Agrometeorologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.1s.AME.SI.RROXX.I |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Agrometeorologia |
Jednostka: | Katedra Ekologii, Klimatologii i Ochrony Powietrza |
Grupy: |
Rolnictwo, 1 sem, stacj. inż. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Agrometeorologia traktuje pogodę i klimat jako jeden z przyrodniczych czynników produkcji rolniczej. Przedmiotem nauczania agrometeorologii są wiadomości odnośnie składu, budowy i zanieczyszczenia atmosfery oraz podstawowe procesy klimatotwórcze tj. obieg ciepła, obieg wody i cyrkulacja atmosfery. Procesy te kształtują określony klimat na obszarze Polski i stwarzają różnorodne warunki i ograniczenia dla wzrostu, rozwoju i plonowania roślin uprawnych. Znajomość treści kształcenia stwarza możliwości praktycznego wykorzystania walorów klimatycznych i niwelowania występujących zagrożeń klimatycznych w produkcji rolniczej. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Przedmiot, kierunki rozwoju i metody badań meteorologii, klimatologii i agrometeorologii. Skale przestrzenne klimatu. 2. Skład, budowa i znaczenie atmosfery ziemskiej. Skutki zanieczyszczenia atmosfery. Efekt cieplarniany 3. Promieniowanie w atmosferze. Skład widmowy promieniowania, natężenie. Promieniowanie efektywne. Bilans promieniowania powierzchni czynnej. Przebieg procesów cieplnych w powietrzu, gruncie i zbiornikach wodnych 4 - 5. Adiabatyczne zmiany temperatury powietrza. Dobowy i roczny przebieg temperatury powietrza i gruntu w klimacie umiarkowanym. Nieokresowe zmiany temperatury powietrza. Agrometeorologiczne aspekty promieniowania słonecznego, usłonecznienia i temperatury 6. Fazy obiegu wody w przyrodzie, parowanie, chmury, opady, osady, mgły, pokrywa śnieżna. Bilans wodny. Potrzeby wodne roślin uprawnych. 7 Cyrkulacja atmosfery. Masy powietrza i fronty atmosferyczne. Podstawowe układy baryczne. . Fazy rozwoju niżu barycznego. Cyrkulacja w układzie niżowym i wyżowym. Cyrkulacja lokalna Siły warunkujące wiatr. Rodzaje wiatrów. Agrometeorologiczne aspekty wiatru - korzystne i niekorzystne oddziaływanie wiatru w rolnictwie. 8. Czynniki geograficzne klimatu. Uwarunkowania fizjograficzne klimatu lokalnego. Fitoklimat i mikroklimat. 9-10 Charakterystyka zróżnicowania przestrzennego podstawowych elementów klimatu Polski. Regiony klimatyczne. Zróżnicowanie mezoklimatyczne Polski południowej. Zmiany agroklimatu Polski. Zaliczenie wykładów. Ćwiczenia: 1. Pojęcia i definicje podstawowych elementów meteorologicznych.Organizacja służby meteorologicznej. 2-3. Praktyczne pomiary i obserwacje meteorologiczne na stacji agrometeorologicznej w Garlicy Murowanej: warunki poprawności obserwacji meteorologicznych, kolejność czynności obserwatora, pomiary mikroklimatyczne. 4. Promieniowanie słoneczne, definicje i jednostki. Przebieg roczny i rozklad przestrenny promieniowania całkowitego na obszarze Polski 5.Usłonecznienie, definicje, jednostki. Przebieg roczny i rozkład przestrzenny usłonecznienia rzeczywistego 6.Temperatura powietrza. Podstawowe charakterystyki termiczne. Dni charakterystyczne. Wyznaczanie okresów termicznych. 7-8.Termiczna charakterystyka roku na podstawie klasyfikacji odchylen temperatury. Rozkład przestrzenny temperatury powietrza na obszarze Polski. Temperatura gleby. Rozkład temperatury gleby w ciepłej i chłodnej porze roku. 9. Wilgotnośc powietrza. Wskaźniki wilgotności powietrza, zależnośi między nimi przy róznych uwarunkowaniach fizjograficznych. Przyrządy i metody pomiarów. Przebieg roczny i dobowy wilgotnoci powietrza . Wykorzystanie zależności pomiędzy wskaźnikami wilgotności do przewidowania przymrozków. 