Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia myśli ekonomicznej

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: R.1s.HME.SM.REKZEX
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia myśli ekonomicznej
Jednostka: Katedra Statystyki i Polityki Społecznej
Grupy: Ekonomia 2 st., stacjon. ekonomika żywności - p. obowiazkowe, sem 1
Ekonomia II st., stacj. zarządzanie i marketing -p. obowiazkowe
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Skrócony opis:

Podstawowym celem przedmiotu jest cel poznawczy. Zdobyta wiedza z tematyki kursu pozwoli studentowi poznać bliżej procesy społeczno-ekonomiczne i polityczne zachodzące we współczesnym świecie. Omówione zostaną poszczególne etapy rozwoju myśli ekonomicznej, jej związek z sytuacją gospodarczą oraz wpływ teorii ekonomicznych na kształt polityki gospodarczo-społecznej.

Pełny opis:

Wykłady:

1. Jaką rolę spełniają w życiu społeczno-ekonomicznym i politycznym

ideologie, doktryny i programy polityczne i ekonomiczne.

2. Powstanie merkantylizmu.

3. Kameralizm w Europie Środkowo-Wschodniej.

4. Fizjokratyzm w Europie i w Polsce.

5. Jakie są źródła liberalizmu i etapy jego rozwoju.

6. Klasyczna ekonomia polityczna.

7. Ekonomia polityczna Marksa.

8. Neoklasyczna myśl ekonomiczna.

9. Współczesna krytyka ekonomii neoklasycznej.

10. Instytucjonalizm.

11. Walras i teoria równowagi ogólnej.

12. Alfred Marshall i ekonomia neoklasyczna.

13. Rozwój nowoczsnej heterodoksyjnej myśli ekonomicznej.

14. Rozwój nowoczesnej teorii mikroekonomicznej.

15. Rozwój ekonometrii i metod emipirycznych w ekonomii.

Ćwiczenia:

1. Kryteria klasyfikacji współczesnych ideologii i doktryn.

2. Klasyczna szkoła angielska.

3. Definicje kapitalizmu i socjalizmu.

4. Rola myśli konserwatywnej w rozwoju społeczeństw.

5. Znaczenie socjalizmu i marksizmu w rozwoju myśli ekonomicznej.

6. Ruch socjaldemokratyczny i ewolucja jego programu.

7. Źródła współczesnej chadecji.

8. Polska myśl ekonomiczna II Rzeczypospolitej.

9. Teoria Keynesa. Neokeysizm.

10. Państwo dobrobytu.

11. Monetaryzm Miltona Friedmana.

12. Współczesne teorie ekonomiczne.

13. Współczesne teorie na temat roli państwa w gospodarce.

14. Polska myśl ekonomiczna 1944-1989.

15. Polska ekonomia okresu transformacji ustrojowej.

Literatura:

1. Bartkowiak Ryszard, Historia myśli ekonomicznej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2003.

2. Landreth Harry, Colander David C., Historia myśli ekonomicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2005.

3. Stankiewicz Wacław, Historia myśli ekonomicznej, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2007.

Efekty uczenia się:

Wiedza:

- student orientuje się w rozwoju myśli ekonomicznej w ciągu wieków;

- poznaje wewnętrzne przemiany konkretnych teorii;

- poznaje związki między rozwojem teorii a panującymi warunkami ekonomicznymi;

- poznaje wkład poszczególnych teorii do współczesnej ekonomii;

- student orientuje się jaki jest wpływ poszczególnych teorii na kształtowanie polityki gospodarczej

i społecznej.

Umiejętności:

- student potrafi dokonać oceny współczesnych przemian społeczno-ekonomicznych w oparciu

o doświadczenia uzyskane w przeszłości;

- student powinien rozumieć zjawiska gospodarcze zachodzące we współczesnym świecie.

Kompetencje społeczne:

- zdobyte umiejętności pozwolą studentowi na dokonanie oceny zjawisk społeczno-ekonomicznych jakie zachodzą w świecie w dobie globalizacji;

- dzięki zdobytej wiedzy student może czynnie uczestniczyć w dyskusji, która toczy się w kraju na temat transformacji w Polsce i w świecie.

Metody i kryteria oceniania:

Ćwiczenia:

Na ćwiczeniach położony jest nacisk na prace zespołowe dot.

tematyki ćwiczeń.

Studenci zgodnie z własnymi zainteresowaniami opracowują prezentację z tematyki historii myśli ekonomicznej.

Prezentacje przedstawiane przez studentów są w grupie analizowane i oceniane.

Wykłady:

Egzamin pisemny w formie testu.

Bilans nakładu pracy studenta:

- wykłady - 15 godz.

- ćwiczenia - 15 godz.

- konsultacje - 2 godz.

Razem: 32 godz. : 30 = 1,06 (czyli 1 pkt ECTS)

- przygotowanie do ćwiczeń - 20 godz.

- przygotowanie do egzaminu - 30 godz.

Razem godz. praktyczne: 50: 25 = 2,0 (czyli 2 pkt ECTS)

OGÓŁEM: 3 pkt ECTS

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.
kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.3.0 (2024-03-22)