Produkty ogrodnicze w dietetyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.WEO.9DIET.SI.OOGXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Produkty ogrodnicze w dietetyce |
Jednostka: | Katedra Roślin Warzywnych i Zielarskich |
Grupy: |
Ogr, Bioinżynieria, 7 sem. stacj. inż. fakultatywne Ogr, Ogrod. z market, 7 sem. stacj. inż fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Przedmiot ma na celu przybliżenie roli substancji odżywczych, takich jak białka, tłuszcze, węglowodany, witaminy i sole mineralne w żywieniu człowieka. Studenci poznają ich rolę w organizmie, występowanie w żywności, strukturę i klasyfikację. Określone zostanie spożycie w Polsce i współczesne zalecenia odnośnie spożycia. Dokonana zostanie ocena wartości pokarmowej produktów ogrodniczych - warzyw i owoców - na tle pozostałych grup produktów spożywczych. Zdefiniowany zostanie także prawidłowy sposób żywienia. |
Pełny opis: |
- Potrzeby energetyczne organizmu i wartość energetyczna pożywienia - Węglowodany, ich rola w organizmie człowieka, klasyfikacja i zapotrzebowanie oraz zawartość w warzywach i owocach na tle innych grup pokarmów - Tłuszcze, ich rola w organizmie człowieka, klasyfikacja i zapotrzebowanie oraz zawartość w warzywach i owocach na tle innych grup pokarmów - Białka, ich rola w organizmie człowieka, klasyfikacja i zapotrzebowanie oraz zawartość w warzywach i owocach na tle innych grup pokarmów - Składniki mineralne, ich rola w organizmie człowieka, klasyfikacja i zapotrzebowanie oraz zawartość w warzywach i owocach na tle innych grup pokarmów - Witaminy, ich rola w organizmie człowieka, klasyfikacja i zapotrzebowanie oraz zawartość w warzywach i owocach na tle innych grup pokarmów - Rodzaje diet i ich ocena pod kątem zgodności z zasadami prawidłowego żywienia Ćwiczenia: -Potrzeby energetyczne człowieka, przemiana materii i jej bilans, obliczenie dobowego wydatku energetycznego na podstawie własnego, przeciętnego dnia studenta - Odtworzenie dziennego jadłospisu z przeciętnego dnia studenta. Bilans energetyczny dnia - Ocena spożycia białka ogółem i zwierzęcego, węglowodanów, tłuszczów i błonnika na podstawie ułożonego jadłospisu i odniesienie ich do norm żywieniowych - Oznaczanie wartości odżywczej białka za pomocą wskaźnika aminokwasu ograniczającego. Opracowanie raportu - Wartość energetyczna pożywienia wg przeliczników Atwatera Ocena pokrycia zapotrzebowania organizmu na witaminy A, D, E, B1, B2, C i PP, główne źródła witamin w diecie - Ocena zaopatrzenia organizmu w makroelementy w odniesieniu do obowiązujących norm. Obliczenie ilości spożytego i przyswojonego żelaza. Główne źródła soli mineralnych w diecie - Kwasotwórczość i zasadotwórczość produktów - Ocena diety. Wyciągnięcie wniosków. Ocena stanu odżywienia – badania antropometryczne |
Literatura: |
1.Gawęcki J., Hryniewiecki L. 1998. Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu. PWN, Warszawa. 2.Gertig H., Przysławski J. 2006. Bromatologia. Zarys nauki o żywności i żywieniu. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszaw. 3.Pisulewski P., Pysz M. 2005. Żywienie człowieka. Zbiór ćwiczeń. Wyd. AR w Krakowie, Kraków. 4.Kunachowicz H., Nadolna I., Iwanow K., Przygoda B. 2008, Wartość odżywcza wybranych produktów spożywczych i typowych potraw. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa. 5.Wiąckowski S.K. 1995. Próba ekologicznej oceny żywienia, żywności i składników pokarmowych. PWN, Warszawa. 