Uprawa roślin rolniczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.URN.9URRO.SI.OOGXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Uprawa roślin rolniczych |
Jednostka: | Zakład Żywienia Roślin |
Grupy: |
Ogr, Agroekol. i ochr. rośl, 3 sem. stacj. inż. fakultatywne Ogr, Agroekol. i ochr. rośli, 6 sem. stacj. inż. fakultatywne Ogr, Bioinżynieria, 6 sem. stacj. inż. fakultatywne Ogr, Ogrod. z market, 6 sem. stacj. inż fakultatywne Ogr, Rośliny lecznicze i prozdrowotne, 6 sem, stacj. inż. fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Wykłady obejmują systematykę, charakterystykę biologiczną, wymagania klimatyczno-glebowe, agrotechnikę oraz znaczenie gospodarcze roślin: zbożowych, okopowych bulwiastych i korzeniowych, motylkowatych drobno i grubonasiennych, roślin oleistych i włóknistych oraz chmielu, tytoniu i traw. |
Pełny opis: |
Wykłady - Struktura upraw rolniczych w Polsce i na świecie. - Biologia rozwoju roślin zbożowych. Systematyka użytkowa i botaniczna zbóż. - Pszenica. Systematyka i charakterystyka botaniczna, wymagania glebowe i klimatyczne, agrotechnika. Właściwości technologiczne plonu i wartość odżywcza. - Żyto i pszenżyto. Systematyka i charakterystyka botaniczna, wymagania glebowe i klimatyczne, agrotechnika. Właściwości technologiczne plonu i wartość odżywcza. - Jęczmień i owies. Systematyka i charakterystyka botaniczna, wymagania glebowe i klimatyczne, agrotechnika. Właściwości technologiczne plonu i wartość odżywcza. - Kukurydza – pochodzenie i historia uprawy. Znaczenie gospodarcze i kierunki użytkowania. Systematyka i charakterystyka botaniczna, wymagania glebowe i klimatyczne, agrotechnika. - Proso zwykłe i gryka siewna. Znaczenie gospodarcze. Charakterystyka biologiczna. Agrotechnika. - Rośliny okopowe bulwiaste (ziemniak i słonecznik bulwiasty). Znaczenie gospodarcze. Systematyka i charakterystyka botaniczna, wymagania glebowe i klimatyczne, agrotechnika. Kierunki użytkowania - Rośliny okopowe korzeniowe (burak cukrowy, burak pastewny, cykoria, marchew, brukiew, rzepa). Znaczenie gospodarcze. Charakterystyka biologiczna. Agrotechnika. - Rośliny strączkowe grubonasienne (łubin, groch, bobik, wyka, soczewica, soja i fasola). Klasyfikacja botaniczna: typy kiełkowania, typy systemu korzeniowego, współżycie z bakteriami azotowymi, budowa łodygi. Znaczenie gospodarcze. Charakterystyka biologiczna. Agrotechnika. - Rośliny motylkowe drobnonasienne (koniczyny, lucerna, nostrzyk, komonica, esparceta). Znaczenie gospodarcze. Charakterystyka biologiczna. Agrotechnika. - Rośliny oleiste (mak siewny, słonecznik, len i konopie). Znaczenie gospodarcze. Charakterystyka biologiczna. Agrotechnika. - Rośliny specjalne (chmiel i tytoń). Znaczenie gospodarcze. Charakterystyka biologiczna. Agrotechnika. Trawy w uprawie polowej. Agrotechnika. Właściwości technologiczne plonu i wartość odżywcza. Klasyfikacja botaniczna. Poplony, międzyplony, siew z rośliną główną – płodozmian. Umiejętności - Ocena wartości siewnej ziarna: czystość, zdolność kiełkowania, masa 1000 ziaren, zawartość wody, wartość użytkowa nasion. - Zapoznanie z morfologią wybranych roślin rolniczych – zboża, okopowe, motylkowate, oleiste, włókniste, specjalne i trawy. - Rozpoznawanie nasion oraz siewek roślin z omówionych gatunków. |
Literatura: |
1. Jakubicz A, Nelken D., 1998. Produkcja roślinna. PWRiL. 2. Jasińska Z., Kotecki A., 1999. Szczegółowa uprawa roślin. Tom I i II. Wrocław. 3. Kotecki A., Parylak D, Zimny L., 1999. Zagadnienia uprawy roli i roślin. Wrocław. 4. Krzywy E., 2000. Nawożenie gleb i roślin. AR Szczecin. 5. Ziółek E., Grzywnowicz I., Lipińska M., 1981. Szczegółowa uprawa roślin. Skrypt AR Kraków |
Efekty uczenia się: |
