Matematyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.1s.MAT.SI.ROSXZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Matematyka |
Jednostka: | Katedra Statystyki i Polityki Społecznej |
Grupy: |
Ochrona środowiska, 1 sem, stacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
LUB
6.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: OCHRONA ŚRODOWISKA/ ECTS: 6 / semestr: 1 Profil: ogólnoakademicki /Forma i poziom: SM status: kierunkowy Wymagania wstępne: brak Celem kształcenia jest wprowadzenie teorii z zakresu analizy matematycznej i algebry liniowej stanowiącej podbudowę metod matematycznych przydatnych w badaniach rolniczych. Program nauczania obejmuje zagadnienia dotyczące analizy funkcji jednej zmiennej wraz z rachunkiem różniczkowym i jego zastosowaniami a także tematykę związaną z własnościami przestrzeni wektorowych. |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Funkcja - definicja, własności. Funkcje elementarne i ich cechy. Podstawowe typy równań i nierówności - 2 godz. 2.Funkcje cyklometryczne - definicja i podstawowe własności - 2 godz. 3. Ciąg i jego granica, podstawowe twierdzenia ułatwiające wyznaczanie granic 4.Granica ciągu-cd. Liczba Eulera. 5. Szeregi liczbowe; definicja zbieżności szeregu, szereg harmoniczny i harmoniczny uogólniony, podstawowe kryteria zbieżności szeregów (Cauchy'ego Alemberta, porównawcze), zbieżność warunkowa i bezwzględna, kryterium Leibniza. 6. Granica funkcji - definicja i podstawowe własności, twierdzenia ułatwiające wyznaczanie granic. 7. Ciągłość funkcji - definicja, własności funkcji ciągłych i ich zastosowania. 8. Pochodna funkcji- definicja, interpretacja geometryczna. Styczna do wykresu funkcji w punkcie. Podstawowe wzory rachunku różniczkowego. 9.Podstawowe twierdzenia rachunku różniczkowego (twierdzenie Rolla, Lagrange'a.Zastosowanie pochodnych do badania właściwości funkcji (monotoniczność, ekstrema lokalne). 10. Pochodne wyższych rzędów i ich zastosowanie. (wypukłość, punkty przegięcia). Reguła de L'Hospitala. 11. Badanie przebiegu zmienności funkcji 12. Całka nieoznaczona- podstawowe własności, wzory i reguły całkowania. 13. Przykłady obliczania całek nieoznaczonych. Całkowanie funkcji wymiernych. 14. Całka oznaczona i jej podstawowe zastosowania. 15. Zastosowanie geometryczne całek oznaczonych. Ćwiczenia 1. Wyznaczanie dziedziny funkcji. Rozwiązywanie równań i nierówności wielomianowych (n-tego stopnia) wymiernych i wykładniczych. Funkcje cyklometryczne - konstrukcja wykresu -2 godz. 2.Wyznaczanie granic ciągów z zastosowaniem poznanych twierdzeń (twierdzenie o granicy sumy, iloczynu i ilorazu ciągów, twierdzenie o trzech ciągach). granice związane z liczbą e - 2 godz. 3.Wyznaczanie granic ciągów-cd. Zastosowanie podstawowych kryteriów zbieżności szeregów (kryterium Cauchy'ego,d' Alemberta, porównawcze). 4.Badanie zbieżności warunkowej i bezwzględnej z wykorzystaniem kryterium Leibniza - 2 godz. 5.Sprawdzian umiejętności. Granica funkcji- podstawowe własności- 2 godz. 6.Granica funkcji - zastosowanie twierdzeń ułatwiających wyznaczanie granic. 7.Badanie ciągłości funkcji. Zastosowanie własności funkcji ciągłych do przybliżonego rozwiązywania równań - 2 godz. 8.Obliczanie pochodnej funkcji. Styczna do wykresu funkcji w punkcie - 2 godz. 9.Wykorzystanie twierdzenie Rolla, Lagrange'a. Zastosowanie pochodnych do badania właściwości funkcji (monotoniczność, ekstrema lokalne) - 2 godz. 10. Pochodne wyższych rzędów i ich zastosowanie (wypukłość, punkty przegięcia). Reguła de L'Hospitala - 2 godz 11.Badanie przebiegu zmienności funkcji- 2 godz. 12.Obliczania całek nieoznaczonych z wykorzystaniem metody całkowania przez części i przez podstawienie - 2 godz. 13.Obliczania całek nieoznaczonych-cd. Całka oznaczona - podstawowe własności - 2 godz. 14.Wykorzystanie całek oznaczonych do obliczanie pól i objętości - 2 godz. 15.Sprawdzian wiadomości. Struktura aktywności studenta: Zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego: 55 godz. wykłady 15 godz. ćwiczenia i seminaria 30 godz. konsultacje 5 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 5 godz. praca własna 70 godz. |
Literatura: |
Literatura Podstawowa: 1.Ptak M.: Matematyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych 2.Krysicki w., Włodarski L.: Analiza matematyczna w zadaniach. 3.Badach E., Bogocz D., Krawontka J., Kukuła K.: Wybrane zagadnienia matematyki w zadaniach. Uzupełniająca: 1. Leitner R., Matuszewski W., Rojek Z.: Zadania z matematyki wyższej cz I i II |
Efekty uczenia się: |
po zakończeniu kursu student : Wiedza: -zna definicje, twierdzenia oraz własności obiektów z zakresu objętego programem, -Umiejętności: - wybiera właściwą/najlepszą procedurę prowadzącą do rozwiązania danego problemu oraz potrafi uzasadnić ten wybór - poprawnie przeprowadza niezbędne obliczenia, opisuje i interpretuje otrzymane wyniki, - rozwiązuje wybrane problemy praktyczne w oparciu o poznane metody matematyczne (np. z zakresu optymalizacji parametrów) Kompetencje społeczne: -student umie organizować pracę w małym zespole |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Egzamin pisemny złożony z zadań obliczeniowych i pytań z wprowadzonego zakresu teorii. Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia definiowaną w następujący sposób: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: Zaliczenie ćwiczeń następuje na podstawie wyników trzech sprawdzianów pisemnych oraz ocen uzyskanych z odpowiedzi ustnych. Aby uzyskać zaliczenie ćwiczeń należy zdobyć łącznie przynajmniej 50% punktów z maksymalnej możliwej do zdobycia ich liczby. Przyjęto zakresy procentowe niezbędne do uzyskania poszczególnych ocen takie same jak w przypadku oceny wykładów. Ocena końcowa jest średnią arytmetyczną oceny z ćwiczeń i oceny z wykładów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Badach | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Badach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Badach | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Badach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Elżbieta Badach | |
Prowadzący grup: | Elżbieta Badach | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.