Biologia komórki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.ZGH.BIOK4.SI.OOGBY |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Biologia komórki |
Jednostka: | Zakład Genetyki, Hodowli Roślin i Nasiennictwa |
Grupy: |
Ogr., Bioinżynieria, 4 sem. obowiązkowe |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze strukturą komórek roślinnych jako podstawową jednostką budowy organizmów wielokomórkowych, przystosowanych do pełnienia wysoko wyspecjalizowanych funkcji. Struktury komórkowe będą omawiane na poziomie mikroskopii świetlnej i elektronowej z uwzględnieniem nowoczesnych technik stosowanych do analizy procesów życiowych zachodzących w komórce. Treścią wykładów będzie: budowa komórki prokariotycznej i eukariotycznej, cytoplazma podstawowa, organizacja i rola cytoszkieletu. Budowa błon cytoplazmatycznych i transport przez błony. Połączenia międzykomórkowe. Organizacja i funkcja układu wakuolarnego. Jądro komórkowe – organizacja i funkcja, realizacja informacji genetycznej. Transformatory energii w komórce: mitochondria i chloroplasty. Cykl komórkowy i jego genetyczna regulacja, apoptoza. Mitoza i mejoza. |
Pełny opis: |
Wykłady: Mikroskopia świetlna, elektronowa, skaningowa, techniki histochemiczne, immunologiczne, autoradiograficzne stosowane w cytologii. Organizmy modelowe do badań procesów życiowych komórki. Pochodzenie i ewolucja komórek, komórki pro- i eukariotyczne, teoria komórkowa. Cytoplazma podstawowa, cytoszkielet, struktura i funkcja błon cytoplazmatycznych, błona komórkowa, glikokaliks, ściana komórkowa. Połączenia międzykomórkowe, transport jonów i substancji odżywczych. Transport bierny, wspomagany, aktywny, fagocytoza, pinocytoza, transcytoza. Jądro komórkowe struktura i funkcja; zachowanie, przekazywanie i realizacja informacji genetycznej. Struktura i funkcja systemu wakuolarnego. Siateczka śródplazmatyczna gładka i szorstka. Biosynteza białka. Aparat Golgiego, segregacja produktów komórki. Lizosomy, sferosomy, peroksysomy. Mitochondria i plastydy - struktura i funkcja. Cykl komórkowy, wzrost i podział komórki somatycznej (mitoza), apoptoza. Gametogeneza u roślin i zwierząt (mejoza). Ćwiczenia: Mikroskopia optyczna (budowa mikroskopu, zasada działania, rozwiązywanie prostych problemów związanych z nieprawidłowym funkcjonowaniem mikroskopu). Najnowsze metody dokumentacji badań stosowane w cytologii (fotografia cyfrowa, analiza komputerowa obrazów mikroskopowych) Rozpoznawanie organelli komórkowych zawierających barwniki w różnych organach i gatunkach roślinnych Identyfikacja organelli gromadzących materiały zapasowe – reakcje barwne wykrywające skrobię, białka i tłuszcze zapasowe. Sposoby pobierania i utrwalania materiału roślinnego do analiz cytologicznych. Wykonanie preparatów rozgniotowych obrazujących chromosomy mitotyczne i mejotyczne Analiza mitozy, określenie indeksu mitotycznego i fazowego Analiza mejozy u roślin na przykładzie mikrosporogenezy |
Literatura: |
1. Alberts B., Bray D., Hopkin K., Johnson A., Lewis J., Raff M., Roberts K., Walter P. 2005. Podstawy biologii komórki. PWN, Warszawa. 2. Wojtaszek P., Woźny A., Ratajczak L. 2006. Biologia komórki roślinnej. PWN, Warszawa. 3. Woźny A., Michejda J., Ratajczak L. 2000. Podstawy biologii komórki roślinnej. UAM, Poznań |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Definiuje problematykę badawczą i techniki stosowane w cytologii Opisuje budowę i pochodzenie komórek prokariotycznych i eukariotycznych Wyjaśnia funkcjonowanie poszczególnych organelli komórkowych Objaśnia procesy metaboliczne zachodzące w komórce oraz mechanizm regulacji cyklu komórkowego Charakteryzuje procesy związane z podziałem mitotycznym i mejotycznym jądra komórkowego Umiejętności: Obsługuje mikroskop optyczny, rozwiązuje proste problemy związane z jego funkcjonowaniem. Sporządza preparaty cytologiczne różnymi technikami z różnorodnego materiału roślinnego. Interpretuje wyniki analiz cytologicznych Stosuje różne metody archiwizacji danych cytologicznych Kompetencje społeczne: Potrafi współpracować w ramach małego zespołu |
Metody i kryteria oceniania: |
Metody oceniania: rozwiązanie zadania problemowego, analiza przypadku test wielokrotnego wyboru Kryteria oceniania: Na ocenę 2 Nie rozróżnia komórek pro- i eukariotycznych. Nie zna budowy większości organelli komórkowych. Nie opisuje ich funkcji, ani procesów zachodzących w komórce. Nie zna narzędzi do analizy cytologicznej, nie potrafi wykonać preparatów cytologicznych, nie interpretuje wyników analiz cytologicznych Nie potrafi pracować w grupie Na ocenę 3 Wymienia elementy budowy komórki, ale nie analizuje funkcji wszystkich organelli komórkowych. Słabo orientuje się w przebiegu procesów metabolicznych. Zna podstawowe narzędzia do analizy cytologicznej, ogólnie opisuje metody wykonywania preparatów cytologicznych, interpretuje wyniki analiz cytologicznych z drobnymi błędami Potrafi pracować w grupie Na ocenę 4 Opisuje budowę i funkcję komórek pro- i eukariotycznych. Analizuje funkcję poszczególnych organelli komórkowych oraz zna ogólny przebieg procesów metabolicznych zachodzących w komórce. Stosuje podstawowe narzędzia do analizy cytologicznej, wykonuje proste preparaty cytologiczne, interpretuje wyniki analiz cytologicznych z drobnymi błędami Potrafi pracować w grupie Na ocenę 5 Opisuje szczegółowo budowę i funkcję komórek pro- i eukariotycznych. Analizuje precyzyjnie funkcję poszczególnych organelli komórkowych oraz zna szczegółowo procesy metaboliczne zachodzące w komórce. Stosuje narzędzia do analizy cytologicznej oraz dobiera je do rozwiązania konkretnego problemu, dobiera i ocenia metody wykonywania preparatów cytologicznych, prawidłowo interpretuje wyniki analiz cytologicznych Potrafi pracować w grupie i jej przewodzić |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.