Matematyka
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.1s.MAT.NI.RROXY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Matematyka |
Jednostka: | Katedra Statystyki i Polityki Społecznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: ROLNICTWO/ECTS: 5/ semestr 1 Profil:ogólnoakademicki/ Forma i poziom: NL status: podstawowy Celem kształcenia jest uzupełnienie i uporządkowanie wiedzy oraz ukształtowanie umiejętności studenta z zakresu metod matematycznych w szczególności rachunku różniczkowego i przydatnych w analizie danych i w zastosowaniach w naukach rolniczych. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1 i 2. Funkcja definicja, własności. Funkcje elementarne i ich cechy, podstawowe typy równań i nierówności.Funkcje cyklometryczne. 3 i 4. Ciąg i jego granica, podstawowe twierdzenia ułatwiające wyznaczanie granic. Liczba Eulera. 5. Granica funkcji - definicja i podstawowe własności, twierdzenia ułatwiające wyznaczanie granic. 6. Ciągłość funkcji-definicja, własności funkcji ciągłych i ich zastosowania. 7 i 8. Pochodna funkcji- definicja, interpretacja geometryczna. Styczna do wykresu funkcji w punkcie. 9 i 10. Podstawowe wzory rachunku różniczkowego. Zastosowanie pochodnych do badania właściwości funkcji (monotoniczność) Ćwiczenia: 1.Funkcje elementarne - powtórzenie i uzupełnienie wiadomości. Funkcja wykładnicza i logarytmiczna - 2h. 2.Funkcja złożona. Granica ciągu. - 2h. 3. Badanie ciągłości funkcji - 2h. 5.Obliczanie pochodnej, równanie stycznej. - 2h 6-7. Badanie monotoniczności funkcji. Ekstrema lokalne - 2h. 8.Wklęsłość, wypukłość, punkty przegięcia. - 1h. Struktura aktywności studenta:: zajęcia zrealizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 30, ECTS 1,2 w tym: wykłady 10 godz. ćwiczenia 15 godz. konsultacje 2 godz udział w egzaminie i zaliczeniach 3 godz. praca własna 65 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. E.Badach, D.Bogocz, J.Krawontka, K.Kukuła "Wybrane zagadnienia matematyki w zadaniach", AR w Krakowie, skrypt. 2. Ptak M., Matematyka dla studentów kierunków technicznych i przyrodniczych Akademia Rolnicza, Kraków 2007. 3. W.Krysicki, L.Włodarski "Analiza matematyczna w zadaniach", Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. Uzupełniająca: 1. Leitner R., Matuszewski W. Rojek Z. Zadania z matematyki wyższej |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu kursu student: Wiedza: - student zna podstawowe pojęcia z zakresu rachunku różniczkowego i całkowego (potrafi przedstawić ich interpretację geometryczną) - zna podstawowe metody i narzędzia rozwiązywania zadań z zakresu podstaw rachunku różniczkowego Umiejętności: - student oblicza proste granice ciągów i funkcji, pochodne, całki nieoznaczone i oznaczone, - rozwiązuje proste zadania z zakresu badania przebiegu zmienności funkcji - rozwiązuje wybrane problemy praktyczne w oparciu o poznane metody matematyczne. Kompetencje społeczne: - student jest świadomy użyteczności poznanych metod w zagadnieniach praktycznych do obliczeń, oszacowań i prognoz, w szczególności finansowych i ekonomicznych, - umie współdziałać i pracować w grupie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą zaliczenia przedmiotu jest wynik sprawdzianu pisemnego oraz odpowiedzi ustnych. Ocena końcowa na zaliczenie ćwiczeń jest średnią ważoną uzyskanych ocen. -- 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.