6.Gawęcki J., Mosso-Pietraszewska T. 2007. Kompendium wiedzy o żywności, żywieniu i zdrowiu, PWN, Warszawa. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: Posiada wiedzę na temat roli substancji odżywczych (białek, tłuszczy, węglowodanów, witamin i soli mineralnych) w prawidłowym funkcjonowaniu organizmu Rozumie znaczenie wpływu odżywiania na jakość życia Klasyfikuje substancje odżywcze. Opisuje ich występowanie w żywności i odnosi ich spożycie do zaleceń Zna metody pozwalające ocenić własny sposób odżywiania Opisuje skutki źle zbilansowanej diety UMIEJĘTNOŚCI: Wylicza zawartość podstawowych składników pokarmowych we własnej diecie. Porównuje ich zawartość z zalecanym dziennym spożyciem Prawidłowo interpretuje własny sposób żywienia. Wyciąga wnioski. Zestawia sprawozdanie pisemne Tłumaczy zagrożenia płynące ze źle zbilansowanej diety dziennej. Znajduje i zestawia produkty pozwalające na uniknięcie błędów żywieniowych KOMPETENCJE SPOŁECZNE: Rozumie potrzebę i zna warunki ciągłego poszerzania wiedzy dotyczącej produktów spożywczych i ich wpływu na zdrowie człowieka Potrafi przewidzieć skutki działań związanych z planowaniem żywienia różnych grup ludzkości Ma świadomość wpływu diety i sposobu życia na zdrowie człowieka |
Metody i kryteria oceniania: |
Wykłady: test wielokrotnego wyboru, Ćwiczenia: zaliczenie raportu Na ocenę 5 Klasyfikuje substancje odżywcze, posiada wiedzę na temat ich działania, przedstawia normy zawartości dla różnych grup, analizuje skutki źle zbilansowanej diety Oblicza bez błędów zawartość podstawowych składników pokarmowych w diecie, porównuje ją do norm oraz prawidłowo interpretuje. Jest świadomy zagrożeń płynących ze źle zbilansowanej diety na zdrowie człowieka, przypisuje im znaczącą wagę i uwzględnia w planowaniu jadłospisów dla różnych grup społecznych. Na ocenę 4 Klasyfikuje substancje odżywcze, posiada niepełną wiedzę na temat ich działania, przedstawia normy zawartości dla różnych grup, analizuje nie wszystkie skutki źle zbilansowanej diety Oblicza z drobnymi błędami zawartość podstawowych składników pokarmowych w diecie, porównuje ją do norm oraz nie do końca prawidłowo interpretuje. Jest świadomy zagrożeń płynących ze źle zbilansowanej diety na zdrowie człowieka, przypisuje im wagę lecz nie zawsze potrafi prawidłowo uwzględnić w planowaniu jadłospisów dla różnych grup społecznych. działaniach Na ocenę 3 Klasyfikuje substancje odżywcze, nie potrafi określić ich działania, przedstawia nie wszystkie normy zawartości dla różnych grup, analizuje wybiórczo skutki źle zbilansowanej diety Oblicza ze znaczącymi błędami zawartość podstawowych składników pokarmowych w diecie, nie porównuje jej do norm oraz nieprawidłowo interpretuje. Jest świadomy zagrożeń płynących ze źle zbilansowanej diety na zdrowie człowieka, przypisuje im wagę lecz nie uwzględnia w planowaniu jadłospisów dla różnych grup społecznych. Na ocenę 2 Nie klasyfikuje substancji odżywczych, nie posiada wiedzy na temat ich działania, nie przedstawia norm zawartości dla różnych grup, nie analizuje skutków źle zbilansowanej diety Nie oblicza zawartości podstawowych składników pokarmowych w diecie, nie porównuje jej do norm oraz nieprawidłowo interpretuje. Nie jest świadomy zagrożeń płynących ze źle zbilansowanej diety na zdrowie człowieka, nie przypisuje im wagi, nie uwzględnia w planowaniu jadłospisów dla różnych grup społecznych. |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.