Ekopedologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.1s.EKP.SM.ROSXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ekopedologia |
Jednostka: | Zakład Gleboznawstwa i Ochrony Gleb |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie roli gleby w kształtowaniu bioróżnorodności i wzajemnych relacji pomiędzy organizmami i ich zbiorowiskami a właściwościami gleb. Treści przedmiotu: gleba jako wielofunkcyjny komponent środowiska przyrodniczego, charakterystyka najważniejszych grup mezofauny glebowej, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności i intensywności z jaką oddziałują na glebę, wzajemne relacje pomiędzy glebą a organizmami roślinnymi i zwierzęcymi, gleby i roślinność różnych typów siedliskowych lasów i łąk na niżu i w górach, kateny siedliskowe i ich opis w terenie. |
Pełny opis: |
Tematy wykładów: 1. Gleba jako wielofunkcyjny komponent środowiska przyrodniczego (1 godz.). 2. Właściwości gleb decydujące o ich roli w ekosystemach (2 godz.). 3. Zooedafon – klasyfikacja fauny glebowej według wielkości organizmów i sposobów odżywiania (1 godz.). 4. Charakterystyka najważniejszych grup fauny glebowej, ze szczególnym uwzględnieniem aktywności i intensywności z jaką oddziałują na glebę (2 godz.). 5. Rola fauny glebowej w kształtowaniu gleb (1 godz.). 6. Relacje pomiędzy właściwościami gleb a występowaniem i liczebnością w nich różnych organizmów zwierzęcych(1 godz.). 7. Wpływ użytkowania oraz zanieczyszczenia gleb (metalami ciężkimi i pestycydami) na liczebność fauny glebowej (1 godz.). 8. Gleby ekosystemów łąkowych (1 godz.). 9. Szeregi ekologiczne gatunków roślin łąkowych (1 godz.). 10. Charakterystyka gleb i roślinności łąkowej siedlisk grądowych (1 godz.). 11. Charakterystyka gleb i roślinności łąkowej siedlisk łęgowych (1 godz.). 12. Charakterystyka gleb i roślinności łąkowej siedlisk bagiennych (1 godz.). 13. Kateny siedliskowe (1 godz.). 14. Gleby ekosystemów leśnych (1 godz.). 15. Typy siedliskowe lasu i kryteria ich wyróżniania (1 godz.). 16. Charakterystyka gleb i roślinności borów na obszarach niżowych (1 godz.). 17. Charakterystyka gleb i roślinności lasów na obszarach niżowych (1 godz.). 18. Typy siedlisk leśnych w Karpatach – krótka charakterystyka gleb i roślinności (1 godz.). Tematy ćwiczeń 1. Metody oznaczania liczebności grup mezofauny w glebach [2 godz.]. 2. Metody oceny aktywności mezofauny w glebach [2 godz.]. 3. Wprowadzenie do ćwiczeń terenowych (przypomnienie: poziomy genetyczne i ich symbole, opis profilu glebowego, klucz do oznaczania roślin, zdjęcie fitosocjologiczne, metody bioindykacyjne oceny siedlisk) [3 godz.]. 3. Uporządkowanie opisów terenowych polegające na ujednoliceniu nazewnictwa gleb (według „Systematyki gleb Polski” z 2011roku i klasyfikacji według FAO-ISRIC i ISSS z 2006 roku) i roślin (według „Vascular plants of Poland: a checklist” z 2002 roku). Ocena siedlisk metodą bioindykacyjną przy zastosowaniu liczb wskaźnikowych Zarzyckiego i porównanie obliczonych wskaźników edaficznych z właściwościami gleb oznaczonymi metodami polowymi. Zaliczenie. [3 godz.] Ćwiczenia terenowe: 1. Charakterystyka wybranych typów siedlisk leśnych w Puszczy Niepołomickiej - opis profilów glebowych w wybranej katenie, wykonanie zdjęć fitosocjologicznych [5 godz.]. 2. Gleby i roślinność łąk łęgowych i lasów wyżynnych (okolice Kostrzy)- opis profilów glebowych w wybranej katenie, wykonanie zdjęć fitosocjologicznych [5 godz.]. 3. Gleby i roślinność łąk wilgotnych i lasów świeżych i wilgotnych (okolice Rajska)- opis profilów glebowych w wybranej katenie, wykonanie zdjęć fitosocjologicznych [5 godz.]. Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: -; ECTS: - 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: 75; ECTS: 3 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 45; ECTS: 1,8 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: 25; ECTS: 1 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 30; ECTS: 1,2 |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Bednarek R., Dziadowiec H., Pokojska U., Prusinkiewicz Z. 2004. Badania ekologiczno-gleboznawcze. PWN,Warszawa. Zarzycki K., Trzcińska-Tacik H., Różański W., Szeląg Z., Wołek J., Korzeniak U. 2002. Ekologiczne liczby wskaźnikowe roślin naczyniowych Polski. W. Szafer Institute of Botany, PAN, Kraków. Literatura uzupełniająca: Sikorska E. 1999. Siedliska leśne. Skrypt, Akademia Rolnicza im. Hugona Kołłataja, Kraków. Zimny H. 2006. Ekologiczna ocena stanu środowiska. Bioindykacja i biomonitoring.Agencja Reklamowo-Wydawnicza A. Grzegorczyk, Warszawa. Burges, Raw 1971. Biologia gleby. PWRiL, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1) ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat roli gleby w kształtowaniu bioróżnorodności. 2) zna relacje pomiędzy organizmami i ich zbiorowiskami a właściwościami gleb. 3) zna terminologię używaną w siedliskoznawstwie. 4) zna metody oznaczania liczebności i aktywności mezofauny glebowej. Umiejętności 5) potrafi opisać katenę siedliskową. Kompetencje społeczne 6) ma świadomość znaczenia pokrywy glebowej i odpowiedzialności za jej utrzymanie w stanie zapewniającym stabilność ekosystemów. 7) potrafi pracować w niewielkim zespole w terenie i przy pracach kameralnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące (ćwiczenia) za: 1) raporty z ćwiczeń terenowych, 2) sprawdzian wiedzy (4) i umiejętności (5), Wykłady: egzamin pisemny, który będzie zawierał około 30 pytań testowych wielokrotnego wyboru i kilka pytań otwartych sprawdzających wiedzę (1, 2, 3). 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.