Wiedza 1. Zna strukturę upraw rolniczych w Polsce i na świecie. 2. Ma wiedzę z zakresu systematyki i charakterystyki botanicznej, wymagań glebowych i klimatycznych oraz agrotechniki podstawowych roślin zbożowych. 3. Ma wiedzę z zakresu systematyki i charakterystyki botanicznej, wymagań glebowych i klimatycznych oraz agrotechniki podstawowych roślin okopowych korzeniowych i bulwiastych. 4. Ma wiedzę z zakresu systematyki i charakterystyki botanicznej, wymagań glebowych i klimatycznych oraz agrotechniki podstawowych roślin motylkowych drobno- i grubonasiennych. 5. Ma wiedzę z zakresu systematyki i charakterystyki botanicznej, wymagań glebowych i klimatycznych oraz agrotechniki podstawowych roślin oleistych, włóknistych, specjalnych i traw. 6. Opisuje znaczenie gospodarcze i kierunki użytkowania głównych grup roślin rolniczych. Wartość biologiczna plonów. Umiejętności - Potrafi rozpoznać nasiona wybranych gatunków roślin rolniczych. - Ocenia wartość siewną i użytkową ziarna. Wylicza normę wysiewu nasion zbóż. - Rozpoznaje niektóre cechy morfologiczne wybranych gatunków roślin rolniczych. Kompetencje społeczne - Potrafi pracować w grupie i kierować małym zespołem. Posiada odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. - Posiada świadomość zagrożeń działalności rolniczej oraz odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i jakości produkowanej żywności. |
Metody i kryteria oceniania: |
701 - test jednokrotnego wyboru 202 - zaliczenie projektu 403 - esej, praca pisemna Na ocenę 2 Wiedza: - Nie zna systematyki i charakterystyki botanicznej, wymagań glebowych i klimatycznych oraz agrotechniki podstawowych roślin rolniczych. - Nie potrafi rozpoznać nasiona wybranych gatunków roślin rolniczych. Umiejętności: - Nie potrafi ocenić wartości siewnej i użytkowej ziarna. Nie wylicza normy wysiewu nasion zbóż. - Nie rozpoznaje niektóre cechy morfologiczne wybranych gatunków roślin rolniczych. Kompetencje społeczne: -Nie jest świadomy zagrożeń środowiskowych spowodowanej działalnością rolniczą. Na ocenę 3 Wiedza: -Zna systematykę i charakterystykę botaniczną, wymagania glebowe i klimatyczne oraz agrotechnikę niektórych roślin rolniczych. -Potrafi rozpoznać nasiona niektórych gatunków roślin rolniczych. Umiejętności: -Ocenia wartość siewną i użytkową ziarna. Nie potrafi wyliczyć normy wysiewu nasion zbóż. -Rozpoznaje niektóre cechy morfologiczne wybranych gatunków roślin rolniczych. Kompetencje społeczne: -Zna zagrożenia środowiskowe spowodowanej działalnością rolniczą, ale nie uwzględnia ich w praktycznym działaniu Na ocenę 4 Wiedza: -Zna systematykę i charakterystykę botaniczną, wymagania glebowe i klimatyczne oraz agrotechnikę podstawowych roślin rolniczych. -Potrafi rozpoznać nasiona większości gatunków roślin rolniczych. - Ocenia wartość siewną i użytkową ziarna. Wylicza normę wysiewu nasion zbóż. Umiejętności: -Rozpoznaje cechy morfologiczne wybranych gatunków roślin rolniczych. Kompetencje społeczne: -Jest świadomy zagrożeń środowiskowych spowodowanej działalnością rolniczą i częściowo uwzględnia w działaniach. Na ocenę 5 Wiedza: -Zna systematykę i charakterystykę botaniczną, wymagania glebowe i klimatyczne oraz agrotechnikę wszystkich omawianych roślin rolniczych. -Potrafi bezbłędnie rozpoznać nasiona wszystkich poznanych gatunków roślin rolniczych. KUmiejętności: -Ocenia wartość siewną i użytkową ziarna. Wylicza normę wysiewu nasion zbóż. Potrafi zastosować wyniki obliczeń w praktyce. -Rozpoznaje cechy morfologiczne wybranych gatunków roślin rolniczych i potrafi określić ich wpływ na wartość użytkową plonu. Kompetencje społeczne: -Jest świadomy zagrożeń środowiskowych spowodowanych działalnością rolniczą, przypisuje im znaczącą wagę i uwzględnia w działaniach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.