Modelowanie procesów w środowisku
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.1s.MPS.NM.ROSXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Modelowanie procesów w środowisku |
Jednostka: | Katedra Agroekologii i Produkcji Roślinnej |
Grupy: |
Ochrona środ. 2 stopień, niestacj. 1 sem. Monitoring ekologiczny środowiska Ochrona środ. 2 stopień, niestacj. 1 sem. Zagrożenia ekosystemów |
Strona przedmiotu: | http://matrix.ur.krakow.pl/~bkulig |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDÓW : OCHRONA ŚRODOWISKA / ECTS: 3 / semestr: 2 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: NM status: kierunkowy Wymagania wstępne: brak Cele kształcenia: zrozumienie istoty modelowania, struktury modeli oraz ich wykorzystanie w badaniach i praktyce. Przedmiotu obejmuje prezentację wybranych modeli opisujących przebieg procesów fizycznych, chemicznych i biologicznych w układzie gleba-roślina-atmosfera. |
Pełny opis: |
Wykłady 1.Założenia, cele i etapy modelowania 2.Gromadzenie danych empirycznych dla celów modelowania; aparatura badawcza. Podstawowe dane meteorologiczne w modelach pogoda; plon. 3. Genaratory danych pogodowych przykłady i wykorzystanie. Charakterystyka modeli roślinnych. 4.Wykorzystanie doświadczeń długotwałych w modelowaniu 5.Modelowanie procesów fizycznych w glebie 6.Modelowanie prrzemian wegla i azotu, erozja gleby. 7.Modelowanie zjawisk i procesów w środowisku - emisja GHG 8.Zastosowanie teledetekcji w modelowaniu Ćwiczenia: 1.Przegląd parametrów roślinnych wykorzystywanych w różnych programach symulacyjnych, obliczanie produkcji potencjalnej i produkcji limitowanej niedoborem wody i składników pokarmowych (2 godz.) 2.Zapoznanie się z funkcjonowaniem modeli WOFOST, APSIM (2 godz) 3.Bilans wybranych składników w środowisku (2 godz) 4.Bilans wodny i cieplny gleby (2 godz.) 5.Obliczanie procesu erozji – model USLE (2 godz) 6.Modelowanie elementów klimatu (2 godz.) 7.Modelowanie hydrologiczne (2 godz) 8.Teledetekcja. zaliczenie (2 godz) Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 34 godz. w tym: wykłady 8 godz. ćwiczenia i seminaria 16 godz. konsultacje 4 godz. udział w badaniach 5 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 1 godz. e-learning 0 godz. Praca własna 56 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: B.Kulig. 2010. Matematyczne modelowanie wzrostu i rozwoju roślin. Wyd. UR w Krakowie Uzupełniająca: K. Rup. 2006. Procesy przenoszenia zanieczyszczeń w środowisku naturalnym D.K. Benbi, R. Nieder. 2003. Handbook of processes an modeling in the soil plant system |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student Wiedza: - zna podstawowe pojęcia z zakresu modelowania, - posiada wiedzę na temat funkcjonowania głównych procesów zachodzących w układzie gleba-roślina-atmosferam (bilans wodny i cieplny gleby, erozja, przemiany materii organicznej i azotu w glebie) - zna podstawowe miary statystyczne wykorzystywane do weryfikacji modeli Umiejętności: - potrafi wykorzystywać generatory danych pogodowych oraz przygotowywać pliki danych pogodowych do modeli symulacyjnych, - potrafi samodzielnie wykonać symulację wzrostu wybranego gatunku roślin rolniczych, - oblicza natężenie wybranych procesów fizycznych (erozja, bilans wodny) Kompetencje społeczne: - potrafi rozwiązywać stawiane problemy i organizować pracę w zespole. - docenia potrzebę łączenia wiedzy interdyscyplinarnej oraz wykorzystania technik komputerowych w badaniach i projektach inżynierskich |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin; Egzamin pisemny (test z wyboru i uzupełnienia + zadania obliczeniowe) lub pytania opisowe Ocena końcowa z ćwiczeń: średnia uzyskana z poszczególnych ćwiczeń. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. Ćwiczenia: rozwiązywanie zadań na poszczególnych ćwiczeniach lub symulacje komputerowe na bieżąco oceniane przez prowadzących pod względem poprawności ich rozwiązania oraz organizacji pracy w zespole. Udzial ocen z egzaminu i ćwiczeń w ocenie końcowej (60 i 40%) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 16 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogdan Kulig | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Klimek-Kopyra, Michał Kopeć, Bogdan Kulig, Tomasz Zaleski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 16 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogdan Kulig | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Klimek-Kopyra, Bogdan Kulig | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia audytoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 16 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Bogdan Kulig | |
Prowadzący grup: | Michał Kopeć, Bogdan Kulig | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.