Uprawa roślin rolniczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.URN.9UPRR.SI.OOGXX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Uprawa roślin rolniczych |
Jednostka: | Zakład Żywienia Roślin |
Grupy: |
Ogr, Agroekologia i ochr. rośl, 5 sem. stacj. inż. fakultatywne Ogr, Bioinżynieria, 5 sem. stacj. inż. fakultatywne Ogr, Ogrod. z market., 5 sem, stacj. inż. fakultatywne Ogr, Rośliny lecznicze i prozdrowotne, 5 sem, stacj. inż. fakultatywne |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Cel kursu: Zapoznanie studentów z głównymi gatunkami roślin rolniczych uprawianych w Polsce. Tematyka: Systematyka, charakterystyka biologiczna, wymagania klimatyczno-glebowe, agrotechnika oraz znaczenie gospodarcze roślin: zbożowych, okopowych bulwiastych i korzeniowych, motylkowatych drobno i grubonasiennych, roślin oleistych i włóknistych oraz chmielu, tytoniu i traw. |
Pełny opis: |
Tematyka wykładów: 1. Struktura upraw rolniczych w Polsce i na świecie. 2. Biologia rozwoju roślin zbożowych. Systematyka użytkowa i botaniczna zbóż. 3. Pszenica. Systematyka i charakterystyka botaniczna, wymagania glebowe i klimatyczne, agrotechnika. Właściwości technologiczne plonu i wartość odżywcza. 4. Żyto i pszenżyto. Systematyka i charakterystyka botaniczna, wymagania glebowe i klimatyczne, agrotechnika. Właściwości technologiczne plonu i wartość odżywcza. 5. Jęczmień i owies. Systematyka i charakterystyka botaniczna, wymagania glebowe i klimatyczne, agrotechnika. Właściwości technologiczne plonu i wartość odżywcza. 6. Kukurydza – pochodzenie i historia uprawy. Znaczenie gospodarcze i kierunki użytkowania. Systematyka i charakterystyka botaniczna, wymagania glebowe i klimatyczne, agrotechnika. 7. Proso zwykłe i Gryka siewna. Znaczenie gospodarcze. Charakterystyka biologiczna. Agrotechnika. 8. Rośliny okopowe bulwiaste (ziemniak i słonecznik bulwiasty). Znaczenie gospodarcze. Systematyka i charakterystyka botaniczna, wymagania glebowe i klimatyczne, agrotechnika. Kierunki użytkowania.9. Rośliny okopowe korzeniowe (burak cukrowy, burak pastewny, cykoria, marchew, brukiew, rzepa). Znaczenie gospodarcze. Charakterystyka biologiczna. Agrotechnika. 10. Rośliny strączkowe grubonasienne (łubin, groch, bobik, wyka, soczewica, soja i fasola). Klasyfikacja botaniczna: typy kiełkowania, typy systemu korzeniowego, współżycie z bakteriami azotowymi, budowa łodygi. Znaczenie gospodarcze. Charakterystyka biologiczna. Agrotechnika. 11. Rośliny motylkowe drobnonasienne (koniczyny, lucerna, nostrzyk, komonica, esparceta). Znaczenie gospodarcze. Charakterystyka biologiczna. Agrotechnika. 12. Rośliny oleiste (mak siewny, słonecznik, len i konopie). Znaczenie gospodarcze. Charakterystyka biologiczna. Agrotechnika. 13. Rośliny specjalne (chmiel i tytoń). Znaczenie gospodarcze. Charakterystyka biologiczna. Agrotechnika. 14. Trawy w uprawie polowej. Agrotechnika. Właściwości technologiczne plonu i wartość odżywcza. Klasyfikacja botaniczna. Poplony, międzyplony, siew z rośliną główną – płodozmian. Tematyka ćwiczeń: 1. Ocena wartości siewnej ziarna: czystość, zdolność kiełkowania, masa 1000 ziaren, zawartość wody, wartość użytkowa nasion. 2. Zapoznanie z morfologią wybranych roślin rolniczych – zboża, okopowe, motylkowate, oleiste, włókniste, specjalne i trawy. 3. Rozpoznawanie nasion oraz siewek roślin z omówionych gatunków. |
Literatura: |
Jakubowicz A., Nelken D., 1998. Produkcja roślinna. PWRiL. Jasińska Z., Kotecki A., 1999. Szczegółowa uprawa roślin. Tom I i II. Wydaw. AR Wrocław. Kotecki A., Parylak D., Zimny L., 1999. Zagadnienia uprawy roli i roślin. Wydaw. AR Wrocław. Krzywy E., 2000. Nawożenie gleb i roślin. AR Szczecin. Ziółek E., Grzywnowicz I., Lipińska M., 1981. Szczegółowa uprawa roślin. Skrypt AR Kraków. |
