Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ochrona bioróżnorodności

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: R.1s.OBR.SM.ROSXX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ochrona bioróżnorodności
Jednostka: Katedra Mikrobiologii i Biomonitoringu
Grupy: Ochrona środ. 2 stopień, stacj. 1 sem. Monitoring ekologiczny środowiska
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

KIERUNEK STUDIÓW: Ochrona Środowiska, / ECTS: 4 / semestr: 1

Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SM

status: kierunkowy

Wymagania wstępne: podstawowa wiedza z zakresu biologii i ochrony środowiska lub dziedzin pokrewnych.

Celem przedmiotu jest poznanie bioróżnorodności zwierząt: bezkręgowców i kręgowców oraz środowisk ich życia jako podstawy ich ochrony. Omówiona zostanie rola bioróżnorodności ekosystemów dla środowiska.

Pełny opis:

Wykłady:

1. Definicja i historia zainteresowania bioróżnorodnością.

2. Co zagraża bioróżnorodności i jakie podejmujemy przeciwdziałania.

3-4. Bioróżnorodność ptaków, zagrożenia i metody ochrony.

5-6. Płazy i gady - zagrożenia i metody ochrony.

7-8. Różnorodność ssaków i ich środowisk, zagrożenia i metody ochrony.

9-10. Ryby - zagrożenia i metody ochrony.

11-12. Gatunki obce zwierząt w środowisku.

13-14. Zwierzęta użytkowe - ich rolnicze znaczenie. Powrót dawnych ras.

15.Ochrona bioróżnorodności ekosystemów lądowych i wodnych.

Ćwiczenia:

1-3. Wstęp do morfologii i systematyki bezkręgowców.

4-7. Diagnostyka bezkręgowców chronionych (zgodnie ze stosownym wykazem z aktualnego rozporządzenia), zagrożenia i metody ochrony.

8-11. Diagnostyka bezkręgowców środowisk leśnych (detrytusożercy, koprofagi, nekrofagi, fitofagi), zagrożenia i metody ochrony.

12-15. Diagnostyka bezkręgowców pól uprawnych (szkodniki okopowych, zbóż, bobowatych, fauna pożyteczna towarzysząca roślinożercom), zagrożenia i metody ochrony.

16 -19. Diagnostyka bezkręgowców łąk (szarańczaki, pluskwiaki równo- i różnoskrzydłe, motyle i chrząszcze), zagrożenia i metody ochrony

20-24. Diagnostyka bezkręgowców środowisk wodnych (skoczogony, ważki, jętki, pluskwiaki różnoskrzydłe, widelnice, chrząszcze wodne, sieciarki wodne), zagrożenia i metody ochrony.

25-27. Diagnostyka bezkręgowców środowisk synantropijnych

28-30. Rolnictwo zagrożeniem dla bioróżnorodności.

Struktura aktywności studenta:

zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 50 godz.

w tym:

wykłady 15 godzin

ćwiczenia i seminaria 30 godz.

konsultacje 2 godz.

udział w badaniach 0 godz.

obowiązkowe praktyki i staże 0 godz.

udział w egzaminie i zaliczeniu 3 godz.

e-learning 0 godz.

praca własna 70 godz.

Literatura:

Podstawowa:

1. Andrzejewski R., Weigle A. (red.). Różnorodność biologiczna Polski, W-wa 2003.

2. Baldy K. Tunele, płazy, czynna ochrona. Parki Narodowe, 2, 2002.

3. Bałazy S. , Gmiąt A. (red.) Ochrona środowiska rolniczego w świetle programów rolno-środowiskowych UE. Brzesko-Poznań-Turew, 2007.

Uzupełniająca:

1. Rusin M., Gospodarek J. 2016. The occurrence of springtails (Collembola) and spiders (Araneae) as an effectiveness indicator of bioremediation of soil contaminated by petroleum-derived substances. Int J Environ Res 10(3): 449-458.

2. Szyszko J., Dymitryszyn J. Wpływ lasów, zadrzewień i zakrzewień śródpolnych na zachowanie bioróżnorodności , Torun, 2008.

3. Święcicki W. (red.) Zasoby genowe roślin użytkowych-gromadzenie, ocena, wykorzystanie. Zesz. Probl. Post. Nauk. Roln. 463, 1998.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- ma pogłębioną wiedzę na temat bioróżnorodności Polski na różnych poziomach systematyki, zagrożeń jakie płyną dla niej ze strony działalności człowieka oraz zna zasady jej ochrony

Umiejętności:

- dokonuje identyfikacji szkodliwych czynników i ocenia zagrożenia z ich strony dla bioróżnorodności oraz potrafi przeciwdziałać tym zagrożeniom

- diagnozuje w stopniu zaawansowanym bezkręgowce zróżnicowanych środowisk Polski.

Kompetencje społeczne:

- ma świadomość poziomu wiedzy i odczuwa potrzebę ukierunkowanego dokształcania

-ma pogłębioną wrażliwość na zachowanie zasobów środowiska naturalnego

Metody i kryteria oceniania:

Wykłady:

egzamin pisemny ograniczony czasowo - pytania otwarte i zamknięte

Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący:

1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej.

2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej.

3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%).

4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%).

Ćwiczenia:

- zaliczenie pisemne ograniczone czasowo - pytania otwarte i zamknięte

- ocena umiejętności diagnozowania poznanych bezkręgowców

Ocena podsumowująca z ćwiczeń jest średnią z wymienionych powyżej

Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia)

UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)