Fizjologia plonowania
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.1s.FPL.SM.RROAB |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fizjologia plonowania |
Jednostka: | Katedra Fizjologii, Hodowli Roślin i Nasiennictwa |
Grupy: |
Rolnictwo, sp. ekonomika rolnictwa, 1 sem. II stopień, stacj. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDÓW : ROLNICTWO / ECTS: 3 / semestr: 1 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SM status: kierunkowy/fakultatywny Wymagania wstępne: brak Współczesne oddziaływanie na produkcję roślinną wymaga poznania mechanizmów warunkujących sprawny przebieg procesów biosyntezy, w wyniku, których kształtuje się biomasa roślin. Celem przedmiotu jest przedstawienie funkcjonalnych powiązań pomiędzy organizmami oraz ich środowiskiem, jak również wpływu tych zależności na produkcyjność roślin w układzie dynamicznym. Słuchacze kursu uzyskają kompetencje pozwalające na analizę zarówno skutków oddziaływania na produktywność warunków zewnętrznych jak i mechanizmów reakcji roślin na te czynniki. |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Produkcja pierwotna biosfery: energetyka produkcji biomasy, produkcja pierwotna – metody badań; pp. w oceanach i na lądzie, bilans energetyczny biosfery, cykl obiegu materii. 2. Absorpcja energii słonecznej przez zbiorowiska roślin: rozwój łanu i jego czynniki: sezonowe zmiany LAI, data siewu i jego gęstość, nawożenie azotowe, uszkodzenia liści, czynniki stresowe. Architektura łanu a absorpcja promieniowania: optymalny i aksymalny LAI, fotosynteza liści i architektura łanu, „łan idealny”. Mikroklimat łanu i możliwości jego regulacji. 3. Fotosynteza i oddychanie a produkcja biomasy: relacje fotosynteza/oddychanie, fotosynteza jako proces dyfuzyjny i jego ograniczenia; oporność dyfuzyjna. Endogenne i środowiskowe czynniki procesu fotosyntezy: możliwości ograniczenia oddychania u C4, wydajność kwantowa C3 i C4, wpływ promieniowania i temperatury na intensywność fotosyntezy netto u gatunków C3 i C4, potencjał plonowania gatunków C3 i C4, wiek liści, kontrola fotosyntezy przez sprzężenie zwrotne akumulowanych asymilatów, hormony, uwodnienie tkanek i stres azotowy. Perspektywy powiększania fotosyntezy netto: hodowla roślin o zwiększonej intensywności fotosyntezy, zmiany anatomiczne w liściach, chemiczna regulacja fotoodychania. Udział różnych organów zbóż w asymilacji CO2, nowe modele rozwojowe roślin. 4. Proces oddychania a produkcja biomasy: genotypowa i sezonowa zmienność intensywności oddychania, oddychanie związane z podstawową przemianą materii i wzrostem, alternatywne szlaki oddechowe, dystrybucja produktów fotosyntezy. 5. Hipoteza „source-sink” a plon ekonomiczny: konkurencja organów o asymilaty i jej zmiany z rozwojem roślin, wpływ metabolizmu na dystrybucję asymilatów, indeks żniwny. Rozdział asymilatów w liściach, ładowanie i rozładowanie floemu. Zależność dystrybucji asymilatów od czynników środowiska i genotypu. 6. Woda a plonowanie w ujęciu fizjologicznym: potrzeby wodne roślin uprawnych, współczynnik zużycia wody, bilans cieplny roślin, szparkowa i pozaszparkowa regulacja zużycia wody, stres wodny: zarys mechanizmów reakcji i odporności, wkologiczne typy gospodarki wodnej. 7. Ekofizjologia szczegółowa na przykładzie roślin zbożowych: Gęstość siewu a plon ziarna i komponenty plonu, wpływ daty siewu na liczebność kłosów, liczbę ziaren i ich masę. Zależność plonu ziarna i jego komponentów od nawożenia azotowego. Nawadnianie zbóż. Postęp biologiczny a produktywność roślin. Ćwiczenia laboratoryjne/terenowe Zastosowanie metod spektroskopowych (urządzenia przenośne) do oceny pomiarów produktywności agrocenoz: 1. Wprowadzenie do pomiarów: zawartości chlorofilu metodą fotometryczną (miernik chlorofilu CL-01), parametrów fluorescencji chlorofilu a (fluorymetr Handy-PEA). 2-6. Badanie roślin tego samego gatunku w różnych warunkach świetlnych o tej same porze dnia, w cyklu dziennym, badanie różnych gatunków (rośliny uprawne i dziko rosnące, w tym chwasty upraw rolniczych). 7. Analiza uzyskanego przebiegu zmian parametrów fluorescencji chlorofilu a i indeksu zieloności; dyskusja wyników w oparciu o wiedzę uzyskaną podczas wykładów. Struktura aktywności studenta: zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 35 godz. w tym: wykłady 15 godz. ćwiczenia i seminaria 15 godz. konsultacje 3 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki i staże 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz. e-learning 0 godz. Praca własna 55 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Materiały wykładowe i uzyskane konspekty od prowadzących zajęcia 2. R.J. Górecki, S. Grzesiuk: Fizjologia plonowania, wyd. UWM, Olsztyn 2002 Uzupełniająca: 1. E. Taiz, L. Zeiger: Plant Physiology, Sinauer , 5th edition lub nowsza. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - poznaje mechanizmy wpływu czynników wewnętrznych i środowiskowych na kierunek i dynamikę zmian procesów życiowych, - poznaje zastosowanie teoretycznych podstaw fizjologii roślin do rozwiązywania problemów agronomicznych i zrozumienia kształtowania plonu - pogłębia wiedzę z zakresu ogólnej biologii roślin Umiejętności: - student opanowuje laboratoryjne techniki pomiarów wybranych procesów fizjologicznych roślin, - zapoznaje się z metodami gromadzenia, opracowywania i interpretacji danych pomiarowych - wykorzystuje uzyskaną wiedzę do wyjaśniania prawidłowości funkcjonowania organizmów roślin na różnych poziomach ich organizacji Kompetencje społeczne: - student organizuje i włącza się w prace grup badawczych stworzonych w celu przeprowadzenia określonego eksperymentu, - rozumie potrzebę znajomości procesów życiowych organizmów roślinnych dla prawidłowego prowadzenia działalności rolniczej oraz ochrony środowiska |
Metody i kryteria oceniania: |
a/ Pisemne sprawdziany: 3-5 pytań, odpowiedź na każde pytanie jest oceniana osobno i na tej podstawie obliczana jest ocena średnia z całego sprawdzianu. Pytania: materiał wykładowy + zakres problemów przewidzianych na bieżące zajęcia. Poprawa ocen niedostatecznych - pisemna albo ustna po ustaleniu 2 terminów spotkań, b/zaliczenie zadań i raportu z ćwiczeń praktycznych c/ ocena podsumowująca: test jednokrotnego wyboru 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.