Agroekologia i ochrona środowiska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.1s.AOS.NI.RROYZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Agroekologia i ochrona środowiska |
Jednostka: | Katedra Agroekologii i Produkcji Roślinnej |
Grupy: |
Rolnictwo, 1 sem, niestacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przedstawienie współczesnego zakresu problematyki i badań agroekologii i ochrony środowiska: podstawowe pojęcia i cele badań, czynniki warunkujące rozmieszczenie organizmów w agroekosystemach, tolerancja ekologiczna, bioindykacja w waloryzacji stanu środowiska, znaczenie oddziaływań między populacjami, rola różnych populacji w agrocenozie. Biocenoza i jej funkcjonowanie. Różnice pomiędzy biocenozami naturalnymi i sztucznymi (agrocenozami) oraz przejawy i ekologiczne skutki ingerencji człowieka w biocenozie i ekosystemie, w tym rodzaje i źródła zanieczyszczenia powietrza, wody i gleby, bezpośrednie i pośrednie skutki tych zanieczyszczeń (np.: efekt cieplarniany, dziura ozonowa), a także sposoby przeciwdziałania zagrożeniom środowiskowym. Omówione zostanie zagadnienie ochrony środowiska przed odpadami. Przedstawione zostaną aktualne akty prawne z zakresu ochrony środowiska. W trakcie zajęć zostaną również zaprezentowane wybrane metody analiz próbek środowiskowych. |
Pełny opis: |
Wykłady 15 godz.: 1. Podstawowe pojęcia i przedmiot badań ekologii i agroekologii. 2-3. Nieożywione czynniki siedliska, ich wpływ na organizmy oraz możliwości regulacji w warunkach agroekosystemu. 4. Ożywione czynniki i ich wpływ na organizmy. 5. Wybrane zagadnienia z ekologii organizmów: autotrofy i heterotrofy i ich znaczenie w ekosystemie. 6. Wybrane zagadnienia z ekologii populacji: pojęcie populacji, czynniki regulujące liczebność populacji, ekologiczna rola populacji występujących w agrocenozie. 7-8. Wybrane zagadnienia z zakresu biocenologii: struktury decydujące o trwałości biocenoz, najważniejsze różnice pomiędzy biocenozami naturalnymi i sztucznymi (agrocenozami), zagrożenia dla trwałości agrocenoz i możliwości zwiększania ich stabilności. 9. Wprowadzenie do zagadnień ochrony środowiska – rys historyczny, podstawowe pojęcia związane z przedmiotem. Prawo ochrony środowiska – podstawowy dokument prawny. 10. Zanieczyszczenie powietrza atmosferycznego – zanieczyszczenia pyłowe, zanieczyszczenia gazowe. Wtórne skutki zanieczyszczenia powietrza. 11. Hałas. 12. Zanieczyszczenie wód – zasoby wodne Polski, charakterystyka wód, żródła zanieczyszczenia wód, rodzaje zanieczyszczeń wód, klasy czystości wód. 13. Ścieki – podział i charakterystyka, stan oczyszczania ścieków w Polsce, charakterystyka osadów ściekowych. 14. Gospodarka odpadami. 15. Dewastacja i degradacja gruntów. Zanieczyszczenie chemiczne gleb w Polsce – źródła i rodzaje zanieczyszczeń. Ćwiczenia laboratoryjne / projektowe - 30 godz.: 1-2. Tolerancja ekologiczna organizmu i jej wykorzystanie w bioindykacji - metody autekologiczne i synekologiczne - organizmy jako bioindyktory, fitoindykacja. 3-5. Wykorzystanie autekologicznej metody Ellenberga do oceny warunków siedliskowych pól uprawnych - indywidualne projekty waloryzacyjne dla różnych gleb (gleby kwaśne, gleby węglanowe) 6-8. Ocena warunków siedliskowych pól uprawnych zlokalizowanych w różnych warunkach glebowych (gleby kwaśne, gleby węglanowe) metodą synekologiczną (grupy ekologiczno-socjologiczne Hilbiga) - indywidualne projekty waloryzacyjne 9-10. Waloryzacja warunków glebowych pól uprawnych - porównanie rezultatów uzyskanych różnymi metodami, wskaźnikowe gatunki chwastów, wskaźnikowe grupy gatunków 11-12. Metody oceny liczebności i zagęszczenia populacji roślin i zwierząt i ich zastosowanie w agroekologii - zadania 13-14. Ocena produkcji pierwotnej agrocenozy - produkcja pierwotna pola 15-16. Obliczanie wskaźników jakości powietrza na podstawie danych monitoringu. 17-18. Oznaczanie zawartości azotanów(V) w wodzie i ściekach. 19-20. Oznaczanie ChZT chromianowego w wodzie i ściekach. 21-22. Oznaczanie zdolności sorbentów mineralnych do chemicznego wiązania fosforu. 23-27. Oznaczanie zawartości metali ciężkich w glebie i roślinach, obliczanie wskaźników bioakumulacji i translokacji wybranych metali. 28-29. Obliczanie ilości emisji metanu ze składowisk odpadów komunalnych o zadanych parametrach morfometrycznych i eksploatacyjnych. 30. Zaliczenie ćwiczeń. Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: 150; ECTS: 6 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: -; ECTS: - 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 45; ECTS: 1,8 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: 30; ECTS: 1,2 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 80; ECTS: 4,2 |
Literatura: |