10. Międzynarodowa klasyfikacja chmur. Rozpoznawanie chmur. Zachmurzenie Procesy związane z powstawaniem chmur na frontach atmosferycznych. Przebieg pogody związany z przejściem frontu ciepłego i chłodnego. 11-12. Opady atmosferyczne. Rodzaje i podstawowe charakterystyki opadów atmosferycznych, normy opadowe. Pomiary opadów deszczu i śniegu. Wskaźniki opadowe. Rozkład przestrzenny i przebieg roczny opadów atmosferycznych na obszarze Polski. Charakterystyka opadowa roku na podstawie procentu normy opadów. 13. Ciśnienie atmosferyczne. Pojęcia związane ciśnieniem : przyrządy, pomiary , jednostki przyrządy, gradient baryczny, tendencja baryczna. Wiatr i wykorzystanie siły wiatru w praktyce. Wykreślanie róży wiatrów. 14. Parowanie. Definicja, jednostki, rodzaje parowania . Metody pomiaru, przyrządy, wzory empiryczne. 15. Przegląd źródeł pozyskiwania informacji o pogodzie i klimacie. Bibliografia klimatyczna i agroklimatyczna i adresy stron internetowych. Zaliczenie ćwiczeń. Statystyka przedmiotu: 1. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot obowiązkowy Godziny: 50; ECTS: 2 2. Liczba godzin oraz punktów ECTS - przedmiot do wyboru Godziny: -; ECTS: - 3. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje poprzez bezpośredni kontakt z nauczycielem akademickim (wykłady, ćwiczenia, seminaria....) Godziny: 25; ECTS: 1 4. Łączna liczba godzin oraz punktów ECTS, którą student uzyskuje na zajęciach praktycznych np. laboratoryjne, projektowe, terenowe, warsztaty Godziny: 15; ECTS: 0,6 5. Przewidywany nakład pracy własnej (bez udziału prowadzącego lub z udziałem w ramach konsultacji) konieczny do realizacji zadań programowych przedmiotu. Godziny: 25; ECTS: 1 |
Literatura: |
1. Radomski Cz. - Agrometeorologia. Wyd. Nauk. PWN Warszawa 1987 2. Bac S., Koźmiński Cz., Rojek M. - Agrometeorologia. Wyd. Nauk. PWN Warszawa 1998 3. Kaczorowska Z. - Pogoda i klimat. Wyd. Szk. i Pedagogiczne, Warszawa 1986 4. Koźmiński Cz., Michalska B. - Agrometeorologia i klimatologia. Wyd. AR Szczecin 2003 5. Koźmiński Cz., Michalska B. - Ćwiczenia z agrometeorologii. Wyd. Nauk. PWN Warszawa 1999 6. Kossowska-Cezak U., Martyn D., Olszewski K., Kopacz-Lembowicz M. - Meteorologia i klimatologia. Pomiary, obserwacje, opracowania. Wyd. Nauk. PWN Warszawa 2000 7. Wyszkowski A. - Przewodnik do ćwiczeń terenowych z meteorologii i klimatologii. Wyd. UG Gdańsk 2008 |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: - student zna czynniki kształtujące pogodę i klimat, umie określać podstawowe charakterystyki meteorologiczne - potrafi wskazać właściwe metody dla obliczania charakterystyk klimatycznych. - posiada podstawową wiedzę nt. procesów zachodzących w atmosferze mających wpływ na produkcję rolniczą Umiejetności: - student posiada umiejętność charakterystyki i obliczania podstawowych elementów meteorologicznych oraz interpretacji uzyskanych wyników - wykazuje znajomość rozwiązywania problemu wpływu niekorzystnych czynników meteorologicznych w rolnictwie. Kompetencje społeczne: -potrafi w sposób kreatywny rozwiązać problemy z zakresu agrometeorologii -ma świadomość ważności walorów klimatycznych i podejmować kroki ograniczające zagrożenia klimatyczne w produkcji rolniczej |
Metody i kryteria oceniania: |
Oceny formujące (ćwiczenia): 1) Oceny za wykonanie ćwiczeń (indywidualnych i w zespołach 2- osobowych) uwzględniające poprawność wykonania zadania, efektywność i organizacja pracy zespołu 2) Ocena ze sprawdzianu z zakresu ćwiczeń Ocena końcowa: średnia z ocen formujących uzyskanych na zajęciach Wykłady: test wielokrotnego wyboru 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). UWAGA: Prowadzący zajęcia, na podstawie stopnia opanowania przez studenta obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.