Podstawy produkcji surowców owocowo-warzywnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | O.SAP.PPSOW.SI.TTWTX |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy produkcji surowców owocowo-warzywnych |
Jednostka: | Katedra Sadownictwa i Pszczelnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Skrócony opis: |
Sposoby zapewnienia optymalnych warunków dla uzyskania owoców i warzyw wysokiej jakości. Wpływ metody uprawy oraz czynników glebowo-klimatycznych oraz agrotechnicznych na wielkość i jakość plonu owoców i warzyw. |
Pełny opis: |
Sposoby zapewnienia optymalnych warunków dla uzyskania owoców i warzyw wysokiej jakości. Wpływ metody uprawy oraz czynników glebowo-klimatycznych oraz agrotechnicznych na wielkość i jakość plonu owoców i warzyw. |
Literatura: |
Pieniążek S. 2000. Sadownictwo. PWN , Warszawa Fizjologia roślin sadowniczych strefy umiarkowanej. T1 i 2. 2011. PWN Warszawa. Knaflewski M. 2007. Ogólna uprawa warzyw. PWRiL. Kołota E. 2000. podstawy Ogrodnictwa. WSiP Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. Świętochowski B., Jabłoński B., Radomska M., Krężel R. 1996. Ogólna uprawa roli i roślin. PWRiL. |
Efekty uczenia się: |
Opis efektów kształcenia Wiedza Charakteryzuje specyfikę produkcji sadowniczej i wymienia główne kierunki zagospodarowania owoców. Wyjaśnia wpływ czynników klimatyczno - glebowych na rejonizację upraw sadowniczych. Opisuje analityczne i sensoryczne metody oceny jakości owoców. Opisuje budowę, charakteryzuje cechy użytkowe oraz wyróżniki jakości owoców. Wymienia znaczenie owoców dla zdrowia i życia człowieka. Opisuje technologie uprawy drzew i krzewów sadowniczych w odniesieniu do jakości plonu. Określa wpływ zabiegów agrotechnicznych na jakość owoców. Wymienia gatunki i najważniejsze odmiany uprawne drzew i krzewów owocowych. Opisuje metody rozmnażania drzew i krzewów owocowych i ich wpływ na jakość uzyskanych plonów Interpretuje jakość uzyskanych plonów owoców w odniesieniu do tradycyjnych i ekologicznych metod uprawy Zna części użytkowe warzyw, grupy użytkowe warzyw uprawianych w Polsce. Wskazuje na gospodarcze znaczenie warzyw i kierunki zagospodarowania plonów roślin warzywnych. Opisuje przydatność agronomiczną gleb do uprawy warzyw. Rozumie znaczenie rejonizacji produkcji warzywniczej. Posiada podstawową wiedzę z zakresu podstaw uprawy roli. Opisuje wpływ uprawy roli na właściwości fizykochemiczne i biologiczne gleby. Definiuje i interpretuje wymagania pokarmowe roślin i ich potrzeby nawozowe. Zna podstawowe nawozy mineralne, naturalne i organiczne. Opisuje techniki stosowania nawozów. Zna zasady planowania płodozmianu. Wyjaśnia funkcje płodozmianu. Zna metody uprawy warzyw polowych, pielęgnacji roślin w polu (odchwaszczanie, spulchnianie, nawadnianie, przerywanie) oraz zbioru i przechowywania warzyw do obrotu. Rozróżnia czynniki wpływające na zmiany jakości warzyw ze szczególnym uwzględnieniem: terminu zbioru, sposobu traktowania plonów po zbiorze i przechowywania. Umiejętności Rozróżnia elementy budowy roślin sadowniczych i ich owoców oraz charakteryzuje ich cechy użytkowe Stosuje tradycyjne i nowoczesne metody rozmnażania drzew i krzewów owocowych. Stosuje technologie uprawy roślin gatunków ziarnkowych i pestkowych. Stosuje technologie uprawy roślin gatunków jagodowych. Używa sensorycznych i analitycznych metod do oceny jakości owoców Potrafi podać budowę morfologiczną, wymienić cechy rozpoznawcze i użytkowe gatunków i odmian warzyw Rozróżnia technologie uprawy ważniejszych gospodarczo gatunków warzyw w uprawie gruntowej i pod osłonami. Posiada umiejętność wyznaczania potrzeb wapnowania oraz bilansowania potrzeb nawozowych w oparciu o wyniki analiz chemicznych gleby. Dokonuje identyfikacji podłoży ogrodniczych i nawozów mineralnych. Dokonuje wyboru tych materiałów do metod uprawy. Interpretuje wyniki analiz chemicznych gleby i materiału roślinnego. Formuje wnioski dotyczące potrzeb nawożenia i terminów stosowania nawozów. Kompetencje społeczne Potrafi pracować w grupie i kierować małym zespołem. Posiada odpowiedzialność za wspólnie realizowane zadanie. Posiada świadomość odpowiedzialności oraz ryzyka skutków ekonomicznych działalności rolniczej. Rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się i podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz rozwoju osobowego |
Metody i kryteria oceniania: |
Na ocenę 2 Nie wymienia technologii uprawy oraz gatunków i odmian roślin sadowniczych i warzyw. Nie zna metod rozmnażania roślin sadowniczych oraz analitycznych i sensorycznych metod oceny jakości owoców. Nie oblicza bilansu potrzeb nawozowych w oparciu o wyniki analiz chemicznych gleby. Nie jest świadomy odpowiedzialności oraz ryzyka skutków ekonomicznych działalności rolniczej. Na ocenę 3 Wymienia technologie uprawy oraz gatunki i odmiany roślin sadowniczych i warzyw, ale nie analizuje wpływu stosowanych technologii na jakość uzyskiwanych plonów. Opisuje metody rozmnażania roślin sadowniczych oraz analityczne i sensoryczne metody oceny jakości owoców. Oblicza bilans potrzeb nawozowych w oparciu o wyniki analiz chemicznych gleby ze znaczącymi błędami. Zna zagrożenia środowiskowe wynikające z działalności rolniczej, ale nie uwzględnia ich w praktycznym działaniu. Na ocenę 4 Wymienia technologie uprawy oraz gatunki i odmiany roślin sadowniczych i warzyw, analizuje wpływ stosowanych metod i technologii na jakość uzyskiwanych plonów. Stosuje metody rozmnażania roślin sadowniczych oraz analityczne i sensoryczne metody oceny jakości owoców. Oblicza bilans potrzeb nawozowych w oparciu o wyniki analiz chemicznych gleby z drobnymi błędami. Jest świadomy zagrożeń środowiskowych wynikających z działalności rolniczej i częściowo uwzględnia w swoich działaniach Na ocenę 5 Wymienia technologie uprawy oraz gatunki i odmiany roślin sadowniczych i warzyw, analizuje wpływ stosowanych metod i technologii na jakość uzyskiwanych plonów. Proponuje modyfikacje Dobiera i ocenia metody rozmnażania roślin sadowniczych oraz analityczne i sensoryczne metody oceny jakości owoców. Oblicza bilans potrzeb nawozowych w oparciu o wyniki analiz chemicznych gleby bez błędów. Jest świadomy zagrożeń środowiskowych wynikających z działalności rolniczej, przypisuje im znaczącą wagę i uwzględnia w swoich działaniach |
Właścicielem praw autorskich jest Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie.