Agroekologia i ochrona środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.1s.AOS.SI.RROYZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Agroekologia i ochrona środowiska |
Jednostka: | Katedra Agroekologii i Produkcji Roślinnej |
Grupy: |
Rolnictwo, 1 sem, stacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
LUB
6.00
LUB
7.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie zadań i współczesnego zakresu badań agroekologii i ochrony środowiska. Omówione będą czynniki warunkujące rozmieszczenie organizmów w agroekosystemach i bioindykacja jako narzędzie waloryzacji stanu środowiska. Znaczenie oddziaływań między populacjami oraz przyczyny i skutki inwazji populacyjnych. Biocenoza i jej funkcjonowanie oraz różnice pomiędzy biocenozami naturalnymi i sztucznymi (agrocenozami), a także przejawy i ekologiczne skutki ingerencji człowieka w biocenozie i ekosystemie. Przedstawione zostaną także rodzaje i źródła zanieczyszczenia powietrza, wody i gleby, bezpośrednie i pośrednie skutki tych zanieczyszczeń (np.: efekt cieplarniany, dziura ozonowa), a także sposoby przeciwdziałania zagrożeniom środowiskowym. Omówione zostanie zagadnienie ochrony środowiska przed odpadami oraz aktualne akty prawne z zakresu ochrony środowiska. W trakcie zajęć zostaną również zaprezentowane wybrane metody analiz próbek środowiskowych. |
Pełny opis: |
Wykłady 30 godz.: 1. Podstawowe pojęcia i przedmiot badań ekologii i agroekologii 2-3. Nieożywione czynniki siedliska, ich wpływ na organizmy i możliwości ich regulacji w warunkach agroekosystemu 4-5. Ożywione czynniki i ich wpływ na organizmy występujące w agrocenozie 6-9. Wybrane zagadnienia z ekologii organizmów: autotrofy i heterotrofy i ich znaczenie w ekosystemie, tolerancja ekologiczna organizmu jako narzędzie w bioindykacji 10-12. Wybrane zagadnienia z ekologii populacji: pojęcie populacji, czynniki regulujące liczebność populacji, modele dynamiki liczebności populacji, ekologiczna rola populacji występujących w agrocenozie. Inwazje ekologiczne 13-14. Wybrane zagadnienia z zakresu biocenologii: kryteria wyróżniania biocenoz, podział biocenoz, struktury decydujące o trwałości biocenoz 15. Najważniejsze różnice pomiędzy biocenozami naturalnymi i sztucznymi oraz ich wpływ na środowisko, zagrożenia dla trwałości agrocenoz i możliwości zwiększania ich stabilności, dynamika biocenoz - sukcesja ekologiczna 16. Wprowadzenie do zagadnień ochrony środowiska – rys historyczny, podstawowe pojęcia związane z przedmiotem. 17. Prawo ochrony środowiska – podstawowy dokument prawny. 18. Zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego – zanieczyszczenia pyłowe. 19. Zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego – zanieczyszczenia gazowe. 20. Wtórne skutki zanieczyszczenia powietrza – smogi, niszczenie warstwy ozonowej, efekt cieplarniany. 21. Hałas. 22. Zanieczyszczenie wód – zasoby wodne Polski, charakterystyka wód. 23. Źródła zanieczyszczenia wód, rodzaje zanieczyszczeń wód, klasy czystości wód. 24. Ścieki – podział i charakterystyka, stan oczyszczania ścieków w Polsce. 25. Charakterystyka osadów ściekowych. 26. Gospodarka odpadami. 27. Dewastacja i degradacja gruntów. Zanieczyszczenie chemiczne gleb w Polsce – źródła i rodzaje zanieczyszczeń. 28. Metale ciężkie – definicja i charakterystyka. Podział gleb na klasy ze względu na zawartość metali ciężkich. 29. Rolnictwo a problem ochrony środowiska. 30. Aktualny stan środowiska w Polsce. Ćwiczenia laboratoryjne / projektowe - 30 godz.: 1-2. Projekt waloryzacji siedlisk rolniczych metodami fitoindykacyjnymi - założenia metodyczne do indywidualnych projektów waloryzacji opartych na wykorzystaniu tolerancji ekologicznej gatunków w bioindykacji - metody autekologiczne i synekologiczne. 