Laboratorium akredytowane i dobre praktyki laboratoryjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.1s.LAB.NM.RJBSY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Laboratorium akredytowane i dobre praktyki laboratoryjne |
Jednostka: | Katedra Chemii Rolnej i Środowiskowej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Zapoznanie ze standardami jakości przewidzianymi dla laboratoriów badawczych i wzorcujących, ze szczegółami wprowadzania i utrzymania systemu zarządzania jakością w laboratorium oraz zasadami starań o certyfikaty i akredytację i ich utrzymanie. Ćwiczenia laboratoryjne uczą form kontaktu z Polskim Centrum Akredytacji oraz praktycznych umiejętności prowadzenia systemu kontroli jakości, udziału w sprawdzianach i audytach w symulacyjnych działaniach zaprojektowanych przez prowadzącego. Ćwiczenia terenowe obejmują wizytę studentów w laboratorium akredytowanym |
Pełny opis: |
Lp. Wykłady: 1 Zasady Dobrej Praktyki Laboratoryjnej (GLP) 2 Podstawowe akty prawne i definicje związane z akredytacją. 3 Wymagania dotyczące zarządzania procesami w laboratorium 4 Pobieranie próbek, postępowanie z obiektami do badań i wzorcowań. 5 Spójność pomiarowa. Wzorce odniesienia i materiały odniesienia. 6 Procedury badawcze. Walidacja procedury pomiarowej. 7 Sprawozdania z badań, opinie i interpretacje 8 Zasady wyboru metody badań i wyposażenia badawczego do praktycznego stosowania w laboratorium 9 Sterowanie jakością w laboratorium. Księga jakości. 10 Wymagania Polskiego Centrum Akredytacji (PCA) wobec laboratorium akredytowanego (DA-01, DAB-07) 11 Akredytacja w polskim prawie. Obowiązek czy dobrowolność. 12 Zasady bezpieczeństwa pracy w laboratorium mikrobiologicznym. Pomieszczenia i wyposażenie laboratorium mikrobiologicznego. 13 Aparatura i sprzęt mikrobiologiczny (komory szczepień, wytrząsarki, wirówki, chłodnie, inkubatory, szafy hodowlane) 14 Dobra technika mikrobiologiczna (DTM) 15 Sterylizacja – zasady wyjaławiania, sprzęt sterylizujący (aparat Kocha, autoklaw). Metody izolacji, hodowli Ćwiczenia: 1 Przygotowanie standardowych procedur operacyjnych (SOP) stworzenie ksiegi jakości 2 Przygotowanie dokumentacji dla jednostki certyfikującej 3 "Podstawowe techniki badań mikrobiologicznych. Statystyka przedmiotu godziny;ECTS 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy 75;3 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) 30;1,20 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty 10,00;1,00 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. 45;1,80 |
Literatura: |
Literatura: "Podstawowa: Polska Norma PN-EN ISO/IEC 17025:2005 - „Ogólne wymagania dotyczące kompetencji laboratoriów badawczych i wzorcujących”, ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ZDROWIA z dnia 22 maja 2013 r. w sprawie Dobrej Praktyki Laboratoryjnej i wykonywania badań zgodnie z zasadami Dobrej Praktyki Laboratoryjnej Uzupełniająca: DA-01 Opis systemu akredytacji; DAB-07 Akredytacja laboratoriów badawczych. Wymagania szczegółowe; PKN-ISO/IEC Guide 99 Miedzynarodowy słownik metrologii; Polityka dotycząca zapewnienia spójności pomiarowej; Handbook: good laboratory practice (GLP): quality practices for regulated non-clinical research and development -2nd ed.Copyright © World Health Organization on behalf of the Special Programme for Research andTraining in Tropical Diseases 2009" Publikacje własne: Gambuś Florian, Wieczorek Jerzy: Analiza instrumentalna : dla studentów kierunków rolnictwo i ochrona środowiska, 2013, Wydawnictwo Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie, ISBN 978-83-60633-85-4, 305 s; Czech T., Barco Bonilla N., Gambus F., Romero Gonzalez R., Marin-Saez J., Martinez Vidal J.L., Garrido Frenich A., (2016), Fast analysis of 4-tertoctylphenol, pentachlorophenol and 4-nonylphenol, in river sediments by QuEChERS extraction procedure combined with GC-QqQ-MS/MS, Science of the Total Environment 557–558, 681–687. |
Efekty uczenia się: |
wiedza: Efekty Kształcenia: student: LAB_W01 zna i rozumie podstawowe pojecia zwiazane z normalizacją, certyfikacją, akredytacją i audytem jakości LAB_W02 rozumie zasady systemu normalizacji, certyfikacji oraz zasady prowadzenia audytów jakości LAB_W03 zna dobre praktyki laboratoryjne Umiejętnosci: LAB_U01 opracowuje standardowe procedury operacyjne w zgodzie z obowiazujacymi przepisami LAB_U02 potrafi wyszukać i wykorzystać informacje pochodzące z różnych źródeł LAB_U03 umie przeprowadzić audyt Kompetencje społeczne: LAB_K01 ma świadomość znaczenia społecznej, zawodowej i etycznej odpowiedzialności za jakość badań i bezpieczeństwo pracy w laboratorium LAB_K02 potrafi pracować w zespole podczas realizowanych ćwiczeń tworząc projekt zespołowy |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny (test z wyboru i uzupełnienia + zadania obliczeniowe) Ćwiczenia: rozwiązywanie zadań na poszczególnych ćwiczeniach lub symulacje komputerowe na bieżąco oceniane przez prowadzących pod względem poprawności ich rozwiązania oraz organizacji pracy w zespole. Ocena końcowa z ćwiczeń: średnia uzyskana z poszczególnych ćwiczeń. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.