Agrotechnika i płodozmiany w systemie ekologicznym
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.1s.AGP.SP.EKO.OUR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Agrotechnika i płodozmiany w systemie ekologicznym |
Jednostka: | Katedra Agroekologii i Produkcji Roślinnej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Cele przedmiotu: Zapoznanie słuchaczy z funkcjami płodozmianu w systemie konwencjonalnym, integrowanym i ekologicznym. Podczas zajęć zostaną przekazane informacje dotyczące przyrodniczych podstaw zmianowania, chorób płodozmianowych, elementówv zmianowania. Osobny cykl zajęć zostanie przeznaczony na omówienie agrotechniki roślin uprawnych, w tym uprawy roli i roślin w systemie rolnictwa ekologicznego. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Pojęcia dotyczące zagadnień płodozmianowych w rolnictwie ekologicznym 2. Przyrodnicze podstawy zmianowania 3. Elementy zmianowania 4. Polskim system płodozmianowy 5. Typy płodozmianów 6. Ważniejsze czynniki agrotechniczne w konstruowaniu płodozmianów 7. Teoretyczne podstawy uprawy roli w rolnictwie ekologicznym 8. Technologia uprawy roli 9. Orka i uprawy spulchniające 10. Całokształt uprawy roli pod roślinę w ogniwie zmianowania 11. Wpływ gospodarki płodozmianiowej i uprawy roli na środowisko Ćwiczenia: 1. Konstruowanie płodozmianów ekologicznym 2. Zasady wykonania orki w rolnictwie ekologicznym 3. Rodzaje orek 4. Zespoły uprawek 5. Całokształt uprawy roli pod rośliny jare, okopowe, ozime, międzyplony w rolnictwie ekologicznym. |
Literatura: |
Podstawowa: Świętochowski B., Jabłoński B., Radomska M., Krężel R. 1996. Ogólna uprawa roli i roślin. PWRiL, Warszawa Domańska H., Droeze H., Gawrońska-Kulesza A., Kowalski S., Roszak W., Śmierzchalski L., Trzecki S. 1978. Ogólna uprawa roli i roślin, materiały pomocnicze do ćwiczeń. PWN, Warszawa Uzupełniająca Klima K. 2006. Rolnictwo ekologiczne. Wyd. MAAR Kraków |
Efekty uczenia się: |
Wiedza - zna podstawowe pojęcia dotyczące płodozmianów - posiada wiedzę nt. miejsca i roli płodozmianów w rolnictwie ekologicznym - zna technologie uprawy roli w rolnictwie ekologicznym Umiejętności: - potrafi dobierać rośliny i konstruować płodozmiany ekologiczne - posiada wiedzę dotyczącą uprawy roli w rolnictwie ekologicznym - zna zespoły uprawek Kompetencje społeczne: - potrafi rozwiązywać stawiane problemy - posiada świadomość wpływy gospodarki płodozmianowej i uprawy roli na środowisko |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: egzamin pisemny - test lub pytania problemowe Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0); wystawiana jest wówczas, gdy w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia słuchacz uzyska mniej niż 55% obowiązujących efektów dla danej składowej . 2. Ocena dostateczna (3,0); wystawiana jest wówczas, gdy w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia słuchacz uzyska przynajmniej 55% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5); wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyj eto dla ocen dobrej (4,0 średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio ponad 90%) Ćwiczenia: samodzielnie lub w zespołach słuchacze studiów podyplomowych konstruują płodozmiany oraz planują uprawę roli w skonstruowanych płodozmianach. Oceniana będzie poprawność i efektywność wykonania zadania, w tym współpraca w zespole.Każde ćwiczenie kończy się oceną. Ocena podsumowująca jest średnią z ocen uzyskanych w trakcie semestru. Ocena końcowa = 0,6 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,4 x ocena podsumowująca z ćwiczeń. Uwaga: Prowadzący zajęcia na podstawie stopnia opanowania przez słuchacza studiów podyplomowych obowiązujących treści programowych danego przedmiotu, w oparciu o własne doświadczenie dydaktyczne, formułuje ocenę, posługując się podanymi wyżej kryteriami formalnymi. |
Praktyki zawodowe: |
W ramach realizacji programu nie zaplanowano praktyk zawodowych. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2020/2021" (zakończony)
Okres: | 2021-02-25 - 2021-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 6 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Andrzej Lepiarczyk, Joanna Puła | |
Prowadzący grup: | Kazimierz Klima, Marek Kołodziejczyk, Andrzej Lepiarczyk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2021/2022" (zakończony)
Okres: | 2022-02-28 - 2022-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 6 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Puła | |
Prowadzący grup: | Kazimierz Klima, Marek Kołodziejczyk, Adam Radkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 6 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Puła | |
Prowadzący grup: | Kazimierz Klima, Marek Kołodziejczyk, Adam Radkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-26 - 2024-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 6 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Puła | |
Prowadzący grup: | Kazimierz Klima, Marek Kołodziejczyk, Adam Radkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-26 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia audytoryjne, 6 godzin
Wykład, 8 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Joanna Puła | |
Prowadzący grup: | Kazimierz Klima, Marek Kołodziejczyk, Adam Radkowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: | Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.