Efekty uczenia się: |
Wiedza: 1. Zna strukturę upraw rolniczych w Polsce i na świecie. 2. Ma wiedzę z zakresu systematyki i charakterystyki botanicznej, wymagań glebowych i klimatycznych oraz agrotechniki podstawowych roślin zbożowych. 3. Ma wiedzę z zakresu systematyki i charakterystyki botanicznej, wymagań glebowych i klimatycznych oraz agrotechniki podstawowych roślin okopowych korzeniowych i bulwiastych. 4. Ma wiedzę z zakresu systematyki i charakterystyki botanicznej, wymagań glebowych i klimatycznych oraz agrotechniki podstawowych roślin motylkowych drobno- i grubonasiennych. 5. Ma wiedzę z zakresu systematyki i charakterystyki botanicznej, wymagań glebowych i klimatycznych oraz agrotechniki podstawowych roślin oleistych, włóknistych, specjalnych i traw. 6. Opisuje znaczenie gospodarcze i kierunki użytkowania głównych grup roślin rolniczych. Wartość biologiczna plonów. Umiejętności: 1. Potrafi rozpoznać nasiona wybranych gatunków roślin rolniczych. 2. Ocenia wartość siewną i użytkową ziarna. Wylicza normę wysiewu nasion zbóż. 3. Rozpoznaje niektóre cechy morfologiczne wybranych gatunków roślin rolniczych. Kompetencje społeczne: 1. Potrafi pracować w grupie i kierować małym zespołem. Posiada odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. 2. Posiada świadomość zagrożeń działalności rolniczej oraz odpowiedzialności za stan środowiska naturalnego i jakości produkowanej żywności. |
Metody i kryteria oceniania: |
Zaliczenie ćwiczeń: sprawdzian wiedzy. Zaliczenie wykładów: test jednokrotnego wyboru. Na ocenę 2 1. Nie zna systematyki i charakterystyki botanicznej, wymagań glebowych i klimatycznych oraz agrotechniki podstawowych roślin rolniczych. 2. Nie potrafi rozpoznać nasiona wybranych gatunków roślin rolniczych. 3. Nie potrafi ocenić wartości siewnej i użytkowej ziarna. Nie wylicza normy wysiewu nasion zbóż. 4. Nie rozpoznaje niektóre cechy morfologiczne wybranych gatunków roślin rolniczych. 5. Nie jest świadomy zagrożeń środowiskowych spowodowanej działalnością rolniczą Na ocenę 3 1. Zna systematykę i charakterystykę botaniczną, wymagania glebowe i klimatyczne oraz agrotechnikę niektórych roślin rolniczych. 2. Potrafi rozpoznać nasiona niektórych gatunków roślin rolniczych. 3. Ocenia wartość siewną i użytkową ziarna. Nie potrafi wyliczyć normy wysiewu nasion zbóż. 4. Rozpoznaje niektóre cechy morfologiczne wybranych gatunków roślin rolniczych. 5. Zna zagrożenia środowiskowe spowodowanej działalnością rolniczą, ale nie uwzględnia ich w praktycznym działaniu Na ocenę 4 1. Zna systematykę i charakterystykę botaniczną, wymagania glebowe i klimatyczne oraz agrotechnikę podstawowych roślin rolniczych. 2. Potrafi rozpoznać nasiona większości gatunków roślin rolniczych. Ocenia wartość siewną i użytkową ziarna. Wylicza normę wysiewu nasion zbóż. 3. Rozpoznaje cechy morfologiczne wybranych gatunków roślin rolniczych. 4. Jest świadomy zagrożeń środowiskowych spowodowanej działalnością rolniczą i częściowo uwzględnia w działaniach Na ocenę 5 1. Zna systematykę i charakterystykę botaniczną, wymagania glebowe i klimatyczne oraz agrotechnikę wszystkich omawianych roślin rolniczych. 2. Potrafi bezbłędnie rozpoznać nasiona wszystkich poznanych gatunków roślin rolniczych. 3. Ocenia wartość siewną i użytkową ziarna. Wylicza normę wysiewu nasion zbóż. Potrafi zastosować wyniki obliczeń w praktyce. 4. Rozpoznaje cechy morfologiczne wybranych gatunków roślin rolniczych i potrafi określić ich wpływ na wartość użytkową plonu. 5. Jest świadomy zagrożeń środowiskowych spowodowanych działalnością rolniczą, przypisuje im znaczącą wagę i uwzględnia w działaniach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.