3-5. Wykorzystanie autekologicznej metody Ellenberga do oceny warunków siedliskowych pól uprawnych - indywidualne projekty waloryzacyjne dla różnych gleb (gleby kwaśne, gleby węglanowe) - ciąg dalszy realizacji. 6-9. Metody synekologiczne w bioindykacji (grupy ekologiczno-socjologiczne Hilbiga) - ocena warunków siedliskowych pól uprawnych zlokalizowanych w różnych warunkach glebowych (gleby kwaśne, gleby węglanowe) - indywidualne projekty waloryzacyjne. 10-11. Waloryzacja warunków glebowych pól uprawnych - porównanie rezultatów uzyskanych metodą autekologiczną i synekologiczną; wskaźnikowe gatunki chwastów, wskaźnikowe grupy gatunków, prezentacja wyników. 12-13. Metody oceny liczebności i zagęszczenia populacji roślin i zwierząt i ich zastosowanie w agroekologii - zadania na podstawie przyjętych założeń. 14-15. Ocena produkcji pierwotnej agrocenozy - produkcja pierwotna pola uprawnego - zadania na podstawie przyjętych założeń. 16-17. Obliczanie wskaźników jakości powietrza na podstawie danych monitoringu. 18-19. Oznaczanie zawartości azotanów(V) w wodzie i ściekach. 20-21. Oznaczanie ChZT chromianowego w wodzie i ściekach. 22-23. Oznaczanie zdolności sorbentów mineralnych do chemicznego wiązania fosforu. 24-27. Oznaczanie zawartości metali ciężkich w glebie i roślinach, obliczanie wskaźników bioakumulacji i translokacji wybranych metali. 28-29. Obliczanie ilości emisji metanu ze składowisk odpadów komunalnych o zadanych parametrach morfometrycznych i eksploatacyjnych. 30. Zaliczenie ćwiczeń. Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: 125; ECTS: 5 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: -; ECTS: - 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 60; ECTS: 2,4 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: 30; ECTS: 1,2 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 65; ECTS: 2,6 |
Literatura: |
1. St. Wiąckowski. Ekologia ogólna. Wyd. Branta 1998. 2. J.Banaszak, H. Wiśniewski. Podstawy ekologii. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2003 3. Ch.J. Krebs. Ekologia.eksperymentalna analiza rozmieszczenia i liczebności. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. 4. M. Markow. Agrofitocenologia - nauka o zbiorowiskach roślinnych pól uprawnych. PWRiL, W-wa 1978. 5. J. Prończuk. Podstawy ekologii rolniczej. PWN, W-wa 1982. 6. E. stupnicka-Rodzynkiewicz, T. Dąbkowska. Ekologia. Podręcznik do wykładów i ćwiczeń. WYD. UR w Krakowie. 2011. 7. Z. Karaczun, L. Indeka. Ochrona środowiska. Wyd. Aries, 1999 8. Z. Zabłocki i in. Pozarolnicze obciążenia środowiska. Wyd. AR w Szczecinie, 1998. 9. S. Baran, R. Turski. Degradacja, ochrona i rekultywacja gleb. Wyd. AR w Lublinie, 1996 10. K. Górka, B. Poskrobko. Ochrona środowiska, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2001. 11. Jasiewicz Cz., Niemiec M., Baran A. 2010. Ochrona środowiska. Przewodnik do ćwiczeń. Wyd. UR w Krakowie, Kraków. Literatura uzupełniająca: 1. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 roku "prawo ochrony środowiska" Dz.U. nr 62, poz. 627 i Nr 115, poz. 1229. 2. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 roku "O odpadach" Dz. U. Nr 62, poz. 628. 3. Aktualne Rozporządzenia Ministra Środowiska dotyczące ochrony środowiska. 