Agrobiotechnologia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | R.1s.ABT.SM.RROYZ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Agrobiotechnologia |
Jednostka: | Katedra Fizjologii, Hodowli Roślin i Nasiennictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
KIERUNEK STUDÓW : ROLNICTWO / ECTS: 5 / semestr: 1 Profil: ogólnoakademicki / Forma i poziom: SM status: kierunkowy Wymagania wstępne: brak Celem nauczania przedmiotu jest zapoznanie studentów z funkcjonowaniem laboratorium in vitro i biologii molekularnej. Na zajęciach omówione będą techniki mikrorozmnażania roślin oraz podstawowe metody modyfikacji genetycznych organizmów i analizy DNA. Program obejmował będzie również zagadnienia związane z wykorzystaniem biotechnologii w rolnictwie i najnowszymi osiągnięciami w tej dziedzinie. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1.Historia roślinnych kultur in vitro. Totipotencja komórek 2.Kondycja rośliny macierzystej, eksplantaty, dezynfekcja materiału roślinnego 3.Podstawowe pożywki wykorzystywane w kulturach in vitro 4.Warunki fizyczne w kulturach in vitro 5.Charakterystyka technik stosowanych w roślinnych kulturach tkankowych, regeneracja roślin in vitro (organogeneza) 6.Charakterystyka technik stosowanych w roślinnych kulturach tkankowych, regeneracja roślin in vitro (somatyczna embriogeneza) 7.Mikrorozmnażanie roślin rolniczych - przegląd światowego dorobku 8.Perspektywy oraz zastosowanie kultur in vitro w rolnictwie 9.Konwencjonalne i molekularne sposoby doskonalenia organizmów 10.Podstawowe techniki biologii molekularnej wykorzystywane do doskonalenia organizmów (tworzenie organizmów modyfikowanych genetycznie) 11.Biotechnologiczne metody doskonalenia roślin (metody wektorowe) 12.Biotechnologiczne metody doskonalenia roślin (metody bezwektorowe) 13.Wykorzystanie roślin modyfikowanych genetycznie (GMO) w praktyce rolniczej 14.Aspekty społeczne i regulacje prawne dotyczące roślin modyfikowanych genetycznie 15.Perspektywy wykorzystania GMO w rolnictwie Ćwiczenia: 1.Organizacja laboratorium in vitro - wyposażenie, aparatura, tok pracy 2.Przygotowanie pożywki do indukcji kalusa marchwi. Sterylizacja pożywek, szkła i narzędzi 3.Założenie kultury kalusowej z korzenia marchwi 4.Mikrorozmnażanie koniczyny: dezynfekcja i wysiew nasion in vitro 5.Mikrorozmnażanie koniczyny: izolacja eksplantatów z siewek, namnażanie, ukorzenianie i aklimatyzacja 6.Obserwacje kalusa marchwi (ocena zakażeń, określanie struktury i barwy kalusa), pokaz wybranych kultur roślinnych 7.Organizacja laboratorium biologii molekularnej i podstawowe wyposażenie 8.Przygotowanie materiału roślinnego do izolacji DNA 9.Izolacja DNA i ocena spektrofotometryczna uzyskanych izolatów DNA 10.Amplifikacja określonych fragmentów DNA metodą PCR 11.Zastosowanie enzymów restrykcyjnych do trawienia genomowego DNA, produktów PCR oraz plazmidów 12.Przygotowanie żelu agarozowego do rozdziału preparatów DNA 13.Rozdział elektroforetyczny preparatów DNA i analiza wyników elektroforezy 14.Izolacja fragmentów DNA z żelu i oczyszczanie 15.Zaliczenie ćwiczeń Struktura aktywności studenta: Zajęcia realizowane z bezpośrednim udziałem prowadzącego 51 godz. (ECTS 1,7) w tym: wykłady 15 godz. ćwiczenia i seminaria 30 godz. konsultacje 4 godz. udział w badaniach 0 godz. obowiązkowe praktyki 0 godz. udział w egzaminie i zaliczeniu 2 godz. praca własna 99 godz. (ECTS 3,3) |
Literatura: |
Podstawowa: 1.Skucińska B. (red.) 2008. Przewodnik do ćwiczeń z roślinnych kultur in vitro. Wydawnictwo UR Kraków 2.Malepszy S. (red.) 2009. Biotechnologia roślin. PWN, Warszawa 3.Michalik B. (red.) 1996. Zastosowanie metod biotechnologicznych w hodowli roślin. DRUKROL S.C., Kraków Uzupełniająca: 1.Malepszy S., Niemirowicz-Szczytt. K., Przybecki Z. 1989. Biotechnologia w genetyce i hodowli roślin. PWN, Warszawa 2.Brown T. A. 2001. Genomy. PWN, Warszawa 3.Turner P.C., McLennan A.G., Bates A.D., White M.R.H. 2004. Biologia molekularna. PWN, Warszawa |
Efekty uczenia się: |
Po zakończeniu student: Wiedza: -zna podstawowe techniki stosowane w roślinnych kulturach tkankowych oraz biotechnologiczne metody doskonalenia roślin -zna zastosowanie roślinnych kultur in vitro oraz roślin modyfikowanych genetycznie w rolnictwie Umiejętności: -potrafi korzystać z podstawowego sprzętu i aparatury stosowanej w laboratorium in vitro oraz biologii molekularnej -potrafi przygotować pożywkę, izolować i wykładać eksplantaty, izolować DNA z materiału roślinnego, przygotować reakcje PCR i zastosować enzymy restrykcyjne -potrafi samodzielnie lub w zespole analizować wyniki oraz wyciągać wnioski z przeprowadzonych eksperymentów Kompetencje społeczne: -docenia potrzebę ustawicznego dokształcania się w zakresie biotechnologicznych metod doskonalenia roślin -ma świadomość ważności wprowadzania nowoczesnych metod biotechnologicznych w rolnictwie -potrafi pracować w zespole |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: Egzamin pisemny (zadania testowe i problemowe) Przyjęto procentową skalę oceny efektów kształcenia, definiowaną w sposób następujący: 1. Ocena niedostateczna (2,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie co najmniej jednej z trzech składowych (W, U lub K) przedmiotowych efektów kształcenia student uzyska mniej niż 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 2. Ocena dostateczna (3,0): wystawiana jest wtedy, jeśli w zakresie każdej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia student uzyska przynajmniej 50% obowiązujących efektów dla danej składowej. 3. Ocena ponad dostateczna (3,5): wystawiana jest na podstawie średniej arytmetycznej z trzech składowych (W, U lub K) efektów kształcenia (średnio 61-70%). 4. Podobny sposób obliczania ocen jak przedstawiony w pkt. 3 przyjęto dla ocen dobrej (4,0 - średnio 71-80%), ponad dobrej (4,5 - średnio 81-90%) i bardzo dobrej (5,0 - średnio >90%). Ćwiczenia: Ocena za indywidualne wykonanie eksperymentów i interpretację uzyskanych wyników Pisemny sprawdzian z zakresu praktycznych wiadomości Ocena podsumowująca: średnia z ocen uzyskanych w trakcie semestru Ocena końcowa = 0,5 x ocena z egzaminu (wykłady) + 0,5 x ocena podsumowująca (ćwiczenia) |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2022/2023" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia laboratoryjne, 30 godzin
Wykład, 15 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Agata Ptak, Magdalena Simlat | |
Prowadzący grup: | Agata Ptak, Magdalena Simlat | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia laboratoryjne - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.