1. St. Wiąckowski. Ekologia ogólna. Wyd. Branta 1998. 2. J. Banaszak., H. Wiśniewski. Podstawy ekologii. Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2003 3. M. Markow. Agrofitocenologia - nauka o zbiorowiskach roślinnych pól uprawnych. PWRiL, W-wa 1978. 4. J. Prończuk. Podstawy ekologii rolniczej. PWN, W-wa 1982. 5. E. Stupnicka-Rodzynkiewicz, T. Dąbkowska. Ekologia. Podręcznik do wykładów i ćwiczeń. Wyd. UR w Krakowie, 2011. 6. Górka K., Poskrobko B., Radecki W. 2001. Ochrona środowiska. Problemy społeczne, ekonomiczne i prawne. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa. 7. Jasiewicz Cz., Niemiec M., Baran A. 2010. Ochrona środowiska. Przewodnik do ćwiczeń. Wyd. UR w Krakowie, Kraków. 8. Karaczun Z., Indeka L. 1999. Ochrona środowiska. ARIES, Warszawa. 9. Klimiuk E., Łebkowska M. 2004. Biotechnologia w ochronie środowiska. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa. 10. Zabłocki Z., Fudali E., Podlasińska J., Kiepas-Kokot A. 1998. Pozarolnicze obciążenia środowiska. Wyd. AR w Szczecinie, Szczecin. Literatura uzupełniająca: 1. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 roku "prawo ochrony środowiska" Dz.U. nr 62, poz. 627 i Nr 115, poz. 1229. 2. Ustawa z dnia 27 kwietnia 2001 roku "O odpadach" Dz. U. Nr 62, poz. 628. 3. Aktualne Rozporządzenia Ministra Środowiska dotyczące ochrony środowiska. 4. Aktualny Rocznik Statystyczny "Ochrona Środowiska", Wyd. GUS |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - słuchacz zna podstawowe elementy nieożywione i konsekwencje ich wpływu na warunki bytowania organizmów żywych oraz możliwości regulacji w warunkach produkcji rolniczej, - zna komponenty ożywione biocenoz oraz zależności występujące pomiędzy populacjami w biocenozie pola uprawnego i innych biocenozach oraz rolę jaką w nich spełniają, - identyfikuje cechy biocenoz naturalnych i sztucznych oraz ocenia wpływ tych układów na środowisko nieożywione oraz zna i rozumienie konsekwencje wpływu człowieka na zjawiska zachodzące w agroekosystemie, - definiuje podstawowe pojęcia związane z ochroną środowiska, - wymienia zagrożenia dla środowiska wynikające z działalności gospodarczej i bytowej człowieka, -wymienia najważniejsze akty prawne z zakresu ochrony środowiska. Umiejętności: - potrafi zastosować w praktyce stosowane w badaniach rolniczych i ochronie przyrody autekologiczne i synekologiczne metody waloryzacji siedlisk za pomocą roślin jako bioindykatorów, - potrafi zastosować podstawowe metody oceny liczebności i zagęszczenia populacji roślin i zwierząt, przydatne w badaniach rolniczych, - potrafi ocenić wielkość produkcji pierowotnej pola uprawnego metodą żniwną, - zna podstawowe przepisy prawne dotyczące ochrony środowiska, - gospodaruje w sposób racjonalny odpadami pochodzenia komunalnego, - wykonuje analizy przedstawione na zajęciach laboratoryjnych i interpretuje uzyskane wyniki. Kompetencje społeczne: - czuje się odpowiedzialny za stan środowiska, - jest świadomy konsekwencji działań rolnika dla agrocenozy i biotopu w warunkach rolnictwa, - rozumie potrzebę ochrony środowiska naturalnego, - realizuje pracę w małych zespołach w celu wykonania określonego zadania, - rozumie konieczność ciągłego dokształcania się, wynikającą z postępu technologicznego i metodycznego oraz zmian w ustawodawstwie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące (ćwiczenia): 1. Oceny za wykonane obliczenia i działania realizowane indywidualnie i w małych zespołach w trakcie prac nad sprawozdaniami z ćwiczeń. Wyznacznikiem będzie poprawność wykonanego zadania oraz umiejętność korzystania z materiałów źródłowych, organizacja zespołu. 2. Oceny ze sprawdzianów wiedzy - odrębnych z każdego działu (agroekologia i ochrona środowiska) Ocena końcowa (formująca): średnia z ocen formujących uzyskanych z poszczególnych działów Wykłady: egzamin pisemny z całości wiedzy przedstawionej na wykładach i ćwiczeniach, w formie 2-częściowego testu wyboru; minimalna liczba punktów do zaliczenia każdej części wynosi 60%. Ocena końcowa jest średnią z uzyskanych ocen cząstkowych. Uwaga: brak zaliczenia ćwiczeń z przedmiotu w regulaminowym terminie jest równoznaczny z brakiem możliwości przystąpienia do egzaminu. Zasada ta jest stosowana konsekwentnie w każdym z kolejnych terminów poprawkowych --- 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2020-10-01 - 2021-02-24 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Filipek-Mazur | |
Prowadzący grup: | Barbara Filipek-Mazur, Angelika Kliszcz, Marcin Niemiec, Joanna Puła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2021-10-01 - 2022-02-27 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Barbara Filipek-Mazur, Barbara Wiśniowska-Kielian | |
Prowadzący grup: | Angelika Kliszcz, Monika Komorowska, Joanna Puła, Barbara Wiśniowska-Kielian | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-02-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Puła, Barbara Wiśniowska-Kielian | |
Prowadzący grup: | Angelika Kliszcz, Monika Komorowska, Marcin Niemiec, Joanna Puła, Barbara Wiśniowska-Kielian | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Egzamin Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2023/2024" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Gondek, Joanna Puła | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Gondek, Angelika Kliszcz, Monika Komorowska, Joanna Puła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Egzamin Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Gondek, Joanna Puła | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Gondek, Angelika Kliszcz, Monika Komorowska, Joanna Puła | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Egzamin Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.