4. Aktualny Rocznik Statystyczny "Ochrona Środowiska", Wyd. GUS |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - słuchacz zna elementy nieożywione i konsekwencje ich wpływu na warunki bytowania organizmów żywych oraz możliwości ich regulacji w produkcji rolniczej, - zna zależności występujące pomiędzy populacjami w biocenozie pola uprawnego i innych biocenozach, rozumie funkcjonowanie mechanizmów regulujących liczebność populacji, - identyfikuje cechy biocenoz naturalnych i sztucznych oraz ocenia wpływ tych układów na środowisko nieożywione, a także zna i rozumienie konsekwencje wpływu człowieka na zjawiska zachodzące w agroekosystemie, - definiuje podstawowe pojęcia związane z ochroną środowiska, - wymienia zagrożenia dla środowiska wynikające z działalności gospodarczej i bytowej człowieka, - wymienia najważniejsze akty prawne z zakresu ochrony środowiska. Umiejętności: - potrafi zastosować w praktyce stosowane rolnictwie i ochronie przyrody autekologiczne i synekologiczne metody waloryzacji siedlisk za pomocą roślin jako bioindykatorów, - potrafi zastosować podstawowe, przydatne w badaniach rolniczych metody oceny liczebności i zagęszczenia populacji roślin i zwierząt oraz ocenić produkcje pierwotną agrocenozy, - sprawnie porusza się wśród aktów prawnych dotyczących ochrony środowiska, - gospodaruje w sposób racjonalny odpadami pochodzenia komunalnego, - wykonuje analizy przedstawione na zajęciach laboratoryjnych, - interpretuje uzyskane wyniki, - przestrzega przepisów BHP obowiązujących w pracowni chemicznej. Kompetencje społeczne: - czuje się odpowiedzialny za stan środowiska, - rozumie potrzebę ochrony środowiska naturalnego, - jest świadomy konsekwencji działań rolnika dla agrocenozy i biotopu w warunkach rolnictwa, - pracuje w zespole. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń: na podstawie ocen formujących wynikających z aktywności podczas zajęć oraz sprawdzianów wiedzy - odrębnych z każdego działu (agroekologia i ochrona środowiska). Brak zaliczenia danego działu jest równoznaczny z brakiem zaliczenia przedmiotu. Ocena końcowa jest średnią z uzyskanych zaliczeń cząstkowych z obu działów. Zaliczenie wykładów: egzamin - w formie 2-częściowego testu wyboru, obejmujący zagadnienia agroekologii i ochrony środowiska. Minimalna liczba punktów do zaliczenia poszczególnych części wynosi 60%. Brak uzyskania minimalnej liczby punktów z danego działu jest równoznaczny z brakiem zaliczenia przedmiotu. Ocena końcowa jest średnią z uzyskanych ocen cząstkowych. Uwaga: Brak zaliczenia ćwiczeń z przedmiotu w regulaminowym terminie jest równoznaczny z brakiem możliwości przystąpienia do egzaminu. Zasada ta jest stosowana konsekwentnie w każdym z kolejnych terminów poprawkowych. 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT CWL
ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Filipek-Mazur | |
Prowadzący grup: | Barbara Filipek-Mazur, Angelika Kliszcz, Marcin Niemiec, Katarzyna Pużyńska, Agnieszka Synowiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN WT CWL
ŚR CZ PT WYK
|
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Filipek-Mazur, Barbara Wiśniowska-Kielian | |
Prowadzący grup: | Angelika Kliszcz, Monika Komorowska, Katarzyna Pużyńska, Agnieszka Synowiec, Barbara Wiśniowska-Kielian | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CWL
CZ WYK
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Filipek-Mazur, Barbara Wiśniowska-Kielian | |
Prowadzący grup: | Angelika Kliszcz, Monika Komorowska, Agnieszka Synowiec, Barbara Wiśniowska-Kielian | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CWL
CZ WYK
CWL
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Gondek, Agnieszka Synowiec | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Gondek, Angelika Kliszcz, Monika Komorowska, Agnieszka Synowiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CWL
CZ WYK
CWL
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Gondek, Agnieszka Synowiec | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Gondek, Angelika Kliszcz, Monika Komorowska, Agnieszka Synowiec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.