Kształtowanie środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.1s.KSR.SM.RROXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kształtowanie środowiska |
Jednostka: | Katedra Chemii Rolnej i Środowiskowej |
Grupy: |
Rolnictwo, sp. ekonomika rolnictwa, 1 sem. II stopień, stacj. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDIÓW: OCHRONA ŚRODOWISKA/ECTS: 4/SEMESTR 1 PROFIL OGÓLNOAKADEMICKI/FORMA II POZIOM: SM Celem przedmiotu jest przedstawienie elementów środowiska i oceny jego stanu na terenach rolniczych, relacji człowiek-środowisko, rekultywacji terenów zdegradowanych, prawidłowego gospodarowania na użytkach rolnych, modelu funkcjonalno-przestrzennego systemu przyrodniczego, rekultywacji zdegradowanego krajobrazu oraz strategii ochrony i kształtowania środowiska. W czasie zajęć zostaną omówione definicje i podstawowe pojęcia. Będą przedstawione zagrożenia środowiska wynikające z działalności człowieka i sposoby przeciwdziałania degradacji elementów środowiska. Zostaną scharakteryzowane prośrodowiskowe zasady gospodarowania na użytkach rolnych oraz kształtowanie i ochrona krajobrazu, planowanie i wykorzystanie użytków ekologicznych dla wzmocnienia ekologicznej stabilności biocenoz. |
Pełny opis: |
1. Definicje i podstawowe pojęcia, wymagania dotyczące zaliczenia. Rozwój ochrony oraz kształtowania środowiska i krajobrazu( 1 godz.). 2. Zagrożenia środowiska w wyniku działalności człowieka (przemysł wydobywczy i przetwórczy, energetyka, motoryzacja, rolnictwo, melioracje gruntów, składowanie odpadów, działania wojska). Skutki antropopresji (1 godz.). 3. Strategia ochrony i kształtowania środowiska oraz krajobrazu. Modele przeobrażeń środowiska w planach regionalnych (1 godz.). 4. Ochrona przyrody, środowiska i krajobrazu w przepisach prawnych (1 godz.). 5. Rola rozwoju zrównoważonego w kształtowaniu elementów krajobrazu, strategia ochrony i kształtowania środowiska (1 godz.). 6. Renaturyzacja oraz rekultywacja zdegradowanych elementów środowiska (cieki, zbiorniki wodne, tereny rekreacyjne) (1 godz.). 7. Rewitalizacja terenów pokopalnianych, poprzemysłowych, powojskowych, miejskich jako działania naprawcze w kształtowaniu krajobrazu (1 godz.). 8. Granica rolno-leśna i jej wpływ na strukturę użytkowania ziemi (1 godz). 9. Ochrona użytków rolnych przed erozją (1 godz.). 10. Proekologiczne kierunki w rolnictwie (1 godz.). 11. Planowanie i wykorzystanie użytków ekologicznych dla wzmocnienia ekologicznej stabilności biocenoz (1 godz.). 12. Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej. 13-14. Model fukcjonalno-przestrzenny systemu przyrodniczego (2 godz.). 15. Zasady wyboru metod i technologii w rolnictwie, które umożliwią gospodarowanie w sposób bezpieczny dla środowiska, postęp i tendencje w kształtowaniu środowiska oraz potrzeba uczenia się przez całe życie (1 godz.). Ćwiczenia: 1. Ocena degradacji elementów krajobrazu przez przemysł wydobywczy i przetwórczy - przykłady działań naprawczych (1 godz.). 2. Ocena skażenia środowiska ze źródeł rolniczych i pozarolniczych oraz metody i sposoby przeciwdziałania - przykłady i możliwości likwidacji ujemnych skutków (1 godz.). 3. Lokalne programy i regionalne plany przekształceń środowiska i krajobrazu (1 godz.). 4. Ocena skuteczności renaturyzacji, rekultywacji i rewitalizacji w kształtowaniu krajobrazu na przykładzie własnego miejsca zamieszkania (1 godz.). 5. Obliczanie erozyjnych strat gleby przy wykorzystaniu metody parametrycznej USLE - praca w dwuosobowych zespołach (1 godz.). 6-7. Obliczanie glebochronnej skuteczności płodozmianów na gruntach ornych - praca w dwuosobowych zespołach (2 godz.). 8. Ocena skutków modyfikacji przebiegu granicy rolno-leśnej na zmianę użytkowania ziemi - praca w dwuosobowych zespołach (1 godz.) 9. Planowanie i urządzanie użytków ekologicznych, praca w dwuosobowych zespołach (1 godz.). 10. Model funkcjonalno-przestrzenny systemu przyrodniczego w krajobrazie rolniczym - praca w dwuosobowych zespołach (1 godz.). 1-5. Ćwiczenia terenowe: Ocena degradacji środowiska oraz skuteczności zabiegów przeciwerozyjnych (5 godz.). Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego godz. 40 / ECTS: 4 w tym: wykłady: 15 godz. ćwiczenia i seminaria: 15 godz konsultacje: 5 godz udział w badaniach: 0 godz. udział w egzaminach i zaliczeniu: 5 godz praca własna: 60 |
Literatura: |
Podstawowa: Bieszczad S., Sobota J. 1999. Zagrożenia, ochrona i kształtowanie środowiska przyrodniczo-rolniczego. Wyd. AR we Wrocławiu, Wrocław. Borcz Z. 2000. Infrastruktura terenów wiejskich. Wyd. AR we Wrocławiu, Wrocław. Dubel K. 1996. Ochrona i kształtowanie środowiska. Oficyna Wyd. MAKAGO, Bytom. Duer I., Fotyma M., Madej A. (red.). 2004. Kodeks Dobrej Praktyki Rolniczej. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, Ministerstwo Środowiska, Warszawa [dostępne online]. Józefaciuk A., Józefaciuk Cz. 1966. Mechanizm i wskazówki metodyczne badania procesów erozji. Państ. Insp. Ochr. Środ., ser. Biblioteka Monitoringu Środowiska, Warszawa. Uzupełniająca: Kasprzyk P. 2009. Kierunki rekultywacji w górnictwie odkrywkowym. Problemy Ekologii Krajobrazu, XXIV, 7–15 [dostępne on line] Klima K., Kasperczyk M. 2009. Gospodarka rolna na terenach górskich. Wyd. PWSZ w Sanoku, Sanok. Koreleski K. 2009. Ochrona i kształtowanie terenów rolniczych w systemie kreowania krajobrazu wiejskiego. Infrastruktura i Ekologia Terenów Wiejskich, 4/2009, 5–20 [dostępne online]. Królikowski J.T., Rylke J. 2001. Społeczno-kulturowe podstawy gospodarowania przestrzenią. Wyd. SGGW, Warszawa. Lorens P., Martyniuk-Pęczek J. (red.). 2010. Zarządzanie rozwojem przestrzennym miast. Seria Miasto Metropolia Region, Wyd. Urbanista, Gdańsk [dostępne online]. Nowacki J. (red.) 2007. Zasoby przyrodnicze szansą zrównoważonego rozwoju. Wyd. A.R. w Poznaniu, Poznań. Rachwał B., Szpakowska B. 2009. Próby rekultywacji krajobrazu dla potrzeb turystyki na przykładzie Legnicko-Głogowskiego Okręgu Miedziowego. Nauka Przyroda Technologie, 3, 1, #37 [dostępny online]. Stępczak K. 1999. Ochrona i kształtowanie środowiska. WSiP, Warszawa. Aktualne ustawy i rozporządzenia dotyczące ochrony i kształtowania środowiska oraz zagospodarowania przestrzennego. |
Efekty uczenia się: |
wiedza: - student posiada zaawansowaną wiedzę dotyczącą elementów środowiska i oceny jego stanu, relacji człowiek-środowisko, rekultywacji terenów zdegradowanych, modelu funkcjonalno-przestrzennego systemu przyrodniczego oraz strategii ochrony i kształtowania środowiska, - identyfikuje i charakteryzuje zasady gospodarowania na użytkach rolnych w sposób bezpieczny dla środowiska, umiejętności: - opisuje i definiuje elementy środowiska i ocenia jego stan, opisuje założenia kształtowania i ochrony krajobrazu, rozpoznaje zagrożenia i przeciwdziała skażeniu środowiska, - wybiera właściwe rozwiązania w zakresie rekultywacji krajobrazu zdegradowanego, - umie prawidłowo gospodarować na terenach rolnych z zachowaniem koniecznych układów ekologicznych i ochrony przeciwerozyjnej, - ocenia stan obecny i wskazuje na optymalne rozmieszczenie użytków rolnych w zlewni poprzez wyznaczenie przebiegu granicy rolno-leśnej oraz wskazania modelu funkcjonalno-przestrzennego systemu przyrodniczego w krajobrazie rolniczym, kompetencje społeczne: - organizuje pracę w małych zespołach w celu wykonania określonego zadania, - docenia pozatechniczne aspekty działalności inżynierskiej, w tym jej wpływ na środowisko, i związaną z tym odpowiedzialność za podejmowane decyzje, - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące (ćwiczenia): 1. Oceny za wykonanie zadań projektowych i obliczeniowych rozwiązywanych indywidualnie i w zespołach dwuosobowych. Wyznacznikiem oceny będzie efektywność i organizacja zespołu oraz umiejętność korzystania z materiałów źródłowych. 2. Poprawność rozwiązania projektów, opracowań i obliczeń indywidualnych oraz zespołowych. Ocena końcowa: średnia z ocen formujących. Wykłady: Ocena podsumowująca: pisemny egzamin z całości wiedzy przedstawionej na wykładach i ćwiczeniach (zadania problemowe, tworzenie krótkich definicji). Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób nastepujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu pisemnego + 0,4 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) |
Praktyki zawodowe: |
Brak |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.