Mikroekonomia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.1s.MIK.NL.RZAXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Mikroekonomia |
Jednostka: | Katedra Ekonomii i Gospodarki Żywnościowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Mikroekonomia (m) * Microeconomics (m) Celem przedmiotu jest: zapoznanie studentów z podstawowymi kategoriami gospodarki rynkowej oraz teorią poszczególnych podmiotów gospodarczych, uwzględniające w szczególności procesy dostosowawcze oraz następujące prawa: rzadkości, substytucji, Engla, popytu i podaży, Gossena, malejącej krańcowej stopy substytucji dóbr, wydajności nieproporcjonalnej; ćwiczenie umiejętności interpretacji zjawisk rynkowych z uwzględnieniem zarówno ich przyczyn jak i skutków. |
Pełny opis: |
Mikroekonomia (m) * Microeconomics (m) Wykłady (30h): 1. Istota nauki ekonomii i praprzyczyna jej konieczności w życiu społecznym; cele i definicje ekonomii oraz jej interdyscyplinarny charakter; (3h) 2. Ewolucja pojęcia rynku i jego klasyfikacja; struktury rynkowe i ich znaczenie; istota mechanizmu rynkowego; cenowe i pozacenowe determinanty popytu i podaży; (3h) 3. Prawo popytu i podaży - równowaga rynkowa; procesy dostosowawcze - modele pajęczyn; (3h) 4. Podstawy teorii zachowania konsumenta, gospodarstwo domowe jako podmiot o określonych funkcjach; (3h) 5. Założenia teorii użyteczności krańcowej (szkoła austriacka); rola i znaczenie praw Gossena; (3h) 6. Podstawy teorii krzywych obojętności (szkoła anglosaska); prawo malejącej krańcowej stopy substytucji dóbr; równowaga gospodarstwa domowego; (3h) 7. Przedsiębiorstwo jako podmiot gospodarczy o zróżnicowanej formie; podstawy teorii zachowania producenta; (3h) 8. Funkcja produkcji i kategorie produkcyjności oraz prawo wydajności nieproporcjonalnej; (3h) 9. Kategorie kosztów w przedsiębiorstwie; przychody przedsiębiorstwa w różnych strukturach rynkowych; (3h) 10. Proces maksymalizacji zysku - analiza punktów strategicznych; równowaga przedsiębiorstwa. (3h) Ćwiczenia (15h): 1. Podstawowe pojęcia ekonomiczne - abecadło teorii gospodarki rynkowej; instrumentarium analizy ekonomicznej; charakterystyka systemu rynkowego - ruch okrężny dochodów i wydatków ludności w gospodarce rynkowej; (3h) 2. Obliczanie różnych elastyczności popytu i podaży; paradoksy rynkowe; procesy dostosowawcze - modele pajęczyn – zadania; (3h) 3. Prawo malejącej użyteczności krańcowej - przykłady arytmetyczne; prawo wyrównywania użyteczności krańcowych - optimum konsumenta; (3h) 4. Analiza arytmetyczna funkcji produkcji (krzywa Knight'a) w krótkim okresie; analiza arytmetyczna struktury kosztów w krótkim okresie; (3h) 5. Obliczanie poszczególnych kategorii przychodów w krótkim okresie; proces maksymalizacji zysku - analiza arytmetyczna punktów strategicznych; obliczanie zysku dla różnych struktur rynkowych w krótkim okresie – zadania. (3h) |
Literatura: |
Dach Z. 2000: Podstawy mikroekonomii; Wyd. Nauk. Synaba, Kraków. Begg D., Fischer S., Dornbusch R. 2000: Ekonomia – Mikroekonomia; PWE, Warszawa. Samuelson P.A., Nordhaus W.D. 2005: Ekonomia 1; Wyd. PWN, Warszawa. Samuelson P.A., Nordhaus W.D. 1989: Microeconomics – a Version of Economics; McGraw-Hill Book Company, New York. |
Efekty uczenia się: |
Student po zakończonym kursie: a) wiedza: - identyfikuje praprzyczynę nauki ekonomii i wyjaśnia jej konieczność w życiu społecznym, - wskazuje podstawowe pojęcia ekonomiczne oraz wymienia cele i narzędzia ekonomii, - definiuje cechy nauki ekonomii oraz poszczególne struktury rynkowe, - charakteryzuje zjawiska równowagi: rynkowej, konsumenta oraz producenta , - opisuje mechanizmy rynkowe, uwzględniając determinanty popytu i podaży; b) umiejętności: - interpretuje zjawiska i procesy mikroekonomiczne występujące w gospodarce rynkowej i ocenia ich przyczyny oraz skutki, - przedstawia poszczególne kategorie mikroekonomiczne oraz identyfikuje je w praktyce dnia codziennego, - wyjaśnia mechanizmy funkcjonowania podstawowych praw ekonomicznych w systemie rynkowym, - oblicza: elastyczności popytu i podaży z uwzględnieniem procesów dostosowawczych (modele pajęczyny), - oblicza kategorie użyteczności w ramach teorii zachowania gospodarstwa domowego, - oblicza kategorie produkcyjności, kosztów, przychodów oraz zysków, - rozróżnia i porównuje punkty strategiczne, wielkości optymalne w teorii konsumenta i producenta, - wyjaśnia poszczególne etapy procesu maksymalizacji zysku w przedsiębiorstwie; c) kompetencje społeczne: - docenia rolę i znaczenie mechanizmów mikroekonomicznych kształtujących gospodarkę rynkową we współczesnym świecie, - ma świadomość interdyscyplinarnego charakteru nauk ekonomicznych, - dostrzega przykłady zjawisk mikroekonomicznych w praktyce dnia codziennego. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń (oceny formujące): - uzasadnienie selekcji materiału do prezentacji, - interpretacja procesów i zjawisk ekonomiczno-społecznych zachodzących w systemie rynkowym, - umiejętność dyskusji na temat przykładów zjawisk mikroekonomicznych zauważalnych w dniu codziennym, - oryginalność prezentacji. Ocena końcowa: średnia z ocen cząstkowych. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen: dobrej (4,0 – średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 – średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 – średnio >90%). Uwaga: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. Zaliczenie wykładów na podstawie egzaminu pisemnego (polecenia dotyczą umiejętności kojarzenia i łączenia poszczególnych kategorii, zjawisk i procesów ekonomiczno-społecznych oraz prezentacji na wykresach podstawowych praw i zależności ekonomicznych w systemie rynkowym, obejmujących następujące teorie: rynku, konsumenta, producenta – ze szczególnym uwzględnieniem punktów i stref strategicznych oraz wielkości optymalnych). Bilans nakładu pracy studenta: - wykłady – 30 godz. - ćwiczenia – 15 godz. - egzamin końcowy – 2 godz. - konsultacje – 16 godz. Razem: 63 godz. : 25 = 2.5 (czyli 3 pkt ECTS) - przygotowanie się do ćwiczeń (do dyskusji, percepcja spectrum zagadnienia) – 15 godz. - przygotowanie prezentacji multimedialnej – 30 godz. - penetracja literatury (polskiej i obcojęzycznej) – 20 godz. - wykonanie kalkulacji mikroekonomicznych (zapoznanie się z metodą obliczeń) – 15 godz. - przygotowanie się do egzaminu – 25 godz. Razem godz. praktyczne: 105 godz. : 25 = 4.2 (czyli 4 pkt ECTS) OGÓŁEM: 7 pkt ECTS |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.