Ochrona bioróżnorodności
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.1s.OBR.SM.ROSXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona bioróżnorodności |
Jednostka: | Katedra Mikrobiologii i Biomonitoringu |
Grupy: |
Ochrona środ. 2 stopień, stacj. 1 sem. Monitoring ekologiczny środowiska |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: Ochrona Środowiska, / ECTS: 4 / semestr: 1 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SM status: kierunkowy Wymagania wstępne: podstawowa wiedza z zakresu biologii i ochrony środowiska lub dziedzin pokrewnych. Celem przedmiotu jest poznanie bioróżnorodności zwierząt: bezkręgowców i kręgowców oraz środowisk ich życia jako podstawy ich ochrony. Omówiona zostanie rola bioróżnorodności ekosystemów dla środowiska. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Definicja i historia zainteresowania bioróżnorodnością. 2. Co zagraża bioróżnorodności i jakie podejmujemy przeciwdziałania. 3-4. Bioróżnorodność ptaków, zagrożenia i metody ochrony. 5-6. Płazy i gady - zagrożenia i metody ochrony. 7-8. Różnorodność ssaków i ich środowisk, zagrożenia i metody ochrony. 9-10. Ryby - zagrożenia i metody ochrony. 11-12. Gatunki obce zwierząt w środowisku. 13-14. Zwierzęta użytkowe - ich rolnicze znaczenie. Powrót dawnych ras. 15.Ochrona bioróżnorodności ekosystemów lądowych i wodnych. Ćwiczenia: 1-3. Wstęp do morfologii i systematyki bezkręgowców. 4-7. Diagnostyka bezkręgowców chronionych (zgodnie ze stosownym wykazem z aktualnego rozporządzenia), zagrożenia i metody ochrony. 8-11. Diagnostyka bezkręgowców środowisk leśnych (detrytusożercy, koprofagi, nekrofagi, fitofagi), zagrożenia i metody ochrony. 12-15. Diagnostyka bezkręgowców pól uprawnych (szkodniki okopowych, zbóż, bobowatych, fauna pożyteczna towarzysząca roślinożercom), zagrożenia i metody ochrony. 16 -19. Diagnostyka bezkręgowców łąk (szarańczaki, pluskwiaki równo- i różnoskrzydłe, motyle i chrząszcze), zagrożenia i metody ochrony 20-24. Diagnostyka bezkręgowców środowisk wodnych (skoczogony, ważki, jętki, pluskwiaki różnoskrzydłe, widelnice, chrząszcze wodne, sieciarki wodne), zagrożenia i metody ochrony. 25-27. Diagnostyka bezkręgowców środowisk synantropijnych 28-30. Rolnictwo zagrożeniem dla bioróżnorodności. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 50 godz. w tym: wykłady 15 godzin ćwiczenia i seminaria 30 godz. konsultacje 2 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 3 godz. e-learning 0 godz. praca własna 70 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Andrzejewski R., Weigle A. (red.). Różnorodność biologiczna Polski, W-wa 2003. 2. Baldy K. Tunele, płazy, czynna ochrona. Parki Narodowe, 2, 2002. 3. Bałazy S. , Gmiąt A. (red.) Ochrona środowiska rolniczego w świetle programów rolno-środowiskowych UE. Brzesko-Poznań-Turew, 2007. Uzupełniająca: 1. Rusin M., Gospodarek J. 2016. The occurrence of springtails (Collembola) and spiders (Araneae) as an effectiveness indicator of bioremediation of soil contaminated by petroleum-derived substances. Int J Environ Res 10(3): 449-458. 2. Szyszko J., Dymitryszyn J. Wpływ lasów, zadrzewień i zakrzewień śródpolnych na zachowanie bioróżnorodności , Torun, 2008. 3. Święcicki W. (red.) Zasoby genowe roślin użytkowych-gromadzenie, ocena, wykorzystanie. Zesz. Probl. Post. Nauk. Roln. 463, 1998. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - ma pogłębioną wiedzę na temat bioróżnorodności Polski na różnych poziomach systematyki, zagrożeń jakie płyną dla niej ze strony działalności człowieka oraz zna zasady jej ochrony Umiejętności: - dokonuje identyfikacji szkodliwych czynników i ocenia zagrożenia z ich strony dla bioróżnorodności oraz potrafi przeciwdziałać tym zagrożeniom - diagnozuje w stopniu zaawansowanym bezkręgowce zróżnicowanych środowisk Polski. Kompetencje społeczne: - ma świadomość poziomu wiedzy i odczuwa potrzebę ukierunkowanego dokształcania -ma pogłębioną wrażliwość na zachowanie zasobów środowiska naturalnego |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny ograniczony czasowo - pytania otwarte i zamknięte Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: - zaliczenie pisemne ograniczone czasowo - pytania otwarte i zamknięte - ocena umiejętności diagnozowania poznanych bezkręgowców Ocena podsumowująca z ćwiczeń jest średnią z wymienionych powyżej Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.