa z ćwiczeń: średnia uzyskana z poszczególnych ćwiczeń. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ocena końcowa=0,5 